بازار خرید و فروش مسکن در مشهد که بعد از چندین سال رکود می‌رفت جانی تازه بگیرد و شماری از مستأجران و زوج‌های جوان فاقد سرپناه شخصی را با وجود افزایش قیمت‌ها خانه دار کند؛ با این حال بعد از دو ماه رونق، دوباره وارد فاز رکود شده است و البته این در حالی است که قیمت‌ها در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است.

یخ معاملات مسکن در بازار داغ دلار

یک خریدار مسکن با انتقاد از گرانی مسکن می‌گوید: با اینکه کارمند هستم، اما سال‌هاست مستأجرم و بیش از ۱۰ سال است که با صرفه‌جویی توانسته‌ام مبلغی را برای خرید خانه البته به اضافه وام جور کنم، اما از شانس بد ما نوسانات نرخ ارز، قیمت مسکن را به حدی گران کرد که با این پول پس انداز فقط می‌توان جایی را رهن کامل کرد. وی با اشاره به دو برابر شدن قیمت مسکن می‌گوید: حکایت خرید خانه برای ما مستأجران مصداق ضرب‌المثل دست ما کوتاه و خرما بر نخیل است به طوری که هرچه تلاش می‌شود، همچنان فاصله زیادی بین درآمد و قیمت مسکن وجود دارد و گویا قرار نیست این فاصله به صفر برسد.

رؤیایی غیرقابل تحقق

یکی دیگر از شهروندان مشهدی نیز می‌گوید: امسال سبد هزینه خانوارها بشدت افزایش یافته است و سراغ هر بازاری که می‌روی، قیمت‌ها افزایش بیش از دو برابری یافته است. بنابراین خرید خانه به رؤیایی غیرقابل تحقق برای مستأجران و زوج‌های جوان فاقد خانه تبدیل شده است. در واقع به حدی قیمت‌ها در بخش‌های ضروری دیگر مانند خوراک افزایش یافته که دیگر مجالی برای فکر کردن به خرید خانه باقی نمی‌ماند و باید همچنان دغدغه این را داشت که چگونه از پس اجاره‌های نجومی و قیمت بالای رهن خانه برآمد.

مالکان یکه تاز و بنگاه‌های املاک بازار داغ کن

وی با بیان اینکه بازار مسکن چه در بخش خرید و فروش و چه رهن و اجاره رها شده است و مالکان یکه تاز این میدان در تعیین نرخ‌ها هستند، می‌گوید: مالکان و البته بنگاه‌های مشاوراملاک نقش تأثیر گذاری در تعیین قیمت‌ها دارند به طوری که قیمت‌های اعلامی هیچ تناسب و سنخیتی با موقعیت و ارزش آپارتمان و مسکن ندارد و نوعی کاسبی از موقعیت فعلی و نوسانات نرخ ارز است و کمتر جیب و توان خریدار و مستأجران در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: این وضعیت که مصداق گران فروشی است درواقع نقطه ضعف بزرگی محسوب می‌شود و باید مسئولان ذی ربط برای ساماندهی و تعیین حد و مرز و فاکتور و پارامترهایی برای قیمت مسکن، رهن و اجاره ورود یابند که تاکنون رخ نداده است.

قیمت‌های غیرقابل باور در حوزه مسکن

متصدی یک واحد مشاور املاک واقع در قاسم‌آباد مشهد می‌گوید: مسکن تقریباً ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است به طوری که یک واحد مسکونی ۱۰۰ میلیون تومانی اکنون به نرخ ۲۲۰ میلیون تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه این گرانی از دو ماه بعد از نوروز تاکنون رخ داده است، می افزاید: قیمت مسکن در برخی مناطق مانند الهیه بیش از دو برابر رشد داشته است و بعضی قیمت‌ها غیرقابل باور است. واحد آپارتمانی که تا ۶ ماه قبل ۹۰ میلیون تومان قیمت داشت، اکنون برای خریدش باید ۲۲۰ میلیون تومان پول پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه اکنون ارزان‌ترین آپارتمان در منطقه قاسم‌آباد متری ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد در حالی که تا دو ماه پیش یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود، می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت‌ها دربازار مسکن، اکنون تقاضای خرید بیشتربرای آپارتمان‌های ۷۰ تا ۷۵ متری است. قیمت خانه‌های ویلایی نیز رشد قابل توجهی داشته است به طوری که برای خرید یک واحد مسکونی ویلایی به متراژ ۲۰۰ متر و زیر بنای ۱۲۰ متر قدیمی و ۳۰ سال ساخت باید ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان پول پرداخت در حالی که تا قبل از این ۴۰۰ میلیون تومان قیمت داشته است.

نقش پول‌های سرگردان مردم در گرانی بازار مسکن 

وی در تحلیل اوضاع بازار فعلی خرید و فروش مسکن در مشهد اضافه می‌کند: بازار بیشتر با تقاضای خرید مواجه است در حالی که فروشنده کمتری وجود دارد و این مسئله کاهش معاملات مسکن را به دنبال داشته است.

وی درباره عوامل مؤثر در گرانی مسکن خاطرنشان می‌کند:عدم حمایت دولت از تولید سبب شده است پول‌های سرگردان مردم به سمت دلالی در بازارهایی مانند مسکن، طلا و ارز سوق یابد. موضوعی که هرچند سال یک بار تکرار می‌شود. نوسانات نرخ دلار، بحث تحریم‌ها و افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیز از دیگر عوامل مؤثر در گران شدن قیمت مسکن است.

گرانی غیرمنطقی

وی که به گفته خودش سابقه ۱۸ ساله در حوزه بنگاه املاک دارد، می‌گوید: قیمت مصالح ساختمانی در سال جاری حداقل بین ۶۰ تا ۷۰ درصد رشد داشته است.

وی در این باره که چه قدر گرانی مسکن متأثر از سوء استفاده و درواقع کاذب است، توضیح می‌دهد: سوء استفاده نیست؛ بلکه مدیریت کشور در حوزه اقتصاد مشکل دارد که این شرایط را به دنبال داشته است. واقعیت این است که گرانی فعلی بازار مسکن منطقی نیست و باید سالانه حداکثر پنج تا ۱۰ درصد افزایش یابد نه اینکه طی ۶ ماه نرخ‌ها دو برابر شود.

بی‌تحرکی بازار

یک متصدی واحد مشاور املاک در منطقه صیاد شیرازی نیز با بیان اینکه بازار خرید و فروش مسکن تحرکی ندارد، می‌گوید: تقاضا برای خرید مسکن بیشتر از فروش است و بیشتر مراجعه کنندگان به دلیل افزایش قیمت‌ها به دنبال خرید آپارتمان‌هایی عمدتاً با نرخ ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هستند که در این منطقه یافت نمی‌شود.

وی نیز با بیان اینکه افزایش قیمت در بخش مسکن زیاد و بالاست به طوری که کمتر خریداری قادر به تأمین آن است، یادآور می‌شود: هر متر آپارتمان در این منطقه از شهر طی یکی دو ماه اخیر حداقل ۵۰۰ هزار تومان گران شده است. وی با اشاره به اینکه بازار خرید و فروش مسکن در مشهد راکد است و مردم پولی برای خرید خانه با قیمت‌های بالا ندارند، اضافه می‌کند: بخش مهمی از گرانی در حوزه مسکن سوءاستفاده است با این توضیح که برخی از مردم با خرید آپارتمان و واحد مسکونی در پی افزایش نرخ دلار و ارز به دنبال این هستند تا این ملک را به قیمت بسیار بالاتر از عرف و ارزش واقعی به فروش رسانند. در مقابل، عده‌ای دیگر از مردم نیز از ترس اینکه اگر اکنون خرید نکنند، بعداً دیگر نمی‌توانند خرید کنند متقاضی هستند که این دو موضوع به افزایش قیمت مسکن دامن زده است.

وی با بیان اینکه بازار فعلی مسکن در رکود بسر می‌برد، اضافه می‌کند: این در حالی است که بازار تا دو ماه قبل پس از سال‌ها رکود از رونق خوبی برخوردار شده بود، اما اکنون رکود حاکم است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.