برخی منابع موثق اطلاعاتی از تلاش امارات با همکاری عربستان سعودی برای تشکیل ائتلاف نظامی متشکل از چند کشور با هدف تحقق اهداف توسعه‌طلبانه در شاخ آفریقا خبر دادند.

تلاش امارات برای تشکیل ائتلاف نظامی در شاخ آفریقا

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، برخی منابع موثق اطلاعاتی فاش کردند که امارات پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف نظامی متشکل از مصر، اتیوپی، اریتره و عربستان را مطرح کرده است که هدف آن اساسا امنیت منطقه دریای سرخ است و کشورهای مذکور نیز در حال رایزنی درباره این پیشنهاد هستند.

روزنامه قطری «الشرق» با اعلام این مطلب نوشت که امارات علاقمند به تشکیل این ائتلاف است به خصوص اینکه اخیرا نیز از جیبوتی و سومالی رانده شده است و سعی دارد روابط خود با اتیوپی و اریتره را تقویت نماید و پایگاه نظامی امارات نیز در اریتره واقع شده است.

ائتلاف جدید بخشی از طرح آمریکاست

منابع مذکور می‌گویند که ائتلاف نظامی جدید بخشی از طرح «دونالد یوکیو یاماموتو» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آفریقا با همکاری وزارت دفاع آمریکاست که بر اساس آن یک استراتژی جدید چند وجهی را تدوین کردند و مهم‌ترین وجه آن نیز کاهش هزینه‌های نظامی دولت آمریکا، آرام کردن اوضاع شاخ آفریقا و اینکه چین و روسیه مهم‌ترین کشورهایی هستند که خطری برای واشنگتن محسوب می‌شوند و در راستای همین هدف نیز یاماموتو در آوریل گذشته به اریتره سفر کرد چرا که این کشور از مکان‌های مناسب برای ایجاد پایگاه نظامی آمریکا به جای پایگاه جیبوتی است.

به گفته این منابع، واشنگتن به برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به خصوص امارات برای اجرای طرح‌های خود در منطقه اتکا دارد.

برخی ناظران معتقدند که این ائتلاف نتیجه توافق اتیوپی، امارات و آمریکا در خصوص ضرورت سیطره بر شاخ آفریقاست.

یک منبع آگاه جیبوتی نیز گفت که امارات برای ایجاد پایگاه‌های دریایی و نظامی بیشتر در منطقه با هماهنگی ریاض و قاهره و پشتیبانی آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا به این ترتیب کنترل این منطقه را به دست گرفته و با حضور قطر و ترکیه مقابله کند که این امر نیز در راستای تأمین منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه خواهد بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.