معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه اتفاقی در نیمه آبان ماه از سوی آمریکا رخ نخواهد داد،گفت: هیچ جایگزینی برای نفت ایران وجود ندارد.

جهانگیری: هیچ جایگزینی برای نفت ایران وجود ندارد

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، پیش از ظهر امروز (یکشنبه ۶ آبان) در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت با یادآوری اینکه امروز در مقطع خاص و تاریخی قرار داریم، از تحریم‌های آمریکا به‌عنوان کاری ظالمانه و برخلاف حقوق انسانی و حقوق بین المللی یاد کرد و اظهار داشت: توافق برجام پس از ۱۸ ماه مذاکرات فشرده به نتیجه رسید اما به یکباره رئیس‌جمهور آمریکا آن را بر هم زد و اعلام کرد که تحریم‌ها را علیه ملت ایران باز می‌گرداند.

هدف اصلی آمریکا از تحریم‌ها، فشار بر ملت ایران است

وی افزود: هدف اصلی آمریکا از تحریم‌ها، فشار بر ملت ایران است. اینکه اعلام می‌کنند هدف آنها نظام و دولت ایران است امری غیرواقعی و دروغ است چرا که نباید از واردات مواد لازم مرتبط با دارو و درمان و کالاهای اساسی مردم جلوگیری کنند؛ چون واردات کالاهای اساسی از مواردی هستند که حتی در شرایط جنگ نیز نباید ممنوع شود ولی با این حال بخش دارو و درمان یکی از بخش‌هایی است که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که از واردات آن به کشور جلوگیری کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: ما برای واردات دارو و کالاهای اساسی نیازمند جابجایی و انتقال پول هستیم چرا که هیچ کشوری این اقلام را رایگان در اختیار ما نمی‌گذارد و تمام تلاش‌های آمریکا نیز این است که با هر روش ممکن از انتقال و جابجایی پول برای خرید این گونه اقلام و واردات آن به ایران جلوگیری کند.

جهانگیری با اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر اینکه فروش نفت ایران را تا ماه نوامبر به صفر خواهند رساند، تصریح کرد: این دروغی است که آمریکایی‌ها به مردم جهان می‌گویند و اعلام می‌کنند که نفت عربستان و برخی کشورهای دیگر جایگزین نفت ایران می‌شود اما هیچ جایگزینی برای نفت ایران وجود ندارد. ایران از کشورهای بزرگ تولید نفت در دنیا است.

وی همچنین با اشاره به شرایط استراتژیک کشور به لحاظ جغرافیایی و ارتباط و تعامل ایران با ۱۵ کشور همسایه افزود: خوشبختانه کشورهای اروپایی با آمریکا در تحریم ایران مخالف هستند و رابطه بسیار خوبی میان ایران و قدرت‌هایی نظیر روسیه، چین، هند، کشورهای آسیایی و همسایگان منطقه‌ای وجود دارد که همه حق را به ایران می‌دهند زیرا معتقدند که ایران به همه تعهدات بین المللی خود پایبند بوده است. آمریکا نیز با درک این شرایط ناچار شده که فشار را بر کشورهای خارجی و بخش‌خصوصی کشورها وارد کند و به آنان هشدار دهد که در صورت همکاری با ایران با تحریم مواجه خواهند شد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه میزان فروش نفت و میعانات گازی کشور در ماه‌های گذشته ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود و شاید در چند ماه اخیر حدود چند صد هزار بشکه کم شده باشد اما همواره اعلام کرده‌ایم که فروش نفت نباید از ۱ میلیون بشکه در روز کمتر شود. در حال حاضر قیمت نفت حدود ۸۰ دلار است و ما همچنان نفت خود را می‌فروشیم. اگر آمریکایی‌ها می‌توانستند که فروش نفت ایران را متوقف کنند، حتما قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار و شاید هم بیشتر صعود می‌کرد و اگر ما در شرایط فعلی که قیمت نفت به ۸۰ دلار رسیده، ۱ میلیون بشکه در روز صادر کنیم مطابق سال ۹۴ درآمد خواهیم داشت.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی در کشور وجود دارد

جهانگیری همچنین با اشاره به ادعاهای واهی آمریکا مبنی بر اینکه در جریان برجام ۱۵۰ میلیارد دلار پول در اختیار ایران قرار داده شده، تصریح کرد: این دروغی است که آمریکا آن را بازگو می‌کند. اگر پولی بوده اولاً پول خودمان است که به ناحق در جایی بلوکه شده بوده و اکنون نیز که در جریان برجام این منابع آزاد شده میزان آن ۱۵۰ دلار نیست و بسیار کمتر از این مبلغ است.

وی با بیان اینکه براساس محاسبات بانک مرکزی ایران در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی در کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: خوشبختانه بخش عمده‌ای از داروی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و برای سال جاری حدود ۳.۵ میلیارد دلار برای تأمین مواد اولیه و تجهیزات دارویی و پزشکی اختصاص یافته است و برای تامین کالاهای اساسی نیز حدود ۱۳ میلیارد دلار تخصیص یافته که اگر نیاز باشد میزان آن بیشتر خواهد شد.

از سوی آمریکا هیچ اتفاقی در نیمه آبان ماه رخ نخواهد داد

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در سررسید اعلام شده از سوی آمریکا هیچ اتفاقی در نیمه آبان ماه رخ نخواهد داد، گفت: هر اتفاقی که قرار بود بیفتد در ۳ ـ ۴ ماه گذشته انجام دادند و ما نیز در مقابل اقداماتی که لازم بود را انجام داده‌ایم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه ایران با ۱۵ کشور همسایه ارتباط دارد و هر کدام از این کشورها به مثابه دروازه‌ای برای ایران است، گفت: آمریکایی‌ها نمی‌توانند ایران را تحریم کنند و باید بدانند که راه ارتباط با ملت ایران فقط از طریق تعامل،گفت‌وگو، منطق و استدلال است و بهتر است که اندیشکده‌های مطالعاتی آمریکا بار دیگر تاریخ ایران و نحوه مقابله ملت ایران با دخالت‌های خارجی را مورد بررسی قرار دهند.

وی با بیان اینکه باید آنچه در توان داریم را در خدمتگزاری به مردم هزینه کنیم، خاطرنشان کرد: آبروی همه ما فدای ملت ایران و امروز هرکس توان حل مشکلات را دارد باید برای خدمت به مردم به صحنه بیاید.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه یکی از نیازهای اصلی مردم را نیاز به بهداشت و درمان و حوزه سلامت برشمرد و با یادآوری اینکه یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم اجرای طرح تحول نظام سلامت بود، خاطرنشان کرد: مهمترین پیام این طرح به مردم این بود که دولت تلاش می‌کند ساز و کاری تعریف کند تا زمانی که مشکل و بیماری برای مردم به‌وجود آمد دغدغه آنها به حداقل ممکن کاهش یابد.

جهانگیری سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای خدمت به مردم را از وظایف دولت برشمرد و گفت: امروز که زندگی مردم در فشار اقتصادی قرار گرفته، دولت بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه اختصاص داده است.

وی یکی از دلایل موفقیت اجرای طرح تحول نظام سلامت را اجرای دقیق و درست این طرح عنوان کرد و گفت: گاهی تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های خوبی انجام می‌شود اما آثار آن در کشور موفقیت‌آمیز نیست که علت آن عدم اجرای مناسب آن سیاست‌ها است. خوشبختانه طرح تحول نظام سلامت توسط دکتر هاشمی که وزیری دلسوز و عاشق مردم است به اجرا درآمد و تا به امروز به خوبی پیش‌رفته و دستاوردهای آن بی‌نظیر بوده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به بازدیدهای خود از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پیش و پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، تصریح کرد: آثار پر برکت اجرای این طرح در سراسر کشور و به‌خصوص در نقاط دور افتاده و محروم بسیار مشهود است و برنامه‌های مرتبط با این طرح که برنامه‌هایی گسترده است و مجموعه وسیعی از خدمات مرتبط با سلامت را شامل می شود.

جهانگیری اضافه کرد: البته منابع بودجه‌ای کشور محدود است و امکان آنکه بتوانیم به یکباره منابع درآمدی کشور را دو برابر کنیم وجود ندارد و در این شرایط مهمترین کار که باید انجام شود اولویت‌بندی است تا منابع موجود به طرح‌هایی اختصاص یابد که در اولویت کشور قرار دارند.

طرح تحول نظام سلامت از مهمترین اولویت‌های کشور است

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، رئیس‌محترم جمهوری و ملت ایران بر استمرار طرح تحول سلامت، گفت: طرح تحول نظام سلامت از مهمترین اولویت‌های کشور است و دولت مصمم است که این طرح را ادامه دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت ایام اربعین حسینی و آرزوی اینکه بتوانیم مشی سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم، گفت: به فضل الهی ملت ایران همواره در تاریخ جزو شیفتگان اباعبدالله (ع) بودند و با تکیه بر آموزه‌های عاشورا توانستند انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانده و در مقاطع مختلف از موانع پیش رو عبور کنند و امروز نیز بیش از هر زمان دیگر به فرهنگ عاشورا نیازمند هستیم.

مراسم اربعین در دنیا بی‌نظیر است

جهانگیری افزود: در سال‌های اخیر مراسم اربعین شکل دیگری به خود گرفته و نمایش بسیار بزرگ و شکوهمندی از وحدت امت اسلام و ملت‌های منطقه در راهپیمایی عظیم اربعین ارائه می‌شود که چنین حرکتی در دنیا بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه تعداد بسیار زیادی از عاشقان امام حسین (ع) در مقطعی کوتاه در این راهپیمایی بزرگ شرکت می‌کنند و خودشان نیز میزبان هستند، افزود: در ایام حج حدود ۷۰ ـ ۸۰ هزار نفر از کشور اعزام می‌شوند که برای ساماندهی اعزام حجاج، سازمان حج و زیارت ایجاد شده اما در ایام اربعین در زمانی کوتاه حدود ۲ میلیون نفر تا این لحظه روادید دریافت کردند که سازماندهی و برنامه ریزی برای تغذیه، سلامت و رفت و آمد این میزان زائر کار بسیار بزرگی است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه البته ممکن است که نواقصی نیز در این گونه برنامه‌ها وجود داشته باشد، تصریح کرد: البته این نواقص کوچک نیز به علت شوق خدمت به زائران است مانند امسال که برنامه ارائه ارز دولتی به زائران پیش‌بینی شد اما این برنامه می بایست از ماه‌ها پیش با هماهنگی و مذاکرات لازم با دولت عراق صورت می‌گرفت که با ازدحام زوار برای دریافت ارز و مشکلاتی همراه شد که البته با همت خدمتگزاران این مشکلات تا حدود زیادی مرتفع شده است.

جهانگیری همچنین با اشاره به حضور خود در راهپیمایی اربعین طی چند سال اخیر، خاطر نشان کرد: علاوه بر ابراز ارادت به ساحت مقدس اباعبدالله (ع) و یاران باوفایش، یکی از دلایل سفر من به نجف و شرکت در راهپیمایی اربعین این است که به‌عنوان یک مقام دولتی در این مراسم حضور پیدا کنم و با زبان احترام از خدمات مسئولان و مردم عراق قدردانی کنم.

وی افزود: علت دیگر حضورم در این مراسم این است که این اطمینان را به مردم و زائرین ایرانی بدهم که دولت در تمام صحنه‌ها در کنار شماست که احساس نکنند اگر به کشور دیگری سفر کرده‌اند دولت برای حمایت از آنان در صحنه حضور ندارند.

رفاه اجتماعی باید مهمترین دغدغه مسئولین اجرایی باشد

قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه کم توجهی دولت‌ها و مجالس به بیمه در حقیقت کم توجهی به سلامت مردم است، گفت: دولت‌های موفق باید در کنار امر آموزش به سلامت مردم نیز اهمیت دهند و رفاه اجتماعی باید مهمترین دغدغه مسئولین اجرایی باشد.

رییس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم طرح تحول نظام سلامت را از دستاوردهای بزرگ دولت یازدهم برشمرد و گفت: اگر می‌خواهیم در حوزه سلامت برنامه‌ها را به خوبی اجرا کنیم باید دولت الکترونیک به‌طور کامل در کشور اجرایی شود.

در این مراسم رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران هم گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کرد و گفت: امروز هر ایرانی که بخواهد تحت پوشش بیمه قرار گیرد می‌تواند با مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت، ظرف ۱۵ دقیقه از پوشش بیمه برخوردار شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.