حمید رضا اسلامی: درحال حاضر که با شما صحبت می‌کنم دراین مقوله شرایط بحرانی نداریم، اما سال هاست که تأمین خون و فراورده‌های آن برای ما دغدغه بوده است. این در حالی است که ما رتبه سوم تولید خون و فراورده‌های آن را در کشور پس از تهران و با فاصله اندکی از استان فارس دارا هستیم.

ذخایر خونی استان "بحرانی" نیست اما سالهاست که در این زمینه دغدغه داریم

به گزارش قدس آنلاین، در روزهای گذشته سخنگوی سازمان انتقال خون کشور اعلام کرد که پنج استان تهران، گیلان، مازندران، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی به لحاظ ذخایر خونی شرایط دشواری را تجربه کرده و با کمبود مواجه هستند؛ همچنین در روزهای اخیر رسانه‌های کشور نسبت به بحرانی شدن این قضیه در سیستان و بلوچستان هشدار دادند و تأکید کردند بیماران این استان به دریافت خون نیاز مبرمی دارند.

دکتر حمید رضا اسلامی مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی در این رابطه در گفتگو با خبرنگار قدس، می‌گوید: برای کمک به بیماران استان سیستان و بلوچستان ۲۰۰ واحد خون در روزهای گذشته ارسال شده است که برای کاهش مشکلات مردم این استان چنانچه لازم باشد برنامه‌هایی برای ارسال خون و فراورده‌های آن خواهیم داشت.

اسلامی درپاسخ به اینکه آیا خراسان رضوی نیز درخصوص ذخایر خونی شرایط بحرانی را سپری می‌کند؟ اظهار می‌کند: در حال حاضر که با شما صحبت می‌کنم در این مقوله شرایط بحرانی نداریم، اما سال هاست که تأمین خون و فراورده‌های آن برای ما دغدغه بوده است؛ این در حالی است که ما رتبه سوم تولید خون و فراورده‌های آن را در کشور پس از تهران و با فاصله اندکی از استان فارس دارا هستیم.

 تامین خون ۵۹ بیمارستان و مرکز درمانی

وی در ادامه می‌افزاید: اداره کل انتقال خون خراسان رضوی تأمین خون مورد نیاز ۵۹ بیمارستان و مرکز درمانی را بر عهده دارد. همچنین گرچه ۶ دانشگاه علوم پزشکی در شهرهای نیشابور، تربت حیدریه، سبزوار، قوچان و گناباد مجزا شده‌اند، اما همچنان تأمین خون آن‌ها را سازمان انتقال خون استان خراسان رضوی انجام می‌دهد.

 البته درگذشته تمام موارد اهدایی خون به بیماران منتقل می‌شد که درحال حاضر فقط ۵ درصد آن درقالب خون انتقال پیدا می‌کند و ۹۵ درصد دیگر در قالب فراورده‌های خونی همانند پلاسما و پلاکت به مصرف می‌رسد.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان خراسان رضوی همچنین گفت: در سال گذشته ۳۵۲ هزار کیسه خون و فراورده‌های آن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به مصرف رسیده که حجم قابل توجهی به شمار می‌آید؛ بنابراین برای تأمین این حجم ضروری است که پایگاه‌های انتقال خون ما به طور شبانه‌روزی فعال باشند؛ چراکه به دلیل تراکم گردشگران و زائران و بروز سوانح رانندگی همواره نیازمند خون هستیم. همچنین به دلیل رشد گردشگری سلامت در سال‌های اخیر بسیاری از بیماران از دیگر استان‌ها وکشورهای دیگر برای مداوا به مراکز درمانی استان خراسان رضوی مراجعه کرده و تحت جراحی‌های سنگینی قرار می‌گیرند که نیاز به دریافت خون دارند؛ نکته دیگر اینکه در استان ما بیماران خاص همانند مبتلایان به تالاسمی نیازمند دریافت مکرر فراورده‌های خونی هستند که همه این موارد در بروز کمبودهای ذخایر خونی اثرگذاراست.

اسلامی با بیان اینکه روزانه بیش از ۱۱۰۰ کیسه خون و فراورده‌های خونی در استان خراسان رضوی مصرف می‌شود، گفت: مردم به خاطر دارند که تا همین چند سال گذشته برای اهدای خون باید بستگان بیمار، خون جایگزین می‌دادند، درحالی که با مساعدت و ایثار مردم وضعیت به گونه‌ای تغییر کرده که حال در مراکز درمانی از خون اهدایی استفاده می‌کنیم. این درحالی است که همه ما باید در زندگی روزمره احتمال بروز حوادث و بیماری‌هایی را که نیازمند به دریافت خون هستیم را بدهیم. بنابراین باید اهدای خون را نوعی بیمه اجتماعی بدانیم.

 ناگفته نماند که درزمینه شیوه درمان با سلول‌های بنیادی و درمان بیماران مبتلا به سرطان خون هفته‌ای دو روز اهداکنندگان را می‌پذیریم. در زمینه «افرزیس» که روش پیشرفته‌ای درانتقال خون به شمار می‌رود نیز فعال هستیم که براین اساس بخش مورد نیاز از خون استخراج شده و بقیه به اهدا کننده مجدد انتقال پیدا می‌کند.

وی با تأکید براینکه میزان اهداکنندگان خون دراستان خراسان رضوی نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشته، می‌گوید: سیاست انتقال خون این است که اهدا کنندگان بار اولی را به اهدا کنندگان مستمر تبدیل کند. در واقع مجموعه‌ای شکل بگیرد که همه اهداکننده مستمر باشند؛ چرا که میزان آلودگی خونی این افراد نسبت به اهداکنندگان مقطعی کمتر است. همچنین بنابر بررسی‌ها از سبک زندگی سالم‌تری برخوردار هستند که این امر سبب می‌شود خون سالم‌تری را به نیازمندان خون اهدا کنند.

 ۷۷ هزار اهدا کننده مستمر خون

اسلامی ادامه داد: نکته دیگر اینکه امکان دسترسی به این افراد میسر است. در حال حاضر نیز بیش از ۷۷ هزار نفر اهدا کننده مستمر در استان وجود دارند که حدود ۵۳ درصد اهداکنندگان را دراین استان شامل می‌شوند که وجود چنین مجموعه‌ای برای کشور نوعی ثروت و سرمایه محسوب می‌شود. از همین رو برای تداوم حضور این افراد درچرخه انتقال خون برنامه‌هایی تعریف شده، چنانکه بتازگی واکسیناسیون هپاتیت B برای اهداکنندگان مستمر بالای ۲۹ سال در حال اجراست. بنابراین به اهداکنندگان یاد شده توصیه می‌کنیم برای واکسیناسیون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند؛ چرا که این واکسیناسیون باید در سه دوز با فاصله یک ماهه و ۶ ماهه صورت بگیرد که این واکسیناسیون در تأمین سلامت خون اهداکننده و دریافت کننده اثرگذاراست.

منبع:روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.