مدیر کل راه آهن خراسان رضوی گفت: خط ریلی سرخس ۸۷ درصد از ترانزیت ریلی کشور را به خود اختصاص داده است.

سرخس فعال ترین مسیر ریلی کشور در صادرات کالا بوده است

به گزارش قدس آنلاین ، محمد هادی ضیایی مهر صبح یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: درهشت ماه ابتدایی سال جاری ۹ میلیون و۸۲۵ هزار نفر که نسبت به هشت ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته توسط راه آهن خراسان رضوی جا به جا شده اندکه از این تعداد ۷۰هزار و ۵۸۲ مسافر، خارجی  بودند.

وی افزود:  ۹۵ درصد قطارها بدون تاخیر از مشهد حرکت کرده اما متوسط تاخیر حدود ۷ دقیقه بوده که با تلاش های انجام شده به سه دقیقه کاهش پیدا کرده است.

مدیر کل راه آهن خراسان رضوی به برقی سازی راه آهن مشهد-تهران اشاره و عنوان کرد: این پروژه مطالبه همه مسئولان است و پیگیری های خوبی صورت گرفته اما بودجه مورد نیاز این پروژه ۲میلیارد دلار است که از ابتدا قرار بود بودجه توسط سرمایه گذار خارجی تامین شود و ۱۵ درصد سهم دولت باشد که ۱۵۰ میلیون دلار در اواخر سال گذشته با پیگیری های ویژه سازمان برنامه بودجه اختصاص یافت.
وی افزود: برای شروع به اجرا این پروژه باید از طرف خارجی تضمین قانونی بانکی بگیریم، منتظر شرکت چینی هستیم تا ضمانت نامه معتبر بانکی بیاورد اما همچنان این موضوع محقق نشده ولی در بحث مطالعاتی آن فاز اول را در بخش مشهد-نیشابور قرار داده ایم.

مدیر کل راه آهن خراسان رضوی به جابجایی کالا توسط خط ریلی خراسان رضوی اشاره و اظهار کرد: در ۸ ماهه امسال ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا جابجا شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد رشد داشته است.
 وی در خصوص صادرات ۱میلیون و ۷۰۰ هزار تنی کالا در بخش بین الملل خاطرنشان کرد: در این بخش نیز ۴۲درصد رشد داشته ایم که ۴۷۰ هزار تن از این کالاها به آسیای میانه صادر شده است. 

ضیایی مهر گفت:  مرز ریلی سرخس ۸۳ درصد ترانزیت ملی را به خود اختصاص داده است و این مقدار ترانزیت در هیچ کدام از سایر مرزهای ریلی کشور صورت نمی گیرد که قصد داریم با ورود واگن های امدادی از سایر کشورها این اعداد را افزایش دهیم.
وی  عنوان کرد: از ۱۰۰۰واگن امدادی به صورت خالی از آسیای میانه برای بارگیری در راه آهن کشور استفاده کرده ایم که ۵۴ درصد به صادرکنندگان خراسانی اختصاص داده شده که شاید تامین کننده تمام نیازها نبوده اما تمام تلاش خود را انجام داده ایم.
مدیر کل راه آهن خراسان رضوی در خصوص کشورهایی که بیشترین کالا را از ایران توسط خط ریلی وارد می کنند گفت: عمده محصولات ساختمانی، صنعتی، مواد غذایی و بهداشتی به کشورهایی مانند ازبکستان، ترکمنستان،تاجیکستان و قزاقستان توسط خط ریلی جمهوری اسلامی صادر شده است.

منبع : مهر

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.