به گفته کارشناسان عدم حضور آمریکا و نیروی نظامی این کشور در منطقه موجب تضعیف جریان های وابسته به آمریکا می شود که با حمایت و پشتیبانی سران آمریکایی منطقه را ناامن و بی ثبات می کنند، از این رو می توان امیدوار بود خروج آمریکا از منطقه به مثابه تضعیف گروه هایی وابسته به آمریکا وایجاد امنیت و ثبات در منطقه باشد.

تضعیف صهیونیست‌ها و تقویت استقلال سیاسی کشورها ثمرات خروج آمریکا از سوریه

به گزارش قدس آنلاین، تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن نظامیان آمریکا از سوریه و افغانستان واکنش های بسیاری را در پی داشته است از جمله این واکنش ها استعفای جیمز ماتیس وزیر دفاع ایالات متحده بود که  در پی اعلام این خبر از سوی ترامپ صورت گرفت؛ اما خروج نیروهای آمریکایی از سوریه می تواند پیامدهای بسیاری برای منطقه در بر داشته باشد؛ موضوعی که سوژه گفتگوی قدس آنلاین با کارشناسان مسائل بین الملل بوده است.

مشروح این گفتگوها را در ذیل می خوانید.

اصغر زارعی کارشناس سیاست بین الملل در گفتگو با خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، در باره خروج نیروهای آمریکایی ازمنطقه گفت: اعلام غیر مترقبه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه با خروج 6 هزار نیروی آمریکایی از سوریه و 7 هزار نیروی آمریکایی از افغانستان در شش ماه آینده کاخ سفید شاهد چالش جدیدی شده است که می تواند منجر به ایجاد  اختلافاتی در استراتژی ها و راهبردهای آمریکا در منطقه شود. خروج نیروهای آمریکا از منطقه به زعم آقای ترامپ مبنی بر کاهش هزینه  نیروهای ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه است.

وی دراین باره افزود: علاوه براین موضوع زمزمه های دیگری از بازسازی ارتش آمریکا و اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران توسط دولت آمریکا عنوان می شود. اعزام اولین ناو هواپیمابری در خلیج فارس در روزهای اخیر بعد از گذشت شش ماه شایعاتی را درباره موضوعات منطقه ای به دنبال داشته است.

 کارشناس سیاسی با تاکید بر عدم دستاورد آمریکا در حضور در منطقه اظهار داشت: قدر مسلم آمریکا علی رغم سرمایه گذاریهای بسیار سنگین در سوریه، عراق و در یمن و حمایت از آل سعود نتوانست به اهداف مطرح شده و پیش بینی شده دست بیابد وهمین مساله باعث افزایش بدهی سنگین بر کاخ سفید و دولت آمریکا شد.آقای ترامپ از ورود به کاخ سفید در پی تغییر عمده سیاست های گذشته ی  کاخ سفید در دوره آقای اوباما بوده و بازنگریهای بسیاری را در دستور کار قرار داده و سعی کرده هزینه ها و بودجه های آمریکا را کاهش دهد.

اصغر زارعی خروج نیروهای آمریکایی از منطقه را موجب نگرانی رژیم صهیونیستی دانسته و دراین باره گفت:  هر چند کاهش بودجه های آمریکا در خروج نیروهای نظامی واضح و مبرهن است اما احتمال اینکه آقای ترامپ نقشه های جدیدی را برای مداخله در منطقه در سر داشته باشد دور از ذهن نیست، چرا که  رویکردها و اقدامات وی طی دوران ریاست بر دولت آمریکا نشان داده که با سایر کشورها در حال مجادله بوده واینک در سه سطح سوریه، چین ودولت کره مجادلات خود را دامنه دار کرده, مثلثی که رژیم صهیونیستی نگران مجادلات آمریکاست و خروج آمریکا از سوریه و افغانستان نگرانی رژیم صهیونیستی را افزایش داده است.

وی با تاکید بر باقی ماندن نیروهای مقاومت در سوریه تا اتمام کامل بحران دراین کشور بیان داشت: برخی مدعی هستند دولت روسیه و دولت آمریکا بر سر خروج سایر نیروها همانند ایران از سوریه به توافق رسیده اند. قاعدتا هر توافقی صورت گرفته باشد حضور نیروهای مقاومت در سوریه با دعوت روسیه وامریکا یا کشور دیگری نبوده بلکه حضور خودجوش و بنا به احساس نیاز و ضرروتی بوده که دولت سوریه خواهان آن بوده، از این رو تا مادامی که بحران و تهدیدات در سوریه استمرار داشته باشد, نیروها در سوریه باقی می مانند وهیچ دولتی نمی تواند تصمیمی مبنی بر خروج این نیروها از سوریه را در دستور کار قرار دهد.

کارشناس بین الملل در پایان با اشاره به اعمال قدرت نرم آمریکا در منطقه به جای قدرت سخت تصریح نمود: بی شک خروج آمریکا از سوریه افغانستان  به نوعی پذیرش عقب نشینی و شکست در برابر حضور مقاومت در منطقه است و منجر به افزایش نفوذ و حضور ایران را در منطقه خواهد شد. البته نباید ازاین نکته غافل باشیم که ممکن است آمریکایی ها به جای اعمال قدرت سخت به دنبال اعمال قدرت نرم و دیپلماسی برای کاهش حضور قدرت ایران در منطقه باشند.

حمید رضا ترقی کارشناس بین الملل در گفتگو با خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، در تحلیل چرایی خروج آمریکا از سوریه، گفت:آمریکا به لحاظ اقتصادی و تامین بودجه نظامی خود در خارج از کشور در شرایط بسیار سختی قرار گرفته، این در حالی است که نیروهای نظامی آمریکا فرسوده شده و قدرت عملیاتی آنها بسیار ضعیف شده و میزان تجهیزات نظامی آمریکا در خارج از مرزهای خود نیز افت قابل توجهی داشته، لذا براساس عوامل یاد شده دولت این کشور ناچار به خروج نیروی نظامی خویش از سوریه شده است.

وی دراین باره افزود: افزایش میزان تلفات نیروی نظامی آمریکا در نقاط مختلف جهان و اینکه طبیعتا دولت آمریکا قادر به پاسخگویی به خانواده کشته شدگان نظامی نیروهای خود در سایر نقاط دنیا نیست نیز از جمله عوامل خروج نیروی نظامی این کشور از سوریه به شمار می رود؛ حضور در سوریه از نگاه شخصی همچون ترامپ باید دارای توجیه اقتصادی باشد.

 این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به زیان های اقتصادی حضور آمریکا در منطقه خاطر نشان کرد: افزایش هزینه های دولت آمریکا به دلیل حضور نیروهای نظامی در سایر کشورهای دنیا که به اعلام ترامپ  خود در منطقه خاورمیانه به ۷ تریلیون دلار رسیده و دستاوردی برای این کشور نداشته به معنای عدم سرمایه گذاری و سود آوری صحیح آمریکا در خاورمیانه به شمار می رود؛ از این رو تداوم حضور آمریکا در منطقه منجر به افزایش ضرر و زیان سیاسی و اقتصادی آنها می شود، بنابراین خروج از سوریه بهترین ابزار برای جلوگیری از افزایش زیان است.

حمید رضا ترقی با تاکید بر شکست طرح تجزیه خاورمیانه  آمریکا، در پی خروج نیروهای این کشور از سوریه گفت: عدم دستاورد سیاسی آمریکا در منطقه و تداوم زیان‌های اقتصادی بیانگر شکست طرح خاورمیانه ای آمریکا در راستای تجزیه کشورهای اسلامی و تزریق داعش برای تشدید گسل ها و اختلافات مذهبی در منطقه، است.

 وی با بیان اینکه خروج آمریکا از منطقه تامین کننده امنیت جهان اسلام به شمار می رود، بیان داشت: یکی از مهمترین راهبردهای ایران در منطقه که همواره بر آن تاکید داشته، خروج  قدرتهای سلطه گر خارج از منطقه از خاورمیانه است. بی شک به هر  میزان که قدرتهای بین المللی از دخالت و حضور در مسائل منطقه فاصله بگیرند و مسائل منطقه را به عوامل منطقه بسپارند این مسئله موفقیتی برای استراتژی منطقه ای ایران محسوب می شود.

ترقی با تاکید بر تضعیف نقش گروه‌های آشوبگر دنباله‌روی آمریکا در منطقه، اظهار کرد:  یقینا عدم حضور آمریکا و نیروی نظامی این کشور در منطقه موجب تضعیف جریان های وابسته به آمریکا می شود که با حمایت و پشتیبانی سران آمریکایی منطقه را ناامن و بی ثبات می کنند، از این رو می توان امیدوار بود خروج آمریکا از منطقه به مثابه تضعیف گروه هایی وابسته به آمریکا و ایجاد امنیت و ثبات در منطقه باشد.

حمید رضا ترقی در پایان با تاکید بر تضعیف صهیونیست ها و افزایش استقلال سیاسی کشورهای منطقه در پی خروج آمریکا از منطقه، گفت: ایجاد ثبات و امنیت در منطقه از جمله راهبردهای مورد توجه ایران بوده است که نه فقط تامین منافع ایران را در پی خواهد داشت بلکه منجر به تامین منافع همه کشورهای منطقه می شود؛ لذا در اینکه عدم حضور آمریکا یا خروج این کشور از منطقه، به نفع  جهان اسلام خواهد بود شکی نیست و تداوم این راه می تواند منجر به تضعیف  صهیونیست ها و استقلال سیاسی کشورهای منطقه باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.