«طرف رفته درخت کریسمس خریده با مخلفاتش ۴میلیون! ازش میپرسم چرا این پولو به فقرا نمیدی؟ گفت پس کمیته امداد و بهزیستی چیکاره ان؟ گفتم پس چرا دم اربعین هی میگفتی به جای زیارت پولتونو به فقرا بدید؟؟؟ جواب داد: زنونابین»

کریسمس زدگی!

به گزارش گروه فرهنگی قدس‌آنلاین، «کریسمس مبارک»، «من و درخت کاجم یهویی»، «کاج کریسمس زیر قیمت بازار»، «تن‌پوش بابانوئل مخصوص شب کریسمس»، «بریم سروقت هدیه‌هامون ببینیم بابانوئل امسال برامون هدیه چی‌ آورده.» این متن‌ها امسال بیش از هرسال دیگری در فضای مجازی دست به دست چرخید. البته نه بین هموطنان مسیحی‌مان. این روزها کریسمس و کاج خریدن و لباس بابانوئل پوشیدن، بیشتر از مسیحی‌های کل دنیا، بین ایرانی‌ها طرفدار داشت و حتی خیلی از خبرگزاری‌های جهان با تعجب تیتر اولشان را به این ماجرا اختصاص دادند و نوشتند که ایران با ۹۸درصد جمعیت مسلمان بیشتر از کشورهای مسیحی به گرفتن جشن کریسمس و برگزاری آیین‌هایش اهتمام دارند. جالب این‌جاست که خیلی از این آدم‌هایی که با کاج تزیین شده و لباس بابانوئل عکس می‌گیرند و برای خرید همان کاج میلیون‌ها تومان هزینه می‌کنند، همان‌هایی هستند که مدام گیر می‌دهند چرا برای ماه محرم و صفر این‌قدر هزینه می‌کنید و آن را به فقرا نمی‌دهید.

■ تبریک کریسمس یا عید نوروز

خیلی‌ها امسال تاریخ شروع و پایان کریسمس را خیلی بهتر از تاریخ تولد بچه‌ و همسر یا حتی ازدواج به خاطرشان سپرده بودند که نکند از قافله عقب بمانند و حتی جالب این‌جا بود که از مدت‌ها قبل به استقبال کریسمس رفته بودند و مدام تصاویر خریدهایشان را در توییتر و اینستاگرام منتشر می‌کردند. به محض اینکه ۲۵دسامبر، که روز آغاز این جشن است، رسید فضای مجازی را با تبریک‌های عجیب و غریبشان منفجر کردند. انگار که مثلاً عید نوروز آمده و اگر به هم تبریک نگویند همه از دستشان ناراحت می‌شوند و قس الی هذا. البته این تبریک گفتن‌های بعضی‌ها خیلی بازتاب خوب در فضای مجازی نداشت ومردم معنا و مفهوم غرب‌زدگی را بیشتر از قبل درک کردند: «امسال با پدیده‌ای  روبه‌رو هستیم که غیرمسیحیان جشن کریسمس رو جدی‌تر از خود مسیحی‌ها برگزار می‌کنن... درخت‌های بزرگ تزیین شده و حتی کادوهای رنگی برای عمه، عمو و خاله» 

«اینا چنان تو نقش فرو رفتن که اگه ولشون کنی یه هفته هم می‌رن تعطیلات کریسمس که حسابی دین خودشون رو ادا کرده باشن، بعد دیگه کم کم مشغول تدارک عید نوروز میشن»

«عیدای خودمون میگن دست از خرافات بردارید، بعد جشن هالووین می‌گیرن و با ماسک ترسناک میرن تو خیابون، عید [...] رو مسخره می‌کنن و میرن زیر درخت کریسمس عکس می‌گیرن، اینا کی ان دقیقاً؟»

یک عده دیگر از کاربران هم مستقیماً رفتند سراغ این ماجرا که چنین آدم‌هایی قطعاً بحران هویت دارند و یک روز دم از آریایی بودن و سنت‌های ایرانی می‌زنند، روز دیگر لباس بابانوئل تنشان می‌کنند: «هموطن آریایی! تکلیف ما را روشن کنید، درنهایت عید نوروز و یلدا رو باید بهتون تبریک بگیم یا عید پاک و کریسمس و ولنتاین رو؟! این بحران هویتی واسه کسی که خون پاک آریایی تو رگهاشه اصلاً خوب نیست»

«یه جوری همه حال و هوای کریسمس دارید، انگار جای کوروش تو پاسارگاد، بابانوئل خوابیده!»

■ کاج ۵ میلیون تومانی

«۹۰درصد خریداران درخت کریسمس، مسیحی نیستند.امسال بیش از ۶ میلیارد تومان درخت کاج به فروش رفته که ۱۸۰۰ درخت فقط درتهران فروخته شده و قیمت هر کدام ۱تا۵ میلیون تومان است.یکی هالووین آن یکی ولنتاین ودیگری کریسمس می‌گیرد؛ دقیقاً همان‌هایی که داد آیین‌های آریایی و فرهنگ باستانی ایرانی سر می‌دهند و می‌گویند پول فلان جشن و مراسم مذهبی و ایرانی را بدهید به فقرا.» این شاید عجیب‌ترین و تلخ‌ترین توییتی بود که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. شاید در میزان گردش مالی کاج کریسمس در ایران غلو شده باشد، اما قیمت فروش و اینکه چه‌ مقدار فروخته شده، کاملاً درست است. همین حالا اگر در سایت‌هایی مثل دیوار و شیپور گشتی بزنید، با انبوهی از آگهی‌های فروش کاج کریسمس با قیمت‌های مختلف روبه‌رو می‌شوید. هم نو و هم دسته دوم. از ۴۰۰-۳۰۰ هزار تومان تا ۵-۴ میلیون تومان و بالاتر. برای همین است که خیلی از کاربران توییتر دست به کار شدند و انتقادهای تند و تیزی از این آدم‌ها کردند:

«خیلی‌ها میان تو اربعین و محرم ادعا می‌کنند به جای مثلاً قیمه دادن پول اونو بدید فقرا بعد خودشون میرن کلی پول میدن برای کاج کریسمس و کلی هم برای اون روز خرج میکنند، حالا مسیحی هم نیستن خوب چرا پول اونو به فقرا نمیدن»

«بالای هزار تا درخت کریسمس با قیمت دو الی پنج میلیون تومان در خود تهران به فروش رفت و جالب اینجاست که اکثر خریداران مسیحی نبودند! روشنفکرای عزیز پول این درختا رو نمیشد بدید به فقیر فقرا؟»

«طرف رفته درخت کریسمس خریده با مخلفاتش ۴میلیون! ازش میپرسم چرا این پولو به فقرا نمیدی؟ گفت پس کمیته امداد و بهزیستی چیکاره ان؟ گفتم پس چرا دم اربعین هی میگفتی به جای زیارت پولتونو به فقرا بدید؟؟؟ جواب داد: زنونابین»

■ جشن گرفتن کریسمس در چین ممنوع شد

این روزها تصاویر عجیب و شاید خنده‌داری از تهران در سایت‌های خبری و کانال‌های تلگرامی بارگذاری می‌شود. مغازه‌هایی که در محله‌های مسیحی‌نشین تهران نیستند، پر شده‌اند از لوازم کریسمس و جشن سال نوی میلادی. عده‌ای هم خلاقیت به خرج داده‌اند و لباس بابانوئل به تن، راه افتاده‌اند در خیابان‌ها و مانور می‌دهند. کسی هم کاری به کارشان ندارد. بعد یک عده توییت می‌زنند که در ایران آزادی نیست و کسی نمی‌تواند کریسمس را جشن بگیرد. درحالی که در شهرهای مسیحی‌نشین ایران مثل اصفهان به راحتی و در جلوی برخی کلیساها کاج سال نوی میلادی علم می‌کنند و ولادت حضرت مسیح را جشن می‌گیرند.

در بین درافشانی و ناله از نبود آزادی، یک خبر از کشور چین برای چند ساعتی در شبکه‌های اجتماعی ترند شد. خبر این بود: دولت چین محدودیت‌هایی را برای برگزاری جشن‌های امسال کریسمس در چهار شهر و یک استان اعمال کرده است. همچنین به مدارس چین دستور داده شده تا برگزاری مراسم جشن کریسمس را محدودتر و کمرنگ‌تر کنند. طی روزهای گذشته در استان هونان و شهر لانگ فانگ مقام‌های محلی به طور رسمی برگزاری جشن‌های خیابانی کریسمس را ممنوع و با به راه انداختن گشت‌های خیابانی با برگزاری مراسم جشن سال نوی میلادی مقابله کرده‌اند. همچنین پلیس در مرکز استان یونان استفاده از نمادهای کریسمس در دکوراسیون مغازه‌ها را ممنوع کرده است. حتی خبر رسید که خیلی از کشورهای شرق آسیایی دیگر مثل چین با آدم‌هایی که کریسمس را جشن بگیرند و حتی وسایلش را بفروشند برخورد می‌کنند. 

■ سلبریتی‌های شاید غربزده

متأسفانه در این سال‌ها، بخش زیادی از مردم ما چشمشان به دهن برخی از سلبریتی‌هاست. آن‌ها هم با تمام قوا مشغول تبلیغ فرهنگ غرب و مسیحیت که هیچ ربطی به ما ندارد، هستند. یک روز از هپی ولنتاین می‌نویسند و با کادوهایی که گرفته‌اند، عکس می‌گیرند. یکی دو روز قبل از هالووین به استقبالش می‌روند و ماسک‌های وحشتناک می‌زنند. امسال هم که عکس‌هایشان با کاج کریسمس در شبکه‌های اجتماعی دارد دست به دست می‌چرخد. بعد همین سلبریتی‌ها به استقبال کریسمس رفته‌اند و یکی پس ازدیگری عکس‌هایشان را با کاج تزئین شده و هشتگ کریسمس مبارک در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. بعضی‌هایشان بشدت از این ماجرا ذوق کرده‌اند و مثل بازیکن‌هایی از کودکی عشق فلان تیم بوده‌اند، آن‌ها هم از بچگی عاشق جشن گرفتن کریسمس بوده‌ و دوست داشته‌اند که بابانوئل برایشان کادو بیاورد. این را بگذارید کنار این موضوع که خیلی‌هایشان موقع عید قربان پیشنهاد می‌دهند که اصلاً این عید عربی است و جشن نگیریم و اگر قرار است این کار را بکنیم، به جای قربانی کردن گوسفند، درخت بکاریم. ماه محرم و صفر هم همه با هم در یک اقدامی مشترک حس نوع دوستی‌شان گل می‌کند و مدام می‌گویند این پول‌هایی که خرج نذری می‌کنید بدهید به فقرا. حالا الآن کسی پیدا نمی‌شود که به آن‌ها بگوید شماها چرا چندصد هزار تومان پول کاج را به فقرا نمی‌دهید و در شادی‌شان شریک نمی‌شوید؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.