یک روزنامه لبنانی از رد پیشنهاد وزیر خارجه این کشور به نخست‌وزیر درباره دعوت از سوریه برای بازگشت به اتحادیه عرب خبر داد.

مخالفت نخست‌وزیر لبنان با پیشنهاد وزیر خارجه این کشور درباره سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، نشست اقتصادی اتحادیه عرب که روزهای ۱۹ و ۲۰ ژانویه (۲۹ و ۳۰ دی) در بیروت برگزار می‌شود، عاملی مهم در تقویت روابط سیاسی و اقتصادی میان لبنان و کشورهای عربی به شمار می‌رود.

برخی ناظران این نشست را شاخصی برای این موضوع دانسته‌اند که لبنان همچنان تحت حمایت کلی عربی و بین‌المللی قرار دارد.

سیاستمداران و کارشناسان اقتصادی معتقدند نشست مذکور، ایستگاهی برای جذب سرمایه‌هایی است که لبنان برای شکوفا شدن اقتصادی به آن نیاز دارد.

اما موضوعی که این روزها لبنان را درگیر خود کرده اختلافات مقامات مختلف آن درباره دعوت یا عدم دعوت سوریه به نشست مذکور است.

در همین راستا روزنامه «الاخبار» اعلام کرد «جبران باسیل» وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان به «سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف پیشنهاد داده لبنان طی نشست آینده وزرای خارجه اتحادیه عرب (بحث) دعوت از سوریه برای بازگشت به اتحادیه عرب را مطرح کند. باسیل برای قانع کردن الحریری به او گفته بیشتر کشورهای عربی با پیشنهاد مذکور موافق خواهند بود.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه لبنان در ادامه تصریح کرده نهایت موضع عربستان سعودی این است که نظر خود درباره موضوع مذکور را بیان نکند اما بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس، مصر، سودان، الجزائر، عراق، تونس، موریتانی و اردن و غیره با آن موافقت خواهند کرد.

الاخبار در ادامه افزود سعد الحریری این پیشنهاد باسیل را رد کرده است. 

از سوی دیگر و در همین راستا، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد دعوت از سوریه برای شرکت در نشست اقتصادی، امری بدیهی است، امر غیر بدیهی و غیر طبیعی آن است که نشستی برگزار شود و سوریه در آن حاضر نباشد. 

بر اساس گزارش روزنامه «الجمهوریه»، بری در ادامه گفت سوریه کاملا در لبنان حضور دارد، اکنون یک میلیون ونیم آواره سوری در لبنان هستند؛ علاوه اینکه لبنان سفارتش در دمشق را باز کرده و روابط موجود است .

رئیس پارلمان لبنان تصریح کرد: من از خودم صحبت نمی‌کنم، هر نشستی مربوط به اتحادیه پارلمان‌های عربی که سوریه در آن حاضر نباشد، من هم در آن شرکت نمی‌کنم. 

نبیه بری ادامه داد بهانه لبنان آن است که به تصمیم هر نشست عربی متعهد باشد، (اما) آنها به سوریه بازگشته‌اند، امارات، بحرین و سودان را ببینید؛ آیا اینها با تصمیم اتحادیه عرب به سوریه بازگشته‌اند؟ علاوه اینکه عربستان سعودی نیز مخالفتی با بازگشت روابط ندارد. 

رئیس پارلمان لبنان تصریح کرد : اما درباره اخراج سوریه از اتحادیه عرب باید بگویم زمانی که این تصمیم گرفته شد گفتم تصمیم غیرقانونی و کاملا باطل است زیرا در اتحادیه عرب اجماعی درباره تصمیم مذکور وجود نداشت و حتی اگر تنها یک کشور با آن مخالف باشد صادر و اجرایی نمی‌شود. در موضوع اخراج سوریه کشورهای لبنان، عراق و الجزائر با آن مخالفت کردند. 

اتحادیه عرب نوامبر سال ۲۰۱۱، همزمان با فشارهای غرب بر نظام قانونی سوریه عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.