دولت جدید لبنان سرانجام روز پنجشنبه ۱۱ بهمن پس از تاخیر ۹ ماهه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در روز یکشنبه ششم می ۲۰۱۸(۱۶ اردیبهشت ۹۷) تشکیل شد.

 دولت لبنان پس از ۹ ماه تاخیر تشکیل شد+ اسامی کابینه

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، در انتخابات پارلمانی اخیر، حزب الله لبنان و متحدانش کرسی‌های بیشتری را به دست آوردند و جریان المستقبل به رهبری سعد الحریری یک سوم کرسی‌هایش را در این انتخابات از دست داد. هر چند تعداد کرسی‌های حزب الله لبنان در پارلمان تغییر چندانی نکرد، اما متحدان حزب الله لبنان که حامی محور مقاومت هستند، کرسی‌های بیشتری را به دست آوردند.

ترکیب دولت جدید لبنان

سعدالحریری، نخست وزیر

ریا الحسن، وزیر کشور

محمد شقیر، وزیر ارتباطات

فیولیت الصفدی وزیر مشاور در امور زنان

حسن مراد وزیر مشاور در امور تجارت خارجی

محمود قماطی وزیر مشاور در امور پارلمان

جمیل جبق، وزیر بهداشت

محمد فنیش وزیر جوانان و ورزش(

الیاس ابوصعب وزیر دفاع ملی

سلیم جریصانی وزیر مشاور در  امور ریاست جمهوری

البیر سرحان وزیر دادگستری

غسان حصبانی معاون نخست وزیر و وزیر مشاور دولت

کمیل  ابوسلیمان وزیر کار

ریچارد قیومیجیان وزیر امور اجتماعی

جبران باسیل وزیر امور خارجه و مهاجران

می شدیاق وزیرمشاور در  امور توسعه اداری

اکرم شهیب، وزیر آموزش و آموزش عالی

علی حسن خلیل وزیر دارایی

حسن اللقیس وزیر کشاورزی

محمد داوود داوود وزیر فرهنگ

وائل ابوفاعور وزیر صنایع

جمال الجراح وزیر اطلاع رسانی

یوسف فنیانوس وزیر مشاغل عمومی و حمل و نقل

اوادیس کیدانیان وزیر گردشگری

منصور بطیش، وزیر اقتصاد و تجارت

عادل افیونی وزیر مشاور در امور فناوری اطلاعات

فادی جریصاتی وزیر امور محیط زیست

غصان عطالله وزیر امور مهاجرین

صالح الغریب وزیر مشاور در امور آوارگان

ندی البستانی وزیر انرژی و منابع آب

دولت جدید لبنان آن هم پس از گذشت ۹ ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در ۶ می ۲۰۱۸( ۱۶ اردیبهشت ۹۷) در حالی تشکیل شده است،‌ که سعد الحریری حاضر نبود امتیازی به دیگران به ویژه نمایندگان جریان اهل تسنن مستقل بدهد، این در حالی بود که حریری تلاش می‌کرد در حالی که تنها ۱۷ کرسی از مجموع ۲۷ کرسی اهل‌تسنن را در پارلمان در اختیار دارد، گروه‌های سیاسی را مجاب کند که تمامی سهمیه‌های وزارتی اهل‌تسنن را به جریان متبوع خود اختصاص داده و نمایندگان مستقل اهل‌تسنن را از رسیدن به حتی یک کرسی وزارتی منع کند.

نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان اخیراً بدون در نظر گرفتن عرف و سهمیه‌بندی‌های وزارتی موجود در لبنان مدعی شده بود هر کسی که می‌خواهد به جریان اهل‌تسنن مستقل در لبنان کرسی وزارتی دهد، باید این کار را از سهمیه خود انجام دهد و در غیر این صورت باید به‌دنبال نخست وزیر دیگری در لبنان باشید.

حریری از همان ابتدای مذاکرات سعی کرد با نادیده گرفتن این مشکل، مطالبات این نمایندگان برای رسیدن به کرسی وزارتی را دور بزند. وی حتی در طول این پنج ماه از برگزاری یک نشست با نمایندگان اهل‌تسنن مستقل از جریان المستقبل امتناع کرده و همواره سعی کرده مطالبات آنها را تحقیر کند. او با این ادعا که «مأمور تشکیل کابینه است و هیچ کس نمی‌تواند معیارهای مشخصی را به وی تحمیل کند» وزنه مردمی این نمایندگان را نادیده می‌گرفت.

در ادامه وقتی صحبت‌های جدی در این خصوص به‌ویژه از سوی حزب‌الله لبنان و جنبش امل مطرح شد، تیم نزدیک به حریری این‌گونه وانمود کردند که مطالبات جریان ۸ مارس در این رابطه یک مانور تبلیغاتی است و آنها آمادگی کنار گذاشتن این مطالبات را دارند، تا اینکه در نهایت حزب‌الله لبنان اخیراً به‌نقل از برخی منابع خود اعلام کرده بود که دولت لبنان بدون حضور نمایندگان مستقل اهل‌تسنن را نمی‌پذیرد.

در واقع آنچه حزب‌الله لبنان به‌دنبال آن بود، نمایندگی این عده در دولت بر اساس سهمیه‌ای بود که مردم این کشور در انتخابات پارلمانی اخیر با اعطای ۶ کرسی به این جریان داده‌اند. شیعیان لبنان به‌دنبال توجه به حجم محبوبیت مردمی و اعتبار و وزنه سیاسی احزاب مختلف در روند تشکیل دولت‌اند و غیر از این مطالبه‌ای ندارند.

حریری که با وجود شکست در انتخابات پارلمانی به‌عنوان نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه انتخاب شد، همچنان به دنبال حفظ سهمیه‌های ناعادلانه گذشته برای تیم متبوع خود بود او در حالی که یک‌سوم کرسی‌های پارلمانی خود را از دست داده و تیمی از رقبای داخلی میان اهل‌تسنن برای وی ایجاد شده، تصور می‌کرد که لبنان در شرایطی واقع شده که نمی‌تواند فردی غیر از وی را به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب کند، به همین علت بود که سقف مطالبات خود را افزایش داده و بدون توجه به آراء مردمی همچنان سعی داشت سهمیه وزارتی اهل‌تسنن را در انحصار خود داشته باشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.