رئیس‌جمهور آمریکا در نشست خبری بعد از پایان زودهنگام نشست دوم با کره شمالی گفت که کیم قصد امتیازدهی و خلع سلاح اتمی داشت اما آمریکا نمی‌تواند تمام تحریمهای کره شمالی را لغو کند.

ترامپ: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های کره شمالی را لغو کند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا امروز (پنجشنبه) بعد از پایان زودهنگام نشست با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، در مقابل دوربین رسانه‌ها حاضر شده و به تشریح روند این مذاکرات پرداخت.

ترامپ که به همراه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در این کنفرانس مطبوعاتی حاضر شد، گفت: «اخبار جذابی از هند و پاکستان شنیده‌ایم و تلاش می‌کنیم که آنها را متوقف کنیم و (جنگی) را که برای مدت زیادی و دهه‌ها در جریان است، پایان دهیم».

وی با اشاره به ارسال حمایت‌ها به ونزوئلا، گفت: «کمک‌ها در حال ورود به ونزوئلا است، علی‌رغم اینکه ساده نیست اما در حال انجام شدن است. برخی می‌گویند این کار را نکنید اما این برای مردم مفید است... کسی که مسئول این کشور است باید اجازه دهد این کمک‌ها وارد شود».

رئیس‌جمهور آمریکا درباره نشست با رهبر کره شمالی و اینکه توافقی حاصل نشد، توضیح داد: «زمان سازنده‌ای را با رئیس کیم گذراندم... پامپئو احساس می‌کرد که امضا کردن توافق، چیز خوبی نیست... روابط من با کیم بسیار محکم است. گزینه‌هایی داشتیم اما تصمیم گرفتیم که فعلا کاری نکنیم».

ترامپ با بیان اینکه این دو روزی که به مذاکره با کیم گذرانده «بسیار سازنده» بود، افزود: «بعضی وقت‌ها فقط باید اجازه دهید مسائل بگذرد. از پامپئو می‌خواهم که خودش در این باره توضیح دهد».

سپس وزیر امور خارجه آمریکا پشت تریبون قرار گرفته و گفت: «تیم‌های ما برای هفته‌ها مشغول کار (روی مذاکرات) بودند تا بتوانند راهی به جلو ایجاد کنند... ما پیشرفت‌های واقعی به‌دست آوریم، در حقیقت می‌توانم بگویم که پیشرفت‌های بیشتری نسبت به نشست قبلی داشتیم».

پامپئو ضمن ابراز تاسف از اینکه در مذاکرات با طرف کره شمالی به جایی نرسیدند که آمریکا می‌خواهد، اضافه کرد: «البته رئیس کیم امیدوار بود که ما این کار را انجام دهیم. اما ما از او خواستیم که کارهای بیشتری را انجام دهد ولی او آماده نبود».

وی با بیان اینکه هنوز امیدوار است تا تیم‌های مذاکره‌کننده آمریکا و کره شمالی در روزها و هفته‌های آینده مجددا با هم دیدار کنند، توضیح داد: «این مشکل بسیار پیچیده‌ای است. از ابتدا گفته‌ایم که این (مذاکرات) زمان‌بر است... مطمئنم با ادامه دادن این مذاکرات، می‌توانیم به چیزی که می‌خواهیم برسیم و آن خلع سلاح اتمی کامل کره شمالی و تامین امنیت مردم آمریکا است».

بعد از صحبت‌های پامپئو، ترامپ به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کره شمالی درخواستی برای لغو تحریم‌ها جهت امضای توافق داشت، گفت: «بله درباره تحریم‌ها بود. اساسا آنها می‌خواستند که تحریم‌ها به‌طور کامل لغو شود ولی ما نمی‌توانستیم این کار را کنیم. آنها می‌خواستند بخش بزرگی از تاسیسات اتمی خود را برچینند اما ما نمی‌توانستیم از تمام تحریم‌ها دست بکشیم».

وی با بیان اینکه علی‌رغم گام‌هایی که کره شمالی به سمت خلع سلاح اتمی و درخواست‌های آمریکا برداشته اما تمام تحریم‌ها علیه این کشور هنوز سر جای خود هستند، تصریح کرد: «از هیچ تحریمی دست بر نداشتیم... در هر حال، (عدم توافق) به‌خاطر تحریم‌ها بود، زیرا آنها می‌خواستند اقداماتی انجام دهند ولی آنهایی نبود که ما می‌خواستیم».

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اشاره به برخی اختلاف نظرها با کیم درباره خلع سلاح اتمی، گفت: «خلائی وجود دارد؛ در هر صورت، با گذر زمان، می‌توان ارتباط برقرار کرد. ما باید تحریم‌ها را حفظ کنیم و او نیز می‌خواهد برچینش اتمی انجام دهد... ما هر اینچ از این کشور را می‌شناسیم و باید چیزی را که می‌خواهیم، به دست بیاوریم».

ترامپ با بیان اینکه رهبر کره شمالی شب گذشته به او قول داده که دیگر هیچ آزمایش اتمی در کشورش انجام نشود، اظهار داشت: «اما من احساس کردم که اکنون زمان خوبی نیست که توافقی را امضا کنیم».

وی در پاسخ به سوالی درباره جلسه استماع «مایکل کوهن» وکیل پیشین خود در آمریکا و اظهاراتی که درباره او مطرح کرد، گفت: «تمام آنها نادرست است... البته اینکه در چنین زمانی و در میانه این نشست مهم، جلسه استماع را برگزار کردند، اقدامی بسیار اشتباه بود... او دروغ‌های زیادی گفت اما یک چیز را درست گفت، اینکه هیچ تبانی در موضوع جعلی ارتباط با روسیه انجام نشده است».

رئیس‌جمهور آمریکا  ضمن ادعای اینکه واقعا تمایل دارد که تحریم‌ها را از کره شمالی لغو کند اما تاکید کرد: «هیچ ترسی ندارم که از توافقی خارج شوم یا از کنار آن بگذرم... او (کیم) گفت که دیگر هیچ آزمایشی انجام نمی‌دهد اما باید صبر کنیم و ببینیم».

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره احتمال آغاز مجدد رزمایش‌های نظامی با کره جنوبی توضیح داد: «من مدت‌ها پیش از آنها صرف نظر کردم زیرا صدها میلیون دلار برای ما هزینه داشت... به‌نظرم اگر قرار است این رزمایش‌ها ادامه داشته باشد، کره جنوبی باید (در هزینه‌ها) به ما کمک کند زیرا این رزمایش‌ها بسیار هزینه‌بر هستند».

وی همچنین درباره احتمال بازرسی و حضور ناظران بین‌المللی در تاسیسات اتمی کره شمالی نیز گفت: «بله تدارکات برای آن انجام شده است... برخی مکان‌های خاص هستند که جهانیان درباره آن نمی‌دانند اما ما می‌دانیم. پس باید از آنها بازرسی‌هایی انجام شود».

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به خبرنگار شبکه صهیونیستی «کان نیوز» درباره طرح موسوم به معامله قرن و احتمال رونمایی از آن در چند ماه آینده تصریح کرد: «البته امیدواریم که بتوانیم... سالانه ۴ میلیارد دلار به اسرائیل یارانه حمایت نظامی می‌دهیم که مبلغ زیادی است ولی خب شانسی هم برای صلح بین اسرائیل و فلسطین وجود دارد. تمام عمرم شنیده‌ام که سخت‌ترین توافق در جهان، همین صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها است... اما من دوست دارم که آن را ایجاد کنم. ما مبلغ زیادی را به فلسطینی‌ها کمک می‌کردیم اما من دو سال قبل به آن پایان دادم زیرا آنها حرف درست را نمی‌زدند. چرا باید به کسی که درباره ما حرف‌های خوب نمی‌زند و به پای میز مذاکره صلح هم نمی‌رود، اینهمه کمک کنیم؟».

بعد از پایان زودهنگام و غیرمنتظره دومین دیدار «کیم جونگ‌اون» رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ویتنام، کاخ سفید اعلام کرد که توافقی بین دو حاصل نشده است. 

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید دقایقی پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که علی‌رغم دیدار «سازنده و بسیار خوبی» که برگزار شد اما ترامپ و کیم فعلا به توافقی حول موضوعات مورد بحث نرسیده‌اند.

پیش از این سندرز در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران از تغییر در برنامه نشست دوم کیم و ترامپ و پایان غیرمنتظره آن خبر داده و گفته بود که امضای توافق مشترک در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. ترامپ و کیم با ترک زودهنگام محل نشست، مراسم ناهار کاری را نیز لغو کردند.

این در حالی است که سران آمریکا و کره شمالی در کنفرانس مطبوعاتی که پیش از برگزاری دیدار دوم داشتند، صحبت‌های مثبتی درباره احتمال توافق به زبان آورده بودند. کیم در در مصاحبه با خبرنگاران ضمن اعلام آمادگی برای خلع سلاح اتمی کره‌شمالی، گفت: «اگر تمایل به چنین کاری نداشتم، اکنون در اینجا حاضر نمی‌شدم».

ترامپ و کیم روز چهارشنبه برای دومین بار با یکدیگر دیدار کردند و آنطور که مقام‌های کاخ سفید گفته‌اند، روز پنجشنبه دو طرف با حضور در یک مراسم رسمی توافقنامه‌ای را، که محتوایش هنوز مشخص نیست، امضا می‌کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا که در ابتدای مذاکره با کره شمالی خلع سلاح کامل اتمی پیونگ‌یانگ را به عنوان هدف دولتش اعلام کرده بود، در روزهای گذشته گفته برای تحقق این هدف عجله‌ای ندارد و همین که کره شمالی آزمایش‌های موشکی و اتمی خود را متوقف کرده، مایه خرسندی آمریکاست.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.