برنامه نگاه یک شب گذشته میزبان مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود.

راه‌اندازی قطار گردشگری غرب کشور از ۲۵ اسفند

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، برنامه نگاه یک امشب میزبان علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود.

آغاز فعالیت ستاد خدمات سفر از ۲۵ اسفند

مونسان در ابتدا درباره پیش بینی خود از سفرهای نوروزی امسال گفت: از حدود یک ماه قبل ستاد سفرهای نوروزی راه اندازی شده است. حدود ۲۸ دستگاه در این ستاد نوروزی حضور دارند که از ۲۵ اسفند به حالت آماده باش کامل در می‌آیند. رشد گردشگری که در سال ۹۷ داشتیم، امیدواریم در سال ۹۸ هم تکرار شود.

وی درباره صحت آمارهای ارائه شده از میزان گردشگری و سفر در کشور گفت: آنچه ما اعلام می‌کنیم تعداد نفر - اقامت - شب هست و صحت آمار اعلام شده در این باره تاکنون درست بوده است.

هیچ افزایش قیمتی در بخش‌های گردشگری نداریم

مونسان در ادامه درباره افزایش هزینه خدمات در بخش گردشگری گفت: خوشبختانه هیچگونه افزایش قیمتی را ما در بخش گردشگری نداشتیم. هتل‌ها و بخش‌های گردشگری ما در ابتدا و انتهای سال ۹۷ کاملاً با یک نرخ خدمت رسانی کردند. ان شاءالله در ایام نوروز هم هیچ‌گونه افزایش قیمتی را در حوزه گردشگری نداریم؛ اما خب درباره هزینه‌های خوراک، حمل و نقل عمومی و ... ما نمی‌توانیم کاری کنیم. با این حال خوشبختانه این افزایش هزینه‌ها در بخش‌های دیگر، باعث کاهش سفر نشده است.

وی درباره تلاش برای هماهنگی درست سفر و خدمات دهی نهادهای مرتبط اظهار کرد: بخش گردشگری موضوعی فرابخشی است؛ دستگاه‌های مختلف در آن درگیر هستند. ما ستاد هماهنگی سفر را داریم و همه دستگاه‌ها باید وظیفه خود را انجام دهند؛ از نیروی انتظامی گرفته تا راهداری و وزارت بهداشت و اورژانس و. در این ستاد هماهنگی صورت می‌گیرد که سازمان میراث فرهنگی به عنوان لیدر ستاد باید امور را مدیریت کند. هرکس اگر شکایتی دارد، می‌تواند مستقیم به آن دستگاه‌ها ارائه دهد و علاوه بر آن از طریق سامانه ۰۹۶۲۹ می‌توانند نظرات و انتقادهای خود را بیان کنند. ما تلاش می‌کنیم که رسیدگی به شکایات را موکول به بعد نکنیم؛ هدف ما از رسیدگی به شکایات نه تنبیه دستگاه مربوطه که جلب رضایت مردم است.

بسته سفر ارزان به معنای کم کیفیتی نیست

رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره طرح بسته سفر ارزان گفت: در ابن باره مثالی می‌زنم؛ اگر الان هموطنان ما از ناوگان ریلی و یا بومگردی‌ها استفاده کنند، این یک بسته سفر ارزان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. اکر فردی از هتل ۵ ستاره بهره برد، هزینه بالایی را می‌دهد، اما اگر از بومگردی‌ها بهره ببرد و هتل‌های دو، سه و چهار ستاره استفاده کند، هزینه‌های کمتری را می‌پردازد و سفر ارزانی را خواهد داشت.

وی درباره کیفیت بومگردی‌ها گفت: این طور نیست ارزان بودن بومگردی‌های ما از کیفیت آن کم کند؛ معنای قیمت پایین هزینه تمام شده آن برای گردشگران است. بومگردی‌های ما الان مشتری بالایی دارند و از گردشگران خارجی مملو می‌شوند. الان کاروانسراها و خانه‌های تاریخی را ما داریم که به بوتیک و اقامتگاه تبدیل می‌شوند و کیفیت بالایی دارند. بسته ارزان سفر به معنای پایین آمدن کیفیت نبوده است؛ بلکه یعنی کیفیت مناسب و بالا، اما با هزینه تمام شده کمتر برای گردشگران.

راه اندازی قطار گردشگری غرب کشور برای نوروز

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره بحث توزیع سفر و فکر نشدن روی آن و برنامه ریزی برای توزیع سفر مناسب گفت: تبلیغات در بحث گردشگری بسیار مهم است؛ ما روی بحث تبلیغات گردشگری اصلاً خوب کار نکرده ایم. زیر ساخت‌ها خوب شده، اما بودجه محدود باعث شده به تبلیغات به عنوان عامل اصلی در سرمایه گذاری و جذب گردشگر توجه نکنیم. با همه این‌ها ما تلاش کردیم از فضای مجازی که ارزان است و عمق نفوذ بالا دارد، استفاده کردیم. پرتال جامع گردشگری را راه اندازی کردیم که تمام جاذبه‌های ایران را اعم از طبیعی، تاریخی و فرهنگی استان به استان در آن گذاشتیم.

وی افزود: خوشبختانه ما بسیار جاذبه‌های گردشگری در جای جای کشور داریم؛ در همه مکان‌ها هتلینگ هم به خوبی انجام شده است. هر کجا هم هتل نبوده با موضوع بومگردی‌ها، کاروانسراهای اقامتی و ... فضای اقامت برای گردشگران فراهم شده است. از ۲۵ اسفند هم قطار گردشگری غرب کشور را راه می‌اندازیم؛ ۱۴ ایستگاه عملیاتی شده و در کل ۱۹ ایستگاه دارد. مردم می‌توانند با این قطار گردشگری سفر به استان‌های غربی مثل چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی را تجربه کنند.

آمار کمی از تورهای غیرمجاز داریم

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره تورهای غیرمجاز در کشور گفت: آمار خیلی کمی از تورهای غیر مجاز داریم؛ اما با همین میزان اندک تورهای غیرمجاز هم مقابله می‌کنیم.

مونسان درباره ارائه خدمات اقامتی در برخی نهادها و دستگاه‌های دولتی گفت: دستگاه‌های دولتی حق ارائه خدمات اقامتی را ندارند؛ البته آموزش و پرورش قصد ارائه خدمات به معلمان را دارد، اما استفاده از کلاس درس برای اقامت معلمان در شأن آن‌ها نیست. ما با همین بسته‌های سفر ارزان و از طریق بومگردی‌ها خدمات قابل ملاحظه‌ای را به فرهنگیان خواهیم داد.

کسی حق ندارد فضای خانه را به فضای اقامتی عمومی تبدیل کند

وی افزود: ما مجتمع‌های اقامتی غیر رسمی را قبول نداریم و کسی حق ندارد فضای خانه را به فضای اقامتی عمومی تبدیل کند. برخی از این‌ها خانه مسافر هستند و اگر به صورت مجوزدار نباشند، بهره از آن‌ها جرم به حساب می‌آید.

مونسان درباره میزان گردشگر ورودی به کشور در سال جاری هم گفت: ما سال۹۶ را با ۵میلیون و ۱۰۰ و خرده‌ای گردشگر تمام کردیم، اما امسال در۹ماهه اول سال۶میلیون گردشگر داشتیم و به نظر می‌رسد تا پایان سال میزان گردشگر ورودی ما به هفت میلیون برسد. قبلا بیشتر گردشگران ما زیارتی بودند، اما امروزه گردشگران عراقی ما به گردشگران ترکیبی تبدیل شده اند. پس ما گردشگران صرفا زیارتی نداریم.

معاون رئیس جمهور درباره سرمایه گذاری در بخش گردشگری بیان کرد: در حوزه سرمایه گذاری خارجی بخش گردشگری، آمار بالایی نداریم اما۱۲۰میلیارد دلار سرمایه گذاری داخلی در این حوزه انجام می‌شود. ما امروز ۲۰۰۰پروژه مرمتی در سطح کشور داریم و بودجه سازمان میراث فرهنگی به لحاظ تاریخی بسیار کمتر از بودجه بخش‌های دیگر است. این در حالی است که ارزش مستقیم گردشگری ایران از تولید ناخالص کشور ۳۹۲هزار میلیارد دلار است و این به آن معنی است که با اندک بودجه نتایج خوبی گرفتیم.

وضع ما در صادرات صنایع دستی بد نیست

رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره اوضاع صنایع دستی کشور گفت: وضع ما در صادرات صنایع دستی بد نیست و به افق پیش رو خیلی توجه داریم. هدفگذاری ما در گذشته یک میلیارد دلار بود و ما آن را به ۲میلیارد دلار تبدیل کردیم. هم اکنون بیش از ۲۹۵ رشته در کشور فعال شده اند. در سال گذشته ۲۸۱میلیون دلار صادرات غیر چمدانی و ۲۵۰میلیون دلار نیز صادرات چمدانی داشتیم.

وی افزود: از سال گذشته طرح تجاری سازی صنایع دستی را استارت زدیم و هم اکنون در عرصه بسته بندی رشد خوبی داریم. طراحی مبتنی بر سلیقه مشتری نیز مبحث بعدی است. ما پای طراحان صنعتی را به بازار باز کردیم و طرحهایمان به روز شده است. از طراحان ساختمان نیز خواستیم که در طراحی داخلی ساختمان از صنایع دستی کمک بگیرند و این یک جریان مردمی شده است.

مونسان ادامه داد: ما با وام‌های ارزان قیمت و برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی که غرفه‌های رایگان ارائه می‌دهند، از فعالان صنایع دستی حمایت می‌کنیم. امروز باید مشکل بیمه هنرمندان عرصه صنایع دستی را حل کنیم البته تا حدودی این مشکل حل شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.