عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در شهر مشهد نشاط و امیدی وجود دارد به خاطر حضور امام مهربانی ها است و هویت مذهبی و موضوع زیارت نباید از گفتمان اصلی این شهر دور شود .

هویت مذهبی و موضوع زیارت  نباید از گفتمان اصلی شهر مشهد دور شود

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت:  هویت شهر مقدس مشهد بر اساس محور زیارت و وجود امام رضا(ع) شکل گرفته است و حتی این شهر قبل از حضور امام هشتم ، اسم دیگری داشته است اما به دلیل اینکه شهادت این امام در این مکان رخ داده است به اسم مشهد تغییر اسم یافته است.

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب نیز عده ای سعی داشتند مشهد را از هویت اصلی خودش دور کنند و به سمت یک شهر عادی سوق دهند اما حضور زائران از نقاط مختلف کشور و حتی سایر کشورها در این شهر به نیت زیارت امام رضا(ع) باعث شد آنها به هدف خودشان دست پیدا نکنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم همچنین افزود: در طول چهار دهه ای که از انقلاب اسلامی نیز می گذرد تمام افرادی که به نوعی در شهر مشهد مسئولیتی به عهده داشتند سعی کردند هویت مذهبی این شهر را حفظ و حتی آن را ارتقا ببخشند اما امروز یک جریان مرموز با فعالیت هدفمند در صدد است که این هویت مذهبی شهر مشهد را کم رنگ کرده و به نوعی در مسائل دیگر گم کند.

حجت الاسلام پژمانفر ادامه داد: عقیده این جریان این است که وقت زائر و ماندگاری آن در شهر مشهد باید بابرنامه های توریستی و گردشگری پر شود و بر همین اساس برنامه ریزی هایی انجام و به صورت نرم سعی دارند هویت شهر مشهد را به آن سمت سوق دهند. چندی پیش نیز موضوع تغییر تابلوهای راهنمای زائر به راهنمای گردشگر و مسافر  نیز در راستای همین تغییر هویت شهر مشهد انجام شده بود و امروز نیز المان های سطح شهر مشهد با یک شیب سریع در حال حرکت دراین مسیر هستند.

وی ادامه  داد: مسئولین شهری در اقدام عجیب و قابل تامل دیگری  در  تابلوهای ورودی به شهرمقدس مشهد در نوروز 98، تابلوهایی  با هدف کمرنگ نشان دادن هویت مذهبی و زیارتی این شهر با عنوان (به مشهد شهر امید و زندگی خوش آمدید )نصب کرده اند.

وی  افزود: اگر قرار است در شهر مشهد برنامه هایی برای زائران انجام شود باید به صورت هماهنگ و در راستای محور زیارت  و برنامه های مذهبی باشد زیرا اگر در شهر مشهد نشاط و امیدی وجود دارد به خاطر حضور امام مهربانی ها است و هویت مذهبی این شهر و موضوع زیارت  نباید از گفتمان اصلی این شهر دور شود .

نماینده مردم مشهدبا اشاره به اینکه این موضوع رابا جدیت از شورای اسلامی و شهرداری
مشهد پیگیری خواهم کرد،  تصریح کرد: مسئولین شهری از رفتارهای دوگانه در موضوع زیارت در شهر مشهد پرهیز کنند و خودشان را در برابر گفتمان زیارت وامام رضا(ع) قرار ندهند . 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.