عبدالله حاتمیان نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: نهادهای قضایی افراد خطا کار در سیلاب های اخیر را به مردم معرفی کنند.

چرا در مسیر سیلاب‌ها اجازه  ساخت و ساز صادر می شود/عملکرد ستاد مدیریت بحران خراسان رضوی مطلوب نبوده است

عبدالله حاتمیان عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی، در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: بارندگی و سیلاب های اخیر به دلیل برخی سوء مدیریت ها باعث آسیب جدی به منازل مسکونی، راه ها، زمین‌های کشاورزی و زیرساخت های خراسان رضوی  شد و در بعضی موارد نیز باعث شد مردم در روستاها مجبور به تخلیه محل زندگی خود شوند.

وی با بیان اینکه سدهای فعلی در خراسان رضوی، فقط ۱۰ درصد از میزان نیاز استان به سدسازی است، تصریح کرد: باوجود اینکه مطالعات درباره  سدسازی از  دهه های گذشته انجام شد اما به دلیل اینکه مخالفت با جریان سد سازی در کشور کاملا مغرضانه و از روی عمد صورت گرفت،  سدسازی در کشور متوقف و مورد بی‌مهری شدید قرار گرفت و  اعتبارات قطره چکانی باعث شد وضعیت سدسازی به گونه ای به پیش برود که بارندگی و نزول رحمت الهی یا منجر به خسارت و یا هم خروج آب  از مرزهای استان شود که  اگر نسبت به احداث این سدها اقدام می‌شد هم ذخیره آب آن برای کشاورزان و مصرف شرب مردم بسیار استراتژیک بود و هم از وقوع چنین سیلاب‌هایی نیز جلوگیری می‌شد. از طرفی بحث آبخیزداری و بندهای خاکی روستایی که زیرساخت‌های اساسی  هستند و می توانند از وقوع سیلاب‌ها و خسارت‌ها جلوگیری کنند نیز در طول دهه های گذشته مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفتند.

عضو کمیسیون جهادکشاورزی مجلس شورای اسلامی با  بیان اینکه مسئولان درباره کم کاری های خود در این زمینه باید پاسخگو باشند و نهاد های قضایی و نظارتی در این زمینه افراد خطاکار را به مردم معرفی کنند، افزود: از رئیس جمهور و دولت توقع می‌رود که پس از سفرهایی که به مناطق مختلف کشور داشته اند تصمیم‌گیری‌های جدی برای جبران و رسیدگی به خسارت ها را در دستور کار خود قرار دهد و صرفا به بحث رسانه ای در این زمینه اکتفا نکنند.

حاتمیان با بیان اینکه عملکرد ستاد مدیریت بحران خراسان رضوی نیز در سیلاب های اخیر مطلوب نبود و بهتر از این ها می توانستند عمل کنند، اظهار داشت: وظیفه ستاد مدیریت بحران صرفا مقابله با بحران‌های به وجود آمده نیست بلکه تعریف صحیح مدیریت بحران و پیشگیری از وقوع بحران است که نیازمند تدبیر و دوراندیشی‌ است، موضوعی که اگر به آن توجه می‌شد به طور یقین از تحمیل برخی خسارت ها به استان جلوگیری می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه  این نعمت الهی نباید بخاطر کم کاری‌ها، سوء مدیریت‌ها و بی‌تدبیری‌ها به نغمت و بلا برای مردم  تبدیل می شد، افزود: مثلا در  برخی مناطق و روستاها اقدامات پیشگیرانه از جمله یک لایروبی بسیار ساده می‌توانست آب را هدایت و از مسیر خارج کند و تنها با یک روز کارکردن بیل مکانیلی و یا لایروبی مسیر آن روستا از حالت بحران خود خارج شود، از طرفی درحالی که کشورما سال‌ها است که با بحران خشک‌ سالی مواجه است و این موضوع یک تهدید جدی برای کشور ما محسوب می‌شد مدیریت بارندگی های اخیر تا حدود زیادی می توانستند این خشکسالی ها را برای مدت های زیادی از بین ببرد.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسئولان باید پاسخ ‌گو باشند که چرا در مسیر سیلاب‌ها اجازه  ساخت و ساز صادر کرده‌اند وحتی رعایت اصول ساخت و ساز و مهندسی در آنها صورت نگرفته است، از طرفی  برخی از رودخانه‌های کشور بالغ بر  ۲۵ سال است که لایروبی نشده اند و این عوامل خطرات سیلاب را تشدید کرد.

حاتمیان افزود:  مجلس شورای اسلامی مشکلات مربوط به سیلاب‌ها و بی تدبیری برخی مسئولان را با جدیت پیگیری و دنبال خواهد کرد و در این زمینه حتی اگر نیاز باشد از وزیران مختلف سوال نیز خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.