تصاویر ماهواره‌ای جدید از فعالیت در سایت اتمی اصلی کره شمالی حکایت دارد که می‌تواند با بازفرآوری مواد رادیواکتیو برای تولید سوخت هسته‌ای مرتبط باشد.

بازفرآوری مواد رادیواکتیو برای تولید سوخت هسته‌ای در کره شمالی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی واشنگتن با انتشار گزارشی اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای از سایت هسته‌ای یانگ بیون کره شمالی در تاریخ ۱۲ آوریل گذشته، پنج وسیله حمل و نقل ریلی را نزدیک تاسیسات غنی سازی اورانیوم و آزمایشگاه رادیو شیمی را نشان می‌دهد.

این اندیشکده آمریکایی در ادامه اعلام کرد، چنین تحرکاتی می‌تواند نشانگر حمل و انتقال مواد رادیواکتیو در این سایت هسته‌ای باشد.

در این گزارش همچنین آمده است در گذشته این طور به نظر می‌رسید که این وسایل حمل و نقل ریلی با فرایند انتقال مواد رادیواکتیو یا عملیات بازفرآوری هسته‌ای مرتبط باشند و فعالیت کنونی با شکل و ماهیتی که دارند در واقع مشارکت احتمالی آن‌ها را در چنین فعالیت‌هایی قبل و بعد از عملیات بازفرآوری رد نمی‌کند.

بازفرآوری مواد رادیواکتیو برای تولید سوخت هسته‌ای در کره شمالی

وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص اظهارنظر نکرده است. اما یک منبع نزدیک به ارزیابی‌های دولت آمریکا اعلام کرد مادامی که کارشناسان آمریکایی گمان می‌کنند که چنین تحرکاتی می‌تواند به فعالیت‌های بازیافت مرتبط باشد؛ آن‌ها تردید دارند که این اقدام یک فعالیت هسته‌ای قابل توجه باشد.

هر گونه فعالیت بازفراوری جدید می‌تواند در واقع تاکیدی بر شکست دومین اجلاس بین دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، باشد که اواخر فوریه گذشته با هدف پیشبرد خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی در هانوی ویتنام برگزار شد.
­

«جنی تاون» از کارشناسان مسائل کره شمالی در اندیشکده استیمسون در این خصوص می‌گوید اگر این عملیات بازفرآوری در این سایت هسته‌ای در حال انجام باشد، با توجه به مذاکرات سال گذشته آمریکا و کره شمالی و شکست در دستیابی به توافق درباره وضع آینده سایت هسته‌ای یانگ بیون در هانوی، این موضوع حائز اهمیت خواهد بود.

ترامپ سال گذشته دو بار در تلاش برای ترغیب رهبر کره شمالی به رها کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور با وی دیدار و گفتگو کرد، اما این مذاکرات تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. ماه گذشته یکی از مقامات بلند پایه کره شمالی هشدار داد کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ممکن است درباره موضوع توقف آزمایش‌ها تجدید نظر کند مگر آن که واشنگتن در این خصوص امتیازاتی بدهد.

نتایج تحقیقات مرکز همکاری و امنیت بین‌المللی دانشگاه استنفورد که در آستانه برگزاری اجلاس هانوی منتشر شد، نشان می‌دهد که کره شمالی به تولید سوخت هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ ادامه داده و ممکن است سال گذشته برای افزودن هفت سلاح هسته‌ای به زرادخانه خود به اندازه کافی سوخت هسته‌ای تولید کرده باشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.