مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی با اشاره به افزایش 5.8 برابری پسماند صنعتی عادی در سال گذشته، گفت: با نظارت و پایش انجام‌شده از 1200 مورد بازدید، 130 واحد آلاینده و متخلف در خراسان رضوی شناسایی و تحت پیگیری‌های قانونی قرار گرفتند.

130 واحد آلاینده متخلف در خراسان رضوی شناسایی شد
به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، تورج همتی اظهار کرد: سال گذشته بیش از 1200 مورد بازدید و کنترل پسماندهای عادی، صنعتی و ویژه از سوی کارشناسان نظارت و پایش این اداره کل در سطح استان انجام‌شده، که قریب 130 واحد آلاینده و متخلف شناسایی و تحت پیگیری‌های قانونی قرار گرفتند.

دبیر کارگروه مدیریت پسماند استان  با اشاره به نظارت بیش از 3 هزار واحد صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی اشاره کرد و ابراز کرد:حسب آمار، مقدار پسماند صنعتی عادی مدیریت‌شده در سال گذشته نسبت به سنوات پیشین، افزایش حدود 5.8 برابری داشته است.

وی ادامه داد: حدود 600 واحد صنعتی، معدنی و خدماتی خود اظهاری پسماند داشته‌اند و تعداد واحدهای دارای برنامه عملیاتی پسماند در طی چهار سال گذشته از 18 واحد به 245 واحد در سال 97 افزایش‌یافته است که بیانگر رشد حدود 6/13 برابری است.

همتی همچنین از رشد 6.3 برابری مدیریت پسماند عادی در استان طی 4 سال اخیر خبر داد و یادآور شد: در خصوص بررسی و نظارت بر معدوم‌سازی و مدیریت پسماندها سال گذشته، بالغ‌بر 260 تن انواع پسماند مدیریت‌شده است .

 وی با اشاره به دستاوردهای کارگروه مدیریت پسماند خراسان رضوی طی سال گذشته بیان کرد: مدیریت پسماندهای پزشکی محور فعالیت‌های این کارگروه در سال 97 بود به‌طوری‌که با پیگیری‌های مستمر در خصوص الزام مراکز بیمارستانی تولیدکننده پسماند پزشکی استان به رعایت ضوابط اجرایی مدیریت پسماند پزشکی، بهره‌مندی بیمارستان‌ها از دستگاه‌های کم خطرساز حدود  70 % افزایش داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی به  بررسی و ارزشیابی نحوه مدیریت پسماند در ادارات کل استانی اشاره کرد و گفت: با توجه به‌ضرورت مدیریت پسماند در ادارات دولتی و قرارگیری شاخص مدیریت سبز به‌عنوان یکی از ملاک‌های ارزیابی عملکرد ادارات، بیش از 60  اداره دولتی مورد ارزشیابی قرار گرفت و نتایج مربوطه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اعلام شد.

وی افزود: دراین‌ارتباط و با بهره‌گیری از ظرفیت جلسات تخصصی مربوطه از ابتدای دی‌ماه سال گذشته، استفاده از ظروف یک‌بارمصرف نیز در ادارات دولتی استان ممنوع اعلام شد و کارگروه ارزیابی مدیریت سبز مستقر در این اداره کل راهکارهای عملیاتی جهت مدیریت مصرف به‌منظور تقلیل زباله‌های تولیدی را به رابطین سبز در ادارات کل استان ارائه می‌دهند.

همتی در ادامه به دریافت و رسیدگی به قریب 200 فقره شکوائیه زیست‌محیطی در موضوع آلاینده‌های محیطی توسط اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اشاره کرد و افزود: 71 مورد از شکایات دریافتی در محدوده شهرستان مشهد بوده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.