جلوخان باغی به وسعت 7 هکتار است که بازدیدکننده در این فضا وارد شده و با آرامش و در فضایی زیبا مسیر تا آرامگاه را طی می‌کند.

بهره‌برداری از باغ جلوخان آرامگاه فردوسی

به گزارش قدس آنلاین ، آرامگاه فردوسی شاعر پرآوازه فارسی که با اشعار حماسی‌اش در شاهنامه، زبان فارسی و فرهنگ ایران زمین را زنده نگهداشت است، در شهر تاریخی توس واقع در 25 کیلومتری شمال مشهد با 360 هکتار مساحت در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است اما متاسفانه با اینکه در شرق و غرب عالم نه تنها فارسی زبانان بلکه دوستداران فرهنگ فارسی برای این شاعر نامدار احترام و منزلت بسیاری قائل هستند منطقه تاریخی توس از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

بر همین اساس با روی کار آمدن شورای شهر و مدیریت جدید شهری و با پیگیری‌های شهردار وقت تقی‌زاده خامسی، محمدرضا کلائی شهردار مشهد و تلاش‌های رییس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس شورای شهر ساماندهی این منطقه تاریخی و خارج کردن فردوسی از غربت مورد توجه قرار گرفت؛ موضوعی که سال‌ها قبل با سفر مقام معظم رهبری به منطقه توس و آرامگاه فردوسی بر آن تاکید و در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته بود اما با گذشت سال‌های متمادی بنا به هر دلیلی از پیشرفت قابل توجهی برخوردار نبود.

اما پس از سالها غربت توس و آرامگاه فردوسی، با پیگیری‌های مدیریت شهری و شورای شهر مشهد ابتدای اردیبهشت ماه ۹۷ تفاهم‌‌نامه سه‌جانبه بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی از سوی شهردار وقت مشهد، رییس شورای شهرمشهد و مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خراسان رضوی به امضا رسید.

شش ماه پس از امضا شدن این تفاهم‌نامه و با انجام شدن فعالیت‌های مقدماتی، عملیات اجرایی ساماندهی جلوخان آرامگاه فردوسی 26 آبان ماه 97 با حضور اعضای شورای شهر و مدیران شهری و استانی در این محل آغاز شد.

جلوخان باغی به وسعت 7 هکتار است که بازدیدکننده در این فضا وارد شده و با آرامش و در فضایی زیبا مسیر تا آرامگاه را طی می‌کند. در این چارچوب بر حفاظت درختان بومی با قدمت 60 سال در محوطه، همچنین حفظ داشته‌های موجود در جلوخان و حفظ طبیعت و ارتقاء تاریخی فرهنگی این فضا به عنوان یک ره‌باغ و بر جلوگیری از هرگونه ساخت وساز تاکید و مقرر شده در فضای جلوخان هیچ سازه‌ای ایجاد نشود تا این فضا فقط یک پیشخوان و ره‌باغ باشد.

همچنین بعد از جلوخان فردوسی نیز پردیسی به مساحت 42 هکتار قرار دارد که بخش‌های تاریخی و فرهنگی در آن واقع هستند که بعد از ساماندهی جلوخان آرامگاه فردوسی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اکنون و برای اطلاع از میزان پیشرفت آن و زمان بهره‌برداری با توجه به نزدیک شدن به زادروز حکیم سخن فردوسی به سراغ  می‌رویم.

خلیل‌الله کاظمی پس از گذشت 6 ماه از آغاز عملیات اجرایی ساماندهی جلوخان آرامگاه فردوسی در این خصوص می‌گوید: پروژه ساماندهی پیشخوان آرامگاه فردوسی در مجموع 7 هکتار است که بخش اول آن شامل ورودی اصلی و سایت غربی در حال اجرا و اکنون از 90 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است؛ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا دو هفته آینده مصادف با زادروز این شاعر بزرگ آماده بهره‌برداری خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک و سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری مشهد با اشاره به اینکه تاکنون 10 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است، می‌افزاید: در جلوخان آرامگاه فردوسی که به صورت بوستان طراحی شده آبنما، فضای سبز، محل استراحت، روشنایی، سرویس بهداشتی، مسیر ارتباطی اورژانس و مخزن آبیاری تحت فشار اجرا شده است.

کاظمی اضافه می‌کند: همچنین در این بخش 15 هزار مترمربع سنگ فرش با هماهنگی و تائید سازمان میراث فرهنگی برای حفظ یکپارچگی و متناسب با فضای آرامگاه فردوسی کار شده است.

وی با تاکید بر حفظ درختان قدیمی جلوخان آرامگاه فردوسی می‌گوید: در اجرای فضای سبز این محل درختان قدیمی حفظ و تعدادی درخت جدید به آن اضافه و از گونه‌های گیاهی متناسب با فضا استفاه شده است که تا دو هفته دیگر افتتاح خواهد شد.

منبع : ایلنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.