قدس آنلاین-موج نوسانات بازار در سال گذشته و هم‌چنین یک ماه اخیر همواره موجب شده تا بسیاری از افراد سودجو حتی اگر به قیمت‌های اندک محصولی را خریداری و یا ذخیره کردند اما به قیمت‌های نجومی به فروش برسانند.

کمبود برنج واقعه یا شایعه؟

قدس انلاین-گروه استان ها: دراین‌بین افرادی نیز همواره مترصد سودجویی از آشفتگی بازار و یا حوادث به نفع خود هستند.

اخباری هم چون از بین رفتن شالیزارهای شمال و هم‌چنین غرق شدن نخل‌های جنوب نیز ازجمله حادثه‌هایی بود که عده‌ای از تجار را بر آن داشت تا قبل از مرگ شیون راه انداخته و بر قیمت محصولات خود بیفزایند.

شایعه تخریب شالیزارهای شمال و مزارع برنج و همین‌طور نخلیات جنوب در حال حاضر به نقل بسیاری از بازاریان فعال در این فروش این محصولات بدل شده ئ بازار شاهد افزایش محسوس این محصولات در طی ماه گذشته بوده است.

در این میان قیمت برنج ایرانی هم چون بسیاری از اقلام ضروری رشد فاحشی داشته است و درحالی‌که تا سال گذشته بهترین ارقام برنج ایرانی با کیلویی ۱۳۰ هزار ریال در بازار عرضه می‌شد در حال حاضر به قیمت هر کیلو ۱۸۵  الی ۲۳۵ هزار ریال بسته به ارقام مختلف و کشت اول و یا دوم رشد داشته است.

سال گذشته و تا قبل از جاری شدن سیل هنگامی‌که در بازار دلیل و چرایی قد کشیدن قیمت برنج‌ها را جویا می‌شویم فروشندگان ابراز می‌کردند که قیمت کود و سم و بذر و هم‌چنین کارگر افزایش پیداکرده است اما این روزها بهانه‌ای تازه برای گرانی وجود دارد و آن‌هم سیل است.

فروشندگان افزایش بهای جدید را تخریب مزارع و کمبود محصول برنج عنوان می‌کنند و این در حالی است که هنوز برداشتی صورت نگرفته که میزان کاستی این محصول در بازار تأثیرگذار باشد!

فروشندگان برنج حتی مصرف‌کنندگان و خریداران را تشویق می‌کنند تا نسبت به ذخیره‌سازی این محصول اقدام کنند زیرا سال بعد برنجی به دلیل تخریب سیل‌های اخیر در بازار یافت نمی‌شود و این نکته است که مدیر جهاد کشاورزی مازندران بر آنم خط بطلان می‌کشد و می‌گوید: اتفاقاً امسال وضعیت کاشت برنج برعکس به سال‌های گذشته از وضعیت بسیار خوبی برخوردار خواهد بود.

افزایش سطح زیر کشت برنج

دبیر انجمن برنج در این رابطه توضیح می‌دهد:  در سال‌های گذشته حتی در برخی نوار ساحلی خزر، کشاورزان به دلیل خشک‌سالی قادر به کشت این محصول استراتژیک نبودند، اما امسال با بارش‌های خوبی که داشتیم در کل نوار ساحلی استان‌های مازندران و گیلان شالی‌کاران در حال انتقال نشا از خزانه به زمین هستند.

علیزاده شایق می‌افزاید: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که شالیزارهای ۱۴ استانی که پیش‌تر برایشان محدودیت کشت اعلام‌شده بود نیز در حال نشاکاری هستند، زیرا سیل درعین‌حالی که مشکلاتی را برای استان‌های مختلف ایجاد کرده، اما برکاتی را نیز داشته و اثرات خشک‌سالی را در بسیاری از استان‌ها پاک‌کرده و کشت برنج نیز که تنها به آب وابسته است دوباره در این استان‌ها رونق گرفته است

وی ابراز می‌کند: امسال حتی در سیستان و بلوچستان خشک نیز سطح زیر کشت به سال‌های ایده آل قبل برگشته است.

وی می‌گوید: با توجه به این شرایط اگر تا اواخر شهریورماه مشکل خاصی پیش نیاید قطعاً ۶۲۰هزار هکتار از اراضی کشور که قرار است به زیر کشت برنج برود تولید این محصول استراتژیک را به سطح سال‌های ۹۱ و ۹۲ می‌رساند که سال‌های طلایی برنج به شمار می‌رود.

وی می‌افزاید: امسال در کنار شرایط آب و هوایی مناسب برای خزانه گیری، بارندگی مطلوب نیز به کمک آمده تا نوید یک سال خوب را برای محصول برنج بدهد

سالی پر محصول

در همین حال مدیر جهاد کشاورزی مازندران نیز در پاسخ به شایعات مطروحه مبنی بر تخریب شالی‌های برنج بیان می‌کند: باوجود بحث‌هایی که در مورد تخریب محصولات کشاورزی به‌خصوص محصول برنج به دنبال این بارندگی‌ها شنیده‌شده با قطعیت می‌توان گفت که شالیزارهای استان آسیب ندید و تنها خزانه گیری‌هایی که در این مدت انجام‌شده آسیب جزئی دید که آن‌هم از طریق بانک جدید خزانه از دیگر استان‌ها جایگزین شد

عزیز الله شهیدی فر از امسال به‌عنوان سال طلایی تولید برنج  یاد می‌کند و می‌افزاید: امسال در محصولات کشاورزی ازجمله برنج، گندم، کلزا و غیره با کاهش تولید براثر سیل مواجه نخواهد شد و فقط در محصولات سیاه ریشه (هلو، شلیل، گوجه‌سبز و گیلاس) کاهش تولید خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با «ایران»، تأکید می‌کند: کمبود تولید برنج طی امسال در استان نخواهیم داشت و اگر تاکنون اخباری مبنی بر گران شدن برنج شنیده می‌شود، کذب است، زیرا این بارندگی‌ها هیچ تأثیری بر قیمت برنج نخواهد گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.