سرپرست دادسرای ویژه فضای مجازی مرکز خراسان رضوی از کلاهبرداری چند میلیارد ریالی خبرداد. وی عنوان کرد: عاملان این باند سازمان یافته از 2100 اطلاعات کارت بانکی سوءاستفاده کرده‌اند.

۴۶ میلیارد ریال کلاهبرداری به روش فیشینگ!

عقیل رحمانی/

سرپرست دادسرای ویژه فضای مجازی مرکز خراسان رضوی از کلاهبرداری چند میلیارد ریالی خبرداد. وی عنوان کرد: عاملان این باند سازمان یافته از 2100 اطلاعات کارت بانکی سوءاستفاده کرده‌اند.

*ماجرا با شکایت 100 نفر لو رفت

قاضی مهدی حقدادی در تشریح این ماجرا گفت: پس از آنکه بیش از ۱۰۰ فقره شکایت با موضوع برداشت غیرمجاز از حساب شهروندانی که در استان خراسان رضوی صورت گرفته بود در دادسرای ناحیه 7 مشهد مطرح شد، پرونده برای شناسایی عامل و یا عاملان این اقدام به پلیس فتای خراسان رضوی ارجاع شد و کارشناسان عملیات ویژه پلیس فتا، اقدامات فنی خود را در این خصوص آغاز کردند.

وی تصریح کرد: در ادامه ماجرا مأموران پلیس فتا با انجام تحقیقات و اقدامات تخصصی متوجه شدند قسمتی از 46 میلیارد ریال پول به یغما رفته، در حساب‌های مختلفی که صاحبان آن در نقاط مختلف کشور حضور دارند گردش داشته و قسمتی هم صرف خرید شارژ، کالا، ارز دیجیتال و دیگر تراکنش‌های اینترنتی شده که در نهایت به این شیوه‌ها، پول برداشت شده از حساب‌ها جابه‌جا و یا پس از چند دست گردش، از حساب‌ها خارج شده است.

*دستگیری اعضای باندی که همدیگر را ندیده بودند!

سرپرست دادسرای ویژه فضای مجازی مرکز استان ادامه داد: از آنجا که تراکنش خریدهای صورت گرفته از رقم بالایی برخوردار بود، با تلاش پلیس فتا، تعدادی از متهمان که صحنه گردان اصلی ماجرا بودند شناسایی و در پی آن دستور دستگیری آن‌ها که در شهرهای مشهد، تهران و شمال کشور حضور داشتند، صادر شد.

از همین رو و در اقدامی هماهنگ هشت متهم جوان و نوجوان در مشهد، دو متهم در تهران و دو متهم دیگر در استان‌های شمالی کشور دستگیر شدند.

اعضای باند سازمان یافته فیشینگ به همراه تجهیزات رایانه‌ای مورد استفاده آن‌ها، در این اقدام به مقر پلیس فتا خراسان رضوی و پس از آن به دادسرای ویژه جرایم فضای مجازی مشهد منتقل شدند.

این مقام قضایی در خصوص نحوه فعالیت اعضای باند عنوان کرد: با توجه به گستردگی دامنه کلاهبرداری‌ها در سطح کشور، مشخص شد مجرمان با طراحی صفحات فیشینگ نظیر دریافت شارژ و خریدهای زیر قیمت در فضای مجازی و یا با وعده‌های واهی دیگر اقدام به فریب طعمه‌های خود می‌کردند. این اقدام آن‌ها سبب می‌شد که طعمه‌های این باند سازمان یافته روی لینک‌هایی که آن‌ها را به صفحات جعلی (فیشینگ) هدایت می‌کرد کلیک و پس از آن با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود در آن صفحات، اطلاعات محرمانه کارت بانکی آن‌ها در اختیار اعضای این باند قرار می‌گرفت.

از سوی دیگر در تحقیقات گسترده قضایی مشخص شد که اعضای باند بدون اینکه یکدیگر را از پیش ملاقات کرده باشند در فضای مجازی، یک گروه تشکیل داده و با تقسیم مسئولیت، موجودی حساب قربانیان را خالی کرده و حتی با سوءاستفاده از اطلاعات آن‌ها دست به پولشویی می‌زدند.

همچنین مشخص شد اعضای باند با سوءاستفاده از اطلاعات 2100 کارت بانکی دست به این جرم و برداشت غیرمجاز از حساب بانکی افراد مختلف زده اند و رقمی بیش از 46 میلیارد ریال از حساب‌ها برداشت کرده‌اند. این اعمال مجرمانه دربازه زمانی کمتر از سه ماه به وقوع پیوسته است.

* ایجاد نکردن زیرساخت و دودی که در چشم مشتری می‌رود

رئیس مرکز واکنش سریع جرایم رایانه‌ای مرکز استان همچنین در هشداری که ‌مخاطبش بانک‌ها بودند، اعلام کرد: با توجه به اینکه یکی از اساسی‌ترین اصول مشتری‌مداری در بانکداری، فراهم نمودن الگوهای ایمن و ساختار امنیتی برای سرمایه مشتریان است تا حساب مشتری از دستبرد، کلاهبرداری و چپاول در امان بماند، اما با وجود اینکه سال گذشته، سازو کار و دستورعمل‌های فعال‌سازی رمزهای یکبار مصرف ابلاغ شد و بانک‌ها موظف به فراهم کردن بستر و زیرساخت لازم برای راه‌اندازی رمزهای یکبارمصرف اول و دوم شدند و از ابتدای خردادماه سال جاری باید این الزامات اجرایی شود، متأسفانه چند روز گذشته معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل نبود زیرساخت فعلاً این موضوع منتفی است.

*امنیت نباشد فرق بانک با گاوصندوق خانه چیست؟

قاضی مهدی حقدادی افزود:این گونه نمی‌شود که برخی بانک‌های عامل سرمایه مردم ‌را در اختیار بگیرند و از پیش پا افتاده‌ترین خدماتی که حق آن‌هاست خودداری کنند. در هیچ کجای دنیا این گونه عمل نمی‌شود.

شهروندان وجوه حاصل از یک عمر تلاش و زحمت خود را ابتدا به عنوان مکانی امن و پایدار در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهند و اگر بنا بر این باشد که مشتری‌ها، سرمایه خود را به بانک‌ها ببرند اما بانک‌ها صرفاً به مسائل سوددهی خود اهمیت بدهند و مسئله حفظ امنیت و پیشگیری از وقوع جرم را پیش‌بینی نکنند، این پرسش مطرح می‌شود چه تفاوتی بین گاوصندوق منزل و بانک وجود خواهد داشت؟

وی تصریح کرد: اگر رمزهای یکبارمصرف اول و دوم راه‌اندازی و توسط بانک‌ها فعال شوند، دستبردهای اینترنتی و کلاهبرداری‌های رایانه‌ای از حساب شهروندان تا حد بسیار زیاد و چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و به همین ‌واسطه پولشویی‌ها و پول‌های کثیف نیز از بین خواهد رفت.

توصیه بنده به شهروندان این است که سرمایه خود را به بانکی بسپارند که زیرساخت رمزهای یکبارمصرف را فراهم کرده و برای امنیت حساب مشتری اهمیت قائل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.