حسن کاظمی، عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت و کارشناس انرژی در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: مصرف صحیح بنزین از جمله موضوعاتی است که هیچگاه در ایران با دقت دنبال نشده و همواره شاهد افزایش مصرف بنزین بودهایم، بنحوی که مصرف بنزیننسبت به گذشته دهها برابری افزایش یافته است. آمارها بیانگر آن است که بخش قابل توجهی از بنزین ایران به دلیل پایین نگاه داشتن قیمت، به کشورهای همسایه قاچاق میشود، بنحوی که نرخ بنزین در افغانستان، پاکستان، ترکیه چندین برابر نرخ بنزین در ایران است. هر چند دولت و بسیاری از مسؤولان بر جلوگیری از قاچاق بنزین تأکید دارند اما به دلیل ارزش بالای قاچاق، بنزین ایران همچنان برای قاچاقچی جذابیتهای خاص خود را دارد.
وی ادامه داد: عدم توجه به تعهدات قانونی درباره تبدیل خودروهای پر مصرف و قدیمی و آلاینده به خودروهای جدید حافظ محیط زیست، عدم به روز رسانی و تکمیل خطوط ریلی و افزایش اتوبوسهای تندرو در سطح کلانشهرها و شهرهای بزرگ، همه و همه از موضوعاتی است که به افزایش مصرف بنزین دامن میزند. با توجه به اینکه شرایط استفاده از خودروهای عمومی برای مردم فراهم نیست و دولت بستر سازیها و بودجهریزیهای مناسبی را برای چنین موضوع مهمی لحاظ نکرده است، کاهش مصرف بنزین دور از ذهن خواهد ماند.
این کارشناس انرژی خاطر نشان کرد: قطعاً آنچه موجب میشود نرخ واقعی بنزین یا نزدیک به واقعی بنزین در ایران رعایت نشود، ناشی از بده بستانهایی است که منشأ آن برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند که مسائل مهم کشور را فدای خواستههای شخصی و جناحی خود می کنند. آنچه به عنوان گزارش از سوی نمایندگان مجلس درخصوص ارتباط افزایش نرخ بنزین با لطمه دیدن دهکهای پایین جامعه عنوان میشود واقعیت ندارد. قطعاً دهکهای پایین جامعه مصرف کننده عمده بنزین به شمار نمیآیند، در حالی که مصرف دهکهای بالا بسیار بالاست و افزایش قیمت بنزین برای آنها تفاوتی ندارد.
وی تصریح کرد: بدیهی است در عدم افزایش نرخ بنزین و استانداردسازی آن دست دولت از منابع معمول خالی مانده و اقشار پایین جامعه یک بار دیگر متحمل ضرر و زیان میشوند، عدم دسترسی به منابع قیمتی بنزین واقعی دست دولت را از خدمات دهی به محرومین کوتاه میکند، طرح های عمرانی کنار گذاشته میشود و کار و اشتغال به حداقل میرسد. از این رو میتوان گفت بیان این موضوع که با افزایش نرخ بنزین اتفاق ناخوشایندی در سطح هزینههای عمومی میافتد و دود آن به چشم طبقه یا قشر پایین میرود آدرس غلط دادن به مردم است.
کاظمی در خاتمه عنوان کرد: پایین بودن نرخ بنزین به معنای ایجاد تقاضای زیاد یا حتی تقاضای کاذب است، تقاضای کاذبی که تبعات اقتصادی آن زیانهای بسیاری را به جای میگذارد، بدیهی است عمده تقاضای بنزین در ایران مربوط به قاچاق است، آمارها تأیید کننده قاچاق بیست درصدی از بنزین تولید ایران است، رقمی که سودهای کلانی را نثار قاچاقیان میکند و از آن سمت به دلیل عدم بازگشت ارز به کشور، پوشاک یا سایر کالاها و مواد خوراکی چون بیسکویت و شکلات وارد میشود که سودی دو طرفه قاچاقچی و زیانی همه جانبه برای ملت ایران به شمار میرود.
انتهای پیام /
نظر شما