یک کارگردان معتقد است در این که ذات سینمای ما مافیاطلب است، شکی نیست و خودمان هم با برخی تصمیمات به این وضعیت دامن می‌زنیم که نمونه آن همین نظام سرگروهی سینماهاست. شورای اکران باید تمهیدات و سیاست‌هایی را لحاظ کند که امکان اکران عادلانه برای همه فراهم شود.

ذات سینمای ما مافیاطلب است/ سرگروهی یعنی به یک سینما اجازه دهیم قلدربازی دربیاورد

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، اواسط هفته گذشته حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی اعضای جدید شورای اکران آثار سینمایی را منصوب کرد. براساس این حکم، منوچهر شاهسواری، محسن امیریوسفی، مصطفی کیایی، رضا سعیدی پور، سیدمسعود اطیابی و علی سرتیپی به عنوان اعضای شورای اکران آثار سینمایی انتخاب شدند.

به نظر می رسد حضور برخی از این چهره‌ها در ترکیب این لیست جای سؤال دارد. از حضور فیلمسازی که برای اکران فیلمش مدت‌ها با وزارت ارشاد و شورای اکران درگیر بود تا افراد دیگری که به واسطه قدرتی که در فضای سینمای کشور دارند صرف نظر از این که حتی در این ترکیب حضور داشته باشند یا نه، باز هم قادر به اعمال قدرت و تعیین جهت برای فرمول‌های اکران فیلم‌ها هستند. از سوی دیگر شاهد حضور چهره‌هایی در این لیست هستیم که به واسطه مشغله‌های بسیار در عالم سینما معروفند اما جای خالی سینماگرانی که معادلات اکران را به خوبی می‌شناسند، در این جمع خالی است.

در حالی که باید حضور کارگردانان جوان و خوش آتیه را در این چینش به فال نیک گرفت اما به وضوح خلأ حضور فیلمسازان مؤثر در سینما احساس می‌شود. با این اوصاف به نظر می‌آید بهتر بود دلایل گزینش اعضا روشن و مشخص شود این ترکیب از چه امتیازی برخوردارند که دیگر اهالی سینما از آن بی‌بهره هستند و چه ویژگی‌هایی منجر به این انتخاب‌ها شده است.

با این حال اما باید دید مسئله پیچیده اکران فیلم های سینمایی که همواره دستخوش اتفاقات مهم و حواشی بسیاری بوده است و فضای سینما را با واژه مافیای اکران وهم آلود کرده، این روزها با این ترکیب جدید چه مسیری را خواهد پیمود و آیا نارضایتی های صاحبان فیلم و فیلمسازان در چرخه ناعادلانه اکران، فیلم سوزی های مکرر، وضعیت سرگروه‌ها، امتیازات مبتنی بر اختصاص امکانات ویژه به برخی فیلم ها و ... را مورد بررسی قرار می دهند و راه حلی برای آن می یابند یا خیر.

همواره گروهی صاحب نفوذتر و قوی‌تر از دیگران بوده و هستند

کاظم راست گفتار فیلمنامه نویس و کارگردان سینما درباره تصمیمات شورای اکران و تأثیر آن در فضای سینمایی کشور گفت: واقعیت امر این است که من چندان به این مسئله که رانتی از سوی دولت به این گروه (شورای اکران) داده می‌شود، اعتقادی ندارم. در هر صنعت و تجارتی همواره گروهی صاحب نفوذتر و قوی تر از دیگران بوده و هستند و این وضعیت امروز و دیروز نبوده و در واقع همیشگی است.

وی در ادامه افزود: اتفاقاً می‌خواهم بگویم ما اگر شورای اکران را هم حذف کنیم باز هم وضعیت همانی است که همیشه بود. حتی اگر شورای اکران هم وجود داشته باشد باز هم با مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، روبه‌روییم.

کاهش پورسانت شرکت های پخش و تلاش برای حذف ارزش افزوده؛ اقدامات مثبت شورای اکران

این کارگردان تاکید کرد: به نظرم یکی از اتفاقات مثبتی که در شورای جدید اکران رخ داد این بود که در همین هفته اول جلسه‌ای برگزار شد و طی آن پورسانت شرکت‌های پخش را کاهش دادند و این مسئله کمک بزرگی به تولید کننده و تهیه کنندگان فیلم ها می‌کند. ضمن این که فکر می‌کنم رسیدگی به موضوع مالیات 9 درصد را هم در برنامه‌هایشان دارند که این ارزش افزوده‌ای را که اداره دارایی از تهیه کنندگان می‌گیرد، کاهش بدهند و یا حذف کنند؛ اینها جزو اقدامات مثبت شورای اکران جدید است.

راست گفتار خاطرنشان کرد: اما این که شما می‌گویید ممکن است برخی افراد با در دست گرفتن قدرت در اختصاص سالن، سرگروهی فیلم ها و امکانات بیشتر به برخی آثار رانت ایجاد کنند؛ باید بگویم من این مسئله را نه نفی و نه تایید می‌کنم، به دلیل اینکه این ماجرا در سینمای ما وجود دارد. اتفاقا همانطور که پیش تر هم اشاره کردم این معضل قبل از این که شورای اکرانی وجود داشته باشد هم بود و در حال حاضر هم با وجود شورای اکران شاهد چنین معضلی هستیم.

وی در ادامه افزود: در واقع می‌خواهم این را بگویم که این مطلب چیزی نیست که منبعث از شورای اکران باشد. ذات سینمای ما مافیاطلب است؛ همانطور که دیگر صنایع ما مافیاطلب است؛ اقتصاد ما، اقتصاد بیمار و مافیاطلبی است، به همین دلیل نباید ایراد را صرفاً به شورای اکران گرفت. اتفاقا من فکر می‌کنم ترکیب جدید شورای اکران از جهتی خوب هم باشد. خاطرم هست زمانی که مدرسه می رفتیم شاگردهایی که شیطنت بیشتری داشتند مبصر کلاس می شدند و این ها خود به خود مجبور بودند اصلاح شوند. بنابراین اگر فرض کنیم کسی در این میان اهل رانت باشد و امروز او را در جایگاهی قرار می‌دهند که باید جلوی رانت را بگیرد، شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که مجبور است خودش هم مراعات کند و به نظرم یک هوشمندی در این قضیه وجود دارد.

این کارگردان تاکید کرد: من قصد اهانت به کسی را ندارم اما اگر فرض بگیریم که چنین چیزی باشد و به گفته شما حضور افرادی در این تیم ممکن است شائبه رانت‌های اکران را بالا ببرد، به نظرم در نگاهی دیگر باز هم این اقدام مثبت است و این افراد مجبور به رعایت عدالت بیشتری خواهند شد.

با سرگروهی سینماها اجازه می‌دهیم قلدربازی در بیاورند 

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این پرسش که آیا نظام سرگروهی اکران می‌تواند منجر به رانت های انحصاری برای عده‌ای خاص شود؟ گفت: من اصلا بحث سرگروهی را متوجه نمی شوم. به نظرم سرگروهی خودش یک رانت است. به این معنا که ما به یک سینما اجازه می‌دهیم برای خودش قلدربازی دربیاورد در حالی که هیچ تفاوتی هم با سینماهای دیگر ندارد تنها تفاوتش این است که نامش را سرگروه می گذاریم. بنابراین تصور می کنم سرگروهی برخی سینماها در واقع امتیاز بزرگی است که دولت به برخی داده که پرزورتر باشند و هرکاری می‌خواهند انجام دهند.

راست گفتار تصریح کرد: این مسئله حتما به فیلم ها ضربه زده است و شاید بهتر باشد بگویم سرگروهی کاری جز ضربه زدن به نظام اکران در سینما نکرده است.  سؤال اینجاست که مثلاً سینمایی به اسم آزادی چه خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهد که سینمایی مانند آفریقا یا ملت انجام نمی دهد؟ تنها تفاوت ماجرا اینجاست که نام سرگروه روی سینما آمده است و بالطبع آنها نیز در انتخاب کردن فیلم، نحوه و زمان اکران و مسائلی از این دست اعمال زور می‌کنند و موقعیت‌های ویژه‌ای برای فیلم‌های بفروش و غیرفرهنگی قائل می‌شوند و از سویی دیگر کاری می‌کنند که فیلم‌های فرهنگی اکران درستی را تجربه نکنند.

نظام اکران نیازمند ساماندهی است

این کارگردان در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این که به نظر می رسد تیم جدید سیاست هایی را برای شیوه اکران دارند، شما به عنوان فیلمساز معتقدید چه مواردی در این برنامه ها باید لحاظ شود؟ عنوان کرد: من فکر می کنم مواردی که این دوستان باید لحاظ کنند این است که در وهله نخست نظام اکران را ساماندهی کرده و به گونه ای برنامه ریزی کنند که فیلم هایی که قرار است اکران بگیرند به شکلی نوبت بندی شوند که برایشان مشکلی ایجاد نشود. مثال بارز آن طرح اکران های ماه رمضان است. شما تصور کنید طرحی که هرساله با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم مواجه می‌شد امسال ترکیب و چینش فیلم‌ها به گونه‌ای بود که ضربه بسیار بزرگی به سینماها زد و عملا از آن استقبال نشد و یک فرصت بسیار مهم سوخت و از بین رفت. طبیعتاً وقتی مردم در روز روشن سینما نمی‌روند، نباید انتظار داشت که ساعت سه صبح راهی سینماها شوند! امیدوارم شورای اکران به گونه‌ای عمل کند که شاهد این وضعیت نباشیم و فیلم ها هم فرصت عادلانه ای داشته باشند و اکران خوب و متعادلی را تجربه کنند.

 انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.