آتش به جان پرده‌های فراموش شده

سینما بهمن در حالی سوخت که تماشاگری نداشت تا نگرانی از تهدید جان شان، این ماجرا را به صدر اخبار بدل کند اما یک میراث معنوی پرخاطره برای چند نسل بود که حالا به تلی از خاکستر بدل شده است. تعداد سینماهای متروک و تعطیل شده در شهرها و شهرستان‌ها کم نیست که سالهاست به رها شده اند و در شرایطی که نوسازی و بهسازی آنها می‌تواند، چرخ صنعت سینما را بچرخاند و میل به سینما رفتن را با وجود فضایی مناسب در بین علاقه مندان بیشتر کند، متروک شده اند یا مالکانشان در پی تغییر کاربری آنها هستند.

حمایت‌ها برای بهسازی این مکان‌های فرهنگی که بخشی از بار نمایشی را به دوش می‌کشند، چگونه است که میل و رغبتی در مالک یا سرمایه گذار برای نوسازی این کالبد سیمانی و آجری فرسوده وجود ندارد؟ مدیرعامل مؤسسه سینماشهر معتقد است که امروز پردیس‌های سینمایی برای سرمایه‌گذار، جذابیت اقتصادی دارند به این شرط که شرایط جانمایی مکان سینما، خوب باشد و مالک و سرمایه گذار برای نوسازی آن به توافق برسند.

مجید مسچی درباره آتش سوزی سینمای فرسوده بهمن  شیراز به خبرنگار ما می‌گوید: سینما بهمن ارتباطی به مجموعه ما ندارد چون این سینما زیر نظر حوزه هنری شیراز است.

او با بیان اینکه گویا این سینما، تغییر کاربری داده است، خاطرنشان می‌کند: در جریان ماجرای سینمای تعطیل و متروک نیستم، مؤسسه ما پیگیر ساخت سینماهای جدید در کشور است یا سینماهایی که مالک و سرمایه گذار، درخواست بازسازی و بهسازی آن را دارند.

مدیرعامل موسسه سینماشهر ادامه می‌دهد: اگر قرار باشد سینمایی بازسازی شود ما کمک می‌کنیم، ضمن اینکه درخواست بازسازی را بایستی مالک پیشنهاد دهد ولی سینما بهمن درخواستی برای بازسازی نداشته و به ما هم مراجعه نکرده‌اند.

مسچی با تاکید بر اینکه کار مؤسسه سینماشهر، شناسایی سینماهای در معرض تخریب نیست عنوان می‌کند: در هر شهری کمیسیون بند 5 آیین نامه سالن‌های نمایش وجود دارد که نماینده شهرداری، نماینده ارشاد، نماینده آتش نشانی و دستگاه‌های مرتبط در آن کمیسیون حضور دارند و وضعیت سینماهای متروک و در معرض تخریب را بررسی می‌کنند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا اقبالی برای سرمایه گذاری در بازسازی و بهسازی سینماهای فرسوده و متروک وجود دارد، می‌گوید: اگر جانمایی آن سینما مناسب باشد، سرمایه گذار استقبال می‌کند چون برایش توجیه اقتصادی دارد. نمونه آن سینما ساحل اصفهان که زیر نظر حوزه هنری بود و بازسازی شد. سینما هویزه مشهد هم که زیر نظر حوزه هنری خراسان بود به بهترین شکل بازسازی شد یا سینما آستارای تهران که مالک و سرمایه گذار آن بخش خصوصی بودند سه سال پیش بازسازی شد. اگر مالک علاقه‌مند باشد و مکان سینما هم مناسب باشد، بازسازی سینماهای متروک و فرسوده، صرفه اقتصادی دارد.

به گفته مدیرعامل موسسه سینماشهر، بسیاری از پاساژها، مجموعه‌های تجاری شان را تبدیل به سینما می‌کنند چون برایشان صرفه اقتصادی دارد برای نمونه در شهر مشهد هم یکی دو پروژه تجاری هستند که دارند بخش تجاری شان را به سینما تبدیل می‌کنند.

به باور مسچی، دولت در حد توان و اختیارات برای نوسازی و بهسازی سینماهای قدیمی‌حمایت می‌کند مهم این است که سرمایه گذار بخش خصوصی و مالک، تمایل به این کار داشته باشند.

-انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.