رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مشهد بر عملکرد نامناسب سازمان میراث فرهنگی در حفظ خانه های تاریخی مشهد اذعان کرد و گفت: فشار رسانه ها و افکار عمومی را تنها عامل سرپا نگاه داشتن میراث تاریخی شهر می دانم.

فشار رسانه ها و افکار عمومی عامل سرپا نگاه داشتن میراث تاریخی شهر است/عملکرد نامناسب سازمان میراث فرهنگی در حفظ خانه های تاریخی مشهد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، حسن زمانی در مراسم رونمایی از پلاک خانه های تاریخی ویژه خانه تاریخی اکبر زاده که در خیابان بهجت واقع شده است، گفت: عملکرد سازمان میراث فرهنگی در نگهداری خانه های تاریخی مناسب نبوده و در طی سالیانی که خانه های تاریخی ثبت ملی شده- و حتی طی سالیان اخیر- تنها فشار و پیگیری رسانه ها را حافظ میراث تاریخی و فرهنگی شهر می دانم.

وی در ادامه بیان کرد: تنها فشار افکار عمومی توانسته از تشدید تخریب این آثار ارزشمند بکاهد وگرنه متاسفانه برنامه ریزی مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مشهد با تاکید بر اینکه شهرداری همت خوبی در زمینه حفظ و نگهداری از آثار تاریخی شهر شکل داده، افزود: نمونه آن را می توان در محدوده شهر توس مشاهده کرد. هم اکنون نیز بر روی اثری دست گذاشته شده که وضعیت خوبی ندارد.  

زمانی خاطرنشان کرد: البته ابعاد موضوع بسیار پیچیده تر از آن است که با یکی دو سال برنامه ریزی بتوان اقدام مثبتی را رقم زد.

وی با بیان اینکه محدوده ثامن به گونه ای برنامه ریزی شده که هزینه اجرای فاز صفر آن از خود طرح تامین می شود، اظهار کرد: پس به املاک این محدوده نگاه مادی می شود و مالکان خانه های تاریخی به دنبال بیرون بردن این املاک از ثبت ملی هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مشهد خاطر نشان کرد: بدین ترتیب به جای اینکه هر ماه به فهرست ثبت خانه های تاریخی افزوده شود، یکی دو خانه ارزشمند با رای دیوان عدالت اداری یا به شیوه های مختلف از جمله تخریب از فهرست آثار تاریخی شهرستان مشهد خارج می شود.

زمانی تاکید کرد: آنچه در یکی دو سال اخیر مشاهده کردم تنها فشار افکار عمومی و رسانه ها است که توانسته تا حدی از شدت تخریب ها بکاهد وامید است در کنار مدیریت شهری که پای کار آمده است، برنامه ریزان دولتی و مدیران ارشد سازمان میراث نیز پای کار بیایند و بتوانیم تعدادی معدودی از خانه های تاریخی که باقی مانده را حفظ کنیم.

وی با تشبیه خانه های تاریخی موجود به چشمه ها و پنجره هایی که در حال بسته شدن است، گفت: اگر همین تعداد اندک نیز از بین برود، دیگر چنین میراثی در دست نیست.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مشهد در خصوص خانه اکبرزاده، گفت: این خانه نیز جزو همین میراث باقی مانده است که متاسفانه بیش از ۵۰ درصد بنای داخل منزل تخریب شده است و حق ورود به داخل آن نداریم تا بتوانیم رفع اثر نماییم.

زمانی ابراز امیدواری کرد: با انتشار این اخبار تلنگری به سیستم سازمانی میراث وارد شده و اقدامی عاجل برای حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی و تاریخی شهر برداشته شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.