رئیس دادگستری شهرستان تربت جام از کاهش زمان  رسیدگی به فرآیند دادرسی پرونده خبرداد و گفت: در سال گذشته ۱۰هزار و ۴۴۷ پرونده ورودی به دادگاه وارد شده است که ۱۰هزار و ۹۴۶ پرونده خروجی داشته ایم و اختلاف خروجی پرونده ها در دادگستری مربوط به دیگر پرونده های رسوبی بوده است و در مجموع ۱۱درصد کاهش موجودی پرونده به حوزه قضایی شهرستان تربت جام بوده است.

کاهش ۱۱ درصدی موجودی پرونده ها به حوزه قضایی تربت جام

احمد عارفی نیا  در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با تاکید بر اینکه دادگستری تربت جام در کاهش موجودی پرونده ها درسال گذشته موفق عمل کرده است گفت: رتبه تربت جام در حوزه قضایی از ۹به ۷ارتقاء پیدا کرده است و با افتتاح دادگستری نصرآباد و افتتاح ۴شعبه دیگر حجم قابل توجهی در سال جاری با کاهش موجودی پرونده شاهد خواهیم بود که می تواند به روند وقت رسیدگی افزایش دهد و در حال حاضر وقت رسیدگی به پرونده های کیفری به ۱۵روز رسیده است.
رئیس دادگستری شهرستان تربت جام با اشاره به اینکه
اصراری برای زندانی کردن افراد نداریم گفت: زندان برای جرایم خشن و اصلاح زندانی است و تلاش می کنیم که جرایم سبک  زندانی نشوند و باید همواره به مقوله پیشگیری بیشتر توجه کنیم.
رئیس دادگستری شهرستان تربت جام اعلام کرد : درحال حاضر حدود ۷۷۰نفر زندانی در تربت جام وجود دارد این تعداد از شهرستان های باخرز و صالح آباد هستند ودر سال ۹۷تعداد ۱۳۵ بازدید توسط قضات از زندان تربت جام انجام شده و مشکلات زندانیان برسی بطوری که ۷هزار و ۱۸۰نفر که مربوط به پرونده های متعدد زندانی بوده با قاضی پرونده بصورت مستقیم صحبت شده است.
وی وضعیت موجود زندان تربت جام برای زندانیان مطلوب ارزیابی کرد و گفت : کاهش ۲۰درصدی جمعیت کیفری زندانیان و افتتاح فاز یک زندان تربت جام به مساحت دو هزار متر به وضعیت سلامت روانی زندانی کمک کرده است و بزودی سوله های حرفه آموزی برای زندانیان راه اندازی خواهد شد تا دغدغه اشتغال احساس نگردد.
وی درادامه اظهار داشت: ارتباط با دادگستری برای هیچکس سخت نیست و سامانه «سجام» برای ارتباط با دادگستری طراحی شده است که متاسفانه تربت جام و عضویت شهروندان در این سامانه ضعیف عمل کردند و لازم است برای ارائه گزارش خود نسبت به دادگستری حضور فعال تری داشته باشند.
وی همچنین به وضعیت شوراهای حل اختلاف تربت جام اشاره کرد و افزود: نیروهای شورای حل اختلاف تخصصی و جوانان گرایی شده ودر سال گذشته ۳۳ درصد از پرونده های شعبه های ما اختلاف منجر به صلح و سازش شده است و این رویکرد شوراها به کاهش موجودی پرونده های دادگستری کمک به سزایی داشته است.

دادستان تربت جام در گفتگو با قدس آنلاین اظهارداشت:  تلاش حوزه قضایی تمرکز از پیشگیری وقوع جرم بوده و لازم است آموزش هایی با همکاری دستگاههای اجرایی صورت گیرد و دستگاه قضایی تربت جام نسبت به آموزش قضایی در برخوردهای اجتماعی بیش از ۴۸۰ نفر آموزش داده است تا در گشت های امر به معروف به درستی عمل کنند.

ولی قنبری با اشاره به اینکه انجمن حمایت از زندانیان تربت جام در حوزه اجتماعی خود موفق عمل کرده است گفت: توزیع ۲۴۰ میلیون تومان سبد غذایی و ۳۲میلیون تومان لوازم تحریر به دانش آموزان زندانی بخشی از خدمات انجمن به این خانواده ها بوده تا پیامدهای جرم از زندانی به خانواده منتقل نشود و حمایت خیرین به این خانواده ها چهار برابر افزایش پیدا کرده است.

دادستان تربت جام از تخریب بیش از ۳۰۰هکتار اراضی که تغییر کاربری داده بود خبرداد و افزود: حوزه قضایی منافع اجتماعی مردم را مد نظر داشته و اجازه نخواهیم داد منافع شخصی حکم فرما شود.
وی گفت: برخی کشاورزان تربت جام با حصارهای خاکی در اطراف زمین های خود نقض قانون کرده که این عمل علاوه بر مشکلات امنیتی برای منطقه به فکر منافع شخصی خود بودند که تخریب گردید و این رویکرد کشاورزان براساس قانون جرم بوده و می تواند پرونده کیفری و جرایم سنگین مالی داشته باشد.
وی گفت: کشاورزانی که بیشترین سود را از منطقه داشته و وام ۸۰درصد بلاعوض دریافت می کنند و همچنین از مالیات معاف هستند توقع داریم در امنیت شهرستان هزینه کنند.
دادستان تربت جام در ادامه اعلام کرد: طی سه سال گذشته ۲۰۰حلقه چاه غیر مجاز پلمپ شده است که سه برابر برداشت آب شرب شهرستان تربت جام است که برخورد قاطع شده است.
ولی قنبری به کافه سنتی های سطح شهر اشاره کرد افزود: در حال حاضر ۳۱ کافه سنتی وجودم دارد که ۱۳ مورد جمع آوری شده و حدود ۱۸۰قلیان جمع آوری گردید.
وی توصیه کرد: دستگاه قضایی برای جلوگیری از وقوع جرم نیازمند همکاری مردم است و ارتباط با این حوزه برای هیچکس سخت نیست و همکاری مردم می تواند به آسیب های اجتماعی شهرستان کمک نمایند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.