انتخابات شهرداری استانبول به دلیل اهمیت راهبردی این شهر در سپهر سیاسی ترکیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مسعود صدر محمدی، تحلیلگر مسائل ترکیه/

این شهر با جمعیتی بیش از 15 میلیون نفر، در 25 سال گذشته تحت سیطره اردوغان و در واقع سکوی پرتاب وی به عالم سیاست بوده است؛ جایی که وی در آنجا کار خود را به عنوان شهردار آغاز و سپس پله های ترقی را در عالم سیاســت یکی یکی پیمود.

 دور تازه انتخابات شهرداری استانبول در حالی برگزار می شود که در مرحله نخست این رقابت ۳۱ ماه مارس، اکرم امام اوغلو، نامزد حزب ملی‌گرا و سکولار جمهوری‌خواه خلق (CHP )توانست با اختلاف رأی ناچیز (24 هزار رأی) بینعالی ییلدیریم، نخست وزیر پیشین از حزب عدالت و توســعه AKP را پشت سر گذاشته و به پیروزی برسد، اما اردوغان با مطرح کردن ادعای تقلب و استفاده از همه راه‌کارهای قانونی و فراقانونی کشور را به سمت انتخابات دوباره کشاند.

 استانبول برگ برنده اردوغان بوده و طبیعی است که وی اکنون نیز براحتی حاضر به از دست دادن این شهر نیست.

به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران اوغلو در این دور انتخابات نیز پیروز خواهد شد، اما صرف نظر از این مســئله آنچه مسلم به نظر می رسد، آن است که هر کدام از دو نامزد به پیروزی دست یابند، قطعاً این برد با رأی و برتری جزئی و شکننده خواهد بود که این مسئله در آینده سیاسی آنها بسیار مؤثر خواهد بود؛ یعنی چه نامزد جمهوری‌خواه خلق و چه نامزد عدالت و توسعه پیروز شود، این برد با رأی ضعیفی خواهد بود که این مسئله به طیف مقابل امکان آزار و اذیت سیاسی حزب پیروز را خواهد داد، بویژه آنکه شورای شهر استانبول اکنون در دست آک پارتی بوده و آنها به لحاظ سیاسی دست برتر را دارند.

نکته مهم اما در انتخابات اخیر استانبول اهمیت رأی کردهای این شهر در تعیین سرنوشت حزب پیروز خواهد بود.

اگرچه در چند روز گذشته خبری در مورد نامه عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کردستان PKK به طرفدارانش در حزب کردی دموکراتیک خلق‌ها HDP و درخواست از آنها برای بی طرفی در انتخابات شــهرداری استانبول منتشر شد، اما تنها یک روز بعد  HDP با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که راهبرد آنها در راستای حمایت از مخالفان در انتخابات تغییر نخواهــد کرد.

 با وجود این اخبار دوگانه، ولی در نهایت به نظر می رسد رأی کردهایی که تحت تأثیر اوجاالن هستند، به سمت حزب جمهوری‌خواه خلق و رأی کردهای میانه رو به ســبد نامزد حزب عدالت و توسعه روانه شود.

 در نهایت به نظر می رسد کلیت رأی کردها به سبد امام اوغلو بریزد، همچنانکه در دور نخست انتخابات این اتفاق افتاده و یکی از برگ های برنده وی همین مسئله بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.