نشست گروه 20 یا همان 20 اقتصاد جهانی طی دو روز گذشته در ژاپن برگزار شد. اگرچه این نشست به صدور یک بیانیه ختم شد، اما در نشست‌هایی اینچنینی همیشه حواشی بر متن می‌چربد.

دوران لیبرالیسم گذشته است

 نیک‌پندار/

نشست گروه 20 یا همان 20 اقتصاد جهانی طی دو روز گذشته در ژاپن برگزار شد. اگرچه این نشست به صدور یک بیانیه ختم شد، اما در نشست‌هایی اینچنینی همیشه حواشی بر متن می‌چربد. مهم‌ترین حواشی اجلاس 2019 را هم باید دیدارهای دو جانبه کشورها بویژه کشورهایی مثل روسیه، چین و آمریکا دانست. باوجود این نشست امسال حاشیه‌ای جالب‌تر از این ماجراها هم داشت؛ ابراز نظر پوتین درباره لیبرالیسم.

ولادیمیر پوتین در گفت‌وگویی با فایننشال تایمز، پیش از شروع نشست سران کشورهای گروه ٢٠ گفت: ایدئولوژی و ارزش‌های لیبرالیسم که پس از جنگ جهانی دوم مبنای دموکراسی‌های غربی بوده، اکنون منسوخ و زمان آن سپری شده است و این ارزش‌ها از سوی بسیاری از شهروندان جوامع غربی رد شده است.

رئیس جمهوری روسیه با انتقاد از سیاست درهای باز آنگلا مرکل در برابر مهاجران گفت: منافع اکثریت قابل توجه مردم در تضاد است. صدر اعظم آلمان با در پیش گرفتن رویکرد لیبرال در برابر مهاجران از خاورمیانه، مرتکب یک اشتباه تاریخی شد.

پوتین همچنین «تفکر لیبرال را پوسیده» خواند و گفت: «این تفکر با منافع اکثریت قریب به اتفاق مردم در تعارض قرار دارد.» رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه همجنس‌گراستیز نیست، افزود: «با این حال اراده کشورهای غربی برای پذیرش همجنس‌گرایی و انعطاف جنسی» افراطی به نظر می‌رسد. وی ادامه داد: «می‌گویند برای بچه‌ها داشتن پنج یا 6 هویت جنسی ممکن است! نباید در زندگی خصوصی افراد دخالت کرد، اما همچنین نباید اجازه داد تا این وضعیت بر فرهنگ، سنت و ارزش‌های خانوادگی میلیون‌ها نفر که بخش عمده جمعیت ما را تشکیل می‌دهند، تسلط یابد.»

به گزارش بی.بی.سی این اعلام نظر، واکنش تند رئیس شورای اروپا را در پی داشت. دونالد تاسک به خبرنگاران گفت که شدیداً با نظرات پوتین در مورد لیبرالیسم مخالف است و ادامه داد: «هرکس مدعی شود که لیبرال دموکراسی منسوخ شده در واقع ادعا می‌کند که آزادی سیاسی، حکومت قانون و حقوق بشر منسوخ شده است.»

مردم روسیه از سال ۱۹۹۹ تاکنون همواره پوتین را برای تصدی پست ریاست‌جمهوری یا نخست‌وزیری  انتخاب می‌کنند. تاسک که روزهای آخر ریاستش را می‌گذراند، در همین زمینه مدعی شد: «آنچه که در برابر دید ما واقعاً منسوخ می‌شود، حکومت اقتدارگرا و انحصار قدرت در دست گروه‌های خودی است، حتی اگر به نظر برسد که چنین شیوه‌هایی مدتی کارآیی دارد.»

این نخستین بار است که پوتین به طور رسمی و واضح پایه‌های دموکراسی غرب را به چالش می‌کشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.