بنابر اعلام خبرگزاری رویترز، سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس فعلا سازوکار اختلاف برجام موسوم به مکانیزم ماشه را فعال نمی‌کنند.

رویترز: فرانسه، آلمان و انگلیس فعلا قصد ندارند سازوکار اختلاف برجام را فعال کنند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های فرانسه، آلمان و انگلیس اعلام کردند علی‌رغم آخرین اخباری که تهران درباره توافق هسته‌ای اعلام کرده مبنی بر اینکه ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود عبور کرده است، پاریس، برلین و لندن در این مرحله در نظر ندارند سازوکار اختلاف برجام (موسوم به مکانیزم ماشه) را فعال کنند.

«مکانیزم ماشه» بندی از توافق هسته‌ای بوده و منجر به اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می‌شود.

یادآور می‌شود، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و همچنین ژست‌های عوام‌فریبانه مقامات این کشور مبنی بر آمادگی گفت‌وگو با ایران همزمان با فشارهای تحریمی و همچنین بدعهدی طرف‌های دیگر برجام به ویژه کشورهای اروپایی، سرانجام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان ۱۸ اردیبهشت سال جاری در پاسخ به این گونه اقدامات، از توقف فروش مازاد اورانیوم غنی شده و آب سنگین خبر داد. بر این اساس، ایران محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را رعایت نخواهد کرد. در عین حال، یک منبع آگاه روز گذشته ضمن تأیید عبور ذخایر اورانیوم ایران از ۳۰۰ کیلوگرم اعلام کرد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی بعد از توزین روز چهارشنبه هفته گذشته (پنجم تیر ماه)، مجددا وزن تولید مواد غنی شده ایران را اندازه‌گیری کردند و ذخایر ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصدی ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم تاکنون واکنش‌هایی را به دنبال داشته است. عبور ایران از سقف‌ مجاز اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ۶۴ روز بعد از ضرب‌الاجلی انجام می‌شود که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برای عمل به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی صادر کرد.

ایران در بند هفت برجام متعهد شده بود طی مدت ۱۵ سال، ذخایر اورانیوم خود را در حد ۳۰۰ کیلوگرم «هگزافلوراید اورانیوم» با غنای ۳.۶۷ درصد یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی محدود کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.