مازندران- مدیرکل شیلات مازندران از ۳۰ میلیون دلار صادرات انواع محصولات شیلاتی در سال گذشته خبر داد.

 رودخانه های مازندران شرایط تکثیر طبیعی ندارند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، ولی الله محمدزاده صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی با اشاره به اینکه سال گذشته ۷ هزارتن محصولات شیلاتی به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر شد، اظهار کرد: ماهیان گرم آبی به کشورهای آسیایی و خاویار به کشورهای اروپایی صادر می شود.

وی از مزرعه پرورش ماهیان خاویاری قره برون جویبار بعنوان بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در خاورمیانه خبر داد و اضافه کرد: این مزرعه یکی از سه مزرعه بزرگ دنیاست و احداث پایانه صادراتی بعنوان بزرگترین پایانه استان های شمالی در کنار این مجموعه در دست اجراست.

مدیرکل شیلات مازندران در پاسخ به سوال قدس آنلاین در رابطه با میزان آلودگی و تکثیر طبیعی در رودخانه ها با اشاره به اینکه رودخانه های مازندران شرایط تکثیر طبیعی ندارند، توضیح داد: در این مسیر عواملی همچون فاضلاب های صنعتی و خانگی، تغییر بستر و کاهش دبی آب رودخانه ها و استقرار تاسیسات در بستر رودخانه که امکان مهاجرت را سلب می کند، موجب شده زاد و ولد طبیعی در رودخانه ها صورت نگیرد.

محمدزاده اضافه کرد: برخی رودخانه ها از جمله خیرود نوشهر را مدیریت و حفاظت کردیم و هم اکنون این رودخانه بعنوان پایلوت تکثیر طبیعی است.

وی از رهاسازی ۱۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی در مصب رودخانه های استان خبر داد و گفت: ۸ پایگاه حفاظت از آبزیان با تخلفات شیلاتی مقابله می کنند.

ماهیان خزر آلودگی ندارند

محمدزاده در پاسخ به سوال دیگر خبرنگارمان در رابطه با میزان آلودگی ماهیان صید شده از خزر خاطرنشان کرد: پژوهشکده اکولوژی خزر با آنالیز لاشه و ارزیابی های صورت گرفته اعلام کرد که هیچ گونه ای از ماهیان خزر آلودگی ندارند.

مدیرکل شیلات مازندران در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین در مورد رابطه با آلودگی ایجاد شده در طرح پرورش ماهی در قفس گفت: رشد آبزی پروری در دنیا ۳ و دو دهم بوده درحالیکه در پرورش ماهی در قفس شاهد رشد ۸ درصدی هستیم که نشان ازاستقبال از این روش در دنیا دارد.

محمدزاده با اشاره به اینکه آلودگی در این نوع پرورش، مواد آلی ست و در طبیعت نیز وجود دارد، افزود: در این نوع پرورش، قفس ها در عمق های ۳۰ متری دریا مستقر می شود تا جریان آب از آلودگی بستر جلوگیری کند. از طرفی دیگر تورهایی وجود دارد که می توان این مواد آلی را جمع آوری و به عنوان کود به بازار عرضه کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگارمان از رشد صید کیلکا در سال گذشته خبر داد و بر صید سالیانه تاکید کرد و گفت: باید صید سال های آتی کیلکا تضمین شود.

محمدزاده به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی پایانه صادراتی محصولات شیلاتی در جویبار اشاره کرد و افزود: این مرکز می تواند سالانه ۱۵ هزارتن فراورده های شیلاتی را به کشورهای هدف صادر کند.

تولید ۵۲ درصد خاویار کشور در مازندران

مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به اینکه در ۲۵ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری، ۲۵۰۰ تن گوشت و ۳۴ تن خاویار تولید می شود، یادآور شد: ۷ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در دست احداث بوده و ۵ تولیدکننده نیز در نوبت دریافت تسهیلات برای آغاز کار هستند.

محمدزاده اضافع کرد: ۵۲ درصد خاویار پرورشی کشور و ۵۵ درصد گوشت ماهیان خاویاری در مازندران تولید می شود.

وی آب بندان ها را ظرفیت خوبی برای پرورش ماهیان گرم آبی دانست و گفت: از ۱۷ هزار هکتار آب بندان های مازندران در ۱۲ هزار هکتار پرورش ماهی صورت می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.