وزیر ارتباطات با اشاره به آخرین وضعیت دولت الکترونیک گفت: تغییر ملموسی که باید ایجاد شود در فرآیندها است، زیرا با چند سرور و نرم افزار دولت الکترونیک محقق نمی‌شود

دولت الکترونیک با چند سرور و نرم افزار محقق نمی‌شود/ نیازمند اصلاح فرآیندها هستیم

قدس آنلاین: محمدجواد آذر جهرمی وزیر ارتباطات در پایان جلسه هئیت دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت دولت الکترونیک در حالی که به سرانجام دولت دوازدهم نزدیک می‌شویم، گفت: موضوع  دولت الکترونیک بحث مهمی است. یک موضوع بحث زیرساخت‌های دولت الکترونیک است که در حیطه وظایف وزارت ارتباطات بوده که تکمیل و به بهره‌برداری هم رسیده است.

وی افزود: شاخص‌های بین‌المللی حاکی از رشد ۲۰ پله‌ای ما در سال گذشته در جهان بوده که در برنامه ششم توسعه  ۳۰ پله باید پیشرفت می‌کردیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه برخی از پروژهای شاخص و مرکز تبادل راه‌اندازی شده و اتصال دستگاه‌ها انجام شده است، گفت: از ابتدای دولت دوازدهم میزان تبادل ۱۵ برابر رشد کرده‌ که عدد قابل توجهی است.

آذری جهرمی با بیان اینکه متاسفانه همه ظرفیتی که باید برای تحقق دولت الکترونیک استفاده شود موجود نیست، گفت: رشدهایی را که گفتم یعنی رشد ۱۵ درصدی و ۲۰ پله‌ای یک جنبه موضوع است اما یک جنبه موضوع هم این است باید این سوال را بپرسیم که در حال حاضر در اجرای دولت الکترونیک در کشور از نمره صد چند هستیم؟ و نیمه خالی لیوان چقدر است؟ که باید بگوییم در این حوزه جای کار بسیار زیاد است.

وی افزود: این‌ مقوله‌ای است که مکانیزم‌های آن در پروژهای ۲۳ گانه‌ای است که دولت تصویب کرده و تا پایان ۹/۹/۹۹ این ۲۳ پروژه هدف‌گذاری شده و در دستگاه‌های مختلف اجرایی در حال پیگیری است.

وزیر ارتباطات با اشاره به پیشرفت مطلوب پروژه‌های دولت الکترونیک گفت: گزارش‌های فصلی و دوره‌ای آن را هم دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات می‌دهد.

وی با بیان اینکه دبیرخانه، شورای اجرای فناوری اطلاعات را از سازمان آن جدا کرده و در وزارت خانه مستقر شده است، گفت: تغییر ملموسی که باید ایجاد بشود در تغییر فرآیندها است، با چند سرور و نرم افزار دولت الکترونیک محقق نمی‌شود و باید فرآیندهای اجرایی کشور اصلاح شود.

آذری جهرمی ادامه داد: برخی از موانع ناشی از این بود که سایر قوا دولت الکترونیک را مربوط به دولت الکترونیک می‌دانستند نه حاکمیت الکترونیک که در شورای فضای مجازی تبدیل به مصوبه‌ای برای همکاری سایر قوا شد.

وزیر ارتباطات افزود: برای این موضوع یک مرکز ملی تعامل‌پذیری تشکیل شد که دو جلسه آن هم برگزار شده و مصوبات خوبی هم داشته است.

آذری جهرمی گفت: تاکید آقای رئیس‌جمهور این بوده است که هر ماه یک پروژه و دستاورد دولت الکترونیک را رونمایی کنیم که تا به حال ۴ پروژه سلامت الکترونیک در حضور ایشان به بهره‌برداری رسیده است.

جهرمی با اشاره به سایر پروژه‌های  دولت الکترونیک از جمله مالیات الکترونیک گفت: تمرکز روی ۲۳ پروژه ذکر شده است که مهمترین آنها شامل صندوق‌های فروشگاهی، نظام مالیاتی و بخش‌هایی از سلامت الکترونیک است.

وزیر ارتباطات درباره حمایت از پیام رسان‌های داخلی گفت: مصوبه شورای عالی فصای مجازی در حال اجرا بود اما نتایج عملکرد پیام‌رسان‌های داخلی به هر دلیلی روشن است.

وی گفت: کارگروهی تشکیل شده که در حال آسیب‌شناسی مصوبات و میزان اجرای مصوبات توسط دستگاه‌های مختلف است و اقداماتی دیگر به جز اقدامات فنی که باید انجام شود را بررسی می‌کنند تا  زیست‌بوم و اکو سیستم اینکه پیام‌رسان‌های داخلی بتواند توسعه پیدا کند و این مساله در فضای کارشناسی به صورت جدی بررسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.