علی ربیعی با تأکید بر اینکه از نظر دولت انتخابات شورایاری‌ها قانونی است و باید برگزار شود گفت: سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه سخت‌گیری می‌کند

سازمان بازرسی سخت‌گیری را کنار بگذارد/ انتخابات شورایاری‌ها از نظر ما قانونی است

قدس آنلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت در پاسخ به قدس آنلاین درباره ایراد و شبهه حقوقی سازمان بازرسی کل کشور به برگزاری انتخابات شورایاری‌ها هم از جهت فقدان قانون معین ، اظهار داشت: شورای اسلامی شهر تهران مصوبه‌ای برای برگزاری انتخابات و تشکل شورایاری‌ها داشته که این مصوبه در هیئت تطبیق مصوبات شوراها با قانون مورد اعتراض قرار نگرفته است.

وی افزود: در ترکیب این هیئت یک قاضی عالی‌رتبه منتخب رئیس قوه قضائیه نیز حضور دارد و بر این اساس که مصوبه مذکور مورد تأیید قرار گفته هم اکنون کاملا قانونی و لازم الاجراست.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: هیئت وزیران نیز با رویکرد افزایش مشارکت مردم و حضور انها در صحنه و از انجا که می‌دانیم حضور و تشکیل شورایاری‌ها نشاط جامعه را به دنبال داشته است و تقویت یک نهاد مدنی برخاسته از متن مردم و از پایین جامعه اثار مثبتی دارد مصوبه‌ای را برای همکاری وزارت کشور با شورای شهر و شهرداری برای اجرای این انتخابات گذراند.

ربیعی گفت: این مصوبه از سوی رئیس مجلس هم مغایر با قانون شناخته نشده است و معیار ما برای اینکه کدام مصوبه دولت مطابق با قانون م کدام مغایر و خلاف قانون است اعلام نظر رئیس مجلس و هیئت تطبیق مصوبلات دولت با قانون است بنابراین این برداشت را داریم که انتخابات شورایاری‌ها و تشکیل ان کاملا قانونی است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهارات یک عضو شورای شهر تهران در مورد تأید و موافقت سران قوا با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را نادرست عنوان کرده و گفته است تنها وزارت کشور حق برگزاری انتخابات را در کشور دارد و برگزاری این انتخابات توسط شهرداری‌ها غیر قانونی است، به خبرنگار قدس آنلاین گفت: شاید آن عضو محترم شورای شهر که گفته‌اند این مسئله در جلسه سران قوا مطرح و با آن موافقت شده اشتباه کرده‌اند و از این جهت که یک قاضی عالی رتبه در هیئت تطبیق حضور دارد، از سوی دیگر رد نشدن مصوبه از سوی رئیس مجلس و در نهایت اینکه دولت هم وافق برگزاری این انتخابات است اینگونه استنباط و استنتاج کرده‌اند که سران سهقوه با آن موافق هستند.

ربیعی تصریح کرد: حدود 12 هزار نفر برای حضور در انتخابات شورایاری‌ها ثبت نام کرده اند که 99 درصد انها تأیید صلاحیت شده اند و بیشتر رد صلاحیت شده ها هم به دلیل نقص مدارکشان بوده است.

وی افزود: فکر می‌کنیم باید به این اتفاق کمک کیم. 4 دوره این انتخابات برگزار شده و شورایاری‌ها شکل گرفته‌اند و الان دوه پنجم است اگر این حرکت ا منع کنیم انهم در شرایطی که مردم مشتاق مشارکت هستند نوعی سخت‌گیری‌است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: دولت موافق است و استنباط ما اینست که شهرداری‌ها می‌توانند این انتخابات را برگزار کنند و منع قانونی ندارند، انشاالله سازمان بازرسی کل کشور هم سخت‌گیری را کنار بگذارد.

ابهامی که پابرجاست

گفتنی است  با وجود شروع مراحل اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها، چندی پیش رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به سران قوا و نیز وزارت کشور این انتخابات را غیرقانونی دانسته و خواستار جلوگیری از برگزاری آن شده بود که شهردار تهران در واکنش به وی اعلام کرده این انتخابات مصوبه دولت است. روز شنبه هم رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران گفت: «ظاهرا در جلسه سران سه قوه انتخابات شورایاری‌ها مورد بررسی قرار گرفته و این موافقت از سوی سران سه قوه کسب شده است.» اما دیروز بار دیگر رئیس سازمان بازرسی به بحث انتخابات شورایاری‌ها ورود پیدا کرد و اظهارات رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های تهران مبنی بر موافقت سران قوا با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را نادرست خواند و گفت: تا الان چنین چیزی اعلام نشده است.

سراج در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آرش میلانی عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های تهران از موافقت سران قوا برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها خبر داده است، اظهار کرد: چنین چیزی صحت ندارد؛ اتفاقاً امروز در معاونت حقوقی ریاست جمهوری حضور یافتیم و مسائل مورد نظر خود را ارائه کردیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه محسن هاشمی گفته سازمان بازرسی برگزار انتخابات شورایاری‌ها را به موافقت سران قوا منوط کرده است، گفت: برگزاری انتخابات شورایاری‌ها نیاز به قانون دارد اما گفتیم چون ممکن است زمان‌بر باشد می‌توانید از ظرفیت سران قوا استفاده کنید وگرنه این مساله نیاز به قانون دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: این موضوع هم مربوط به چند ماه قبل است که اعلام کردیم اما متأسفانه آقایان اقدام نکردند. وی تاکید کرد: آنچه مدنظر ما قرار دارد، قانون است وگرنه با شورایاری‌ها مشکلی نداریم و شاید برای نظام و کشور هم وجود چنین نهادی مفید باشد. ضمن اینکه مسئول برگزاری انتخابات طبق قانون، وزارت کشور و بجز وزارت کشور، هیچکس حق برگزاری انتخابات ندارد.

هرکس برای انتخابات شورایاری هزینه‌ای کند، باید پاسخگو باشد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید دوباره بر غیرقانونی‌بودن انتخابات شورایاری‌ها اظهار کرد: هرکس برای انتخابات شورایاری هزینه‌ای کند، باید پاسخگو باشد. ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جریان بازدید از نمایشگاه الکامپ تصریح کرد: انتخابات شورایاری‌ها صددرصد غیرقانونی است و وزارت کشور دادخواستی برای ابطال مصوبه سال ٧٨ شورای شهر اعلام کرده بود، اما به‌دلایلی انصراف داد. انتخابات باید در قانون احصا شده باشد و در اصل ۱۰۰ قانون اساسی هیچ جا اسمی از شورایاری برده نشده است.

وی ادامه داد: در مورد هزینه‌هایی که برای شورایاری از قانون بودجه عمومی و دولتی هزینه می‌شود چه‌کسی باید پاسخ دهد؟ ما دنبال این موضوع هستیم و اگر تمکین کردند بهتر و بعداً فرصت دارند لایحه بدهند و قانون آن را تصویب کنند و در غیر این‌صورت ما هم قبل از آن اقدام خواهیم کرد و هم بعد از آن، اگر هزینه‌ای در این رابطه شد فردی که این هزینه را کرده است مسئول است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.