خراسان رضوی یکی از مناطق درگیر در بحث خشکسالی و کمبود منابع آبی در کشور است که بخش وسیعی از آن به وسیله آب‌های زیرزمینی تغذیه می‌شود و درصد کمی از دشت‌ها به آب جاری و دائمی دسترسی دارند؛ به همین دلیل برای تداوم زندگی باید منابع آبی فعلی مدیریت شود تا بتوان از پس خشکسالی‌ها برآمد.

تغییر الگوی کشت؛ متولیان کوتاهی می‌کنند

یکی از مهم‌ترین راه‌های مبارزه با کم‌آبی و خشکسالی، بالا بردن میزان بهره‌وری از آب در مصارف روزانه است. مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی از جمله مواردی هستند که ناگزیر به مصرف بهینه در آن‌ها هستیم. در این بین مصارف کشاورزی با سهم بیش از ۹۰ درصدی، تقریباً منابع آبی استان را یکجا می‌بلعد!

در تمام دنیا راه‌های گوناگونی برای بالا بردن راندمان مصرف آب در حوزه کشاورزی وجود دارد که نتایج قابل توجهی در پی داشته است. یکی از این راهکارها، جایگزین کردن کشت گلخانه به جای روش‌های سنتی در شاخه‌هایی از کشاورزی است که قابلیت تبدیل شدن به گلخانه را دارند. در کشت گلخانه‌ای مصرف آب به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد که توانسته این روش را به روشی محبوب در حوزه کشاورزی روز دنیا تبدیل کند.

گرچه در کشور و استان ما کاشت گلخانه‌ای محصولات کشاورزی رواج یافته، اما هنوز که هنوز است خراسان رضوی نتوانسته جایگاه مناسبی در موضوع گسترش کشت گلخانه‌ای در کشور بدست بیاورد، تا جایی که حتی وزیر جهادکشاورزی در سفری که چندی پیش به استان داشت، بصراحت به این قضیه اشاره کرده و خواستار ترویج و گسترش کشت‌های گلخانه‌ای در کشاورزی خراسان رضوی شد.

ایجاد گلخانه‌های فعال و قابل ورود به عرصه تولیدات کشاورزی مستلزم هزینه‌های زیادی است که این موضوع سبب شده کشاورزان زیادی نتوانند از عهده آن برآیند، اما با مطرح شدن موضوع گسترش کشت گلخانه‌ای کوچک مقیاس و حمایت‌هایی که توسط دستگاه‌های مرتبط بویژه وزارت و اداره‌های جهادکشاورزی در این زمینه شده، کشاورزان به این مقوله رغبت بیشتری نشان می‌دهند تا با سرمایه‌ای کمتر و شرایطی تسهیل شده‌تر بتوانند محصولات کشاورزی گلخانه‌ای کشت کنند.

با توجه به اینکه گفته می‌شود کشاورزان زیادی هستند که تمایل به عوض کردن روش کشت از سنتی به گلخانه‌ای در مقیاس کوچک دارند، ولی گویا وجود مشکلات و موانعی بر سر راه این موضوع، گلایه‌های کشاورزان را در پی داشته است.

  هفت‌خوان رستم برای ثبت درخواست ایجاد گلخانه!

یکی از کشاورزان با اشاره به اینکه اصلاح روش کشت از سنتی به گلخانه‌ای می‌تواند کمک زیادی به صرفه‌جویی در مصرف آب کند، گفت: به این خاطر که توانایی راه‌اندازی گلخانه در مقیاس بزرگ را نداشتیم، با وجود مزیت‌های کشت گلخانه‌ای، تاکنون نتوانسته‌ایم به این مهم دست پیدا کنیم، اما از زمانی که بحث راه‌اندازی گلخانه‌های کوچک مقیاس مطرح شده، به این فکر افتادیم در این راه گام برداریم و به هدفی که مدنظرمان است، برسیم. به همین منظور به اداره جهادکشاورزی شهر خود مراجعه کردم.

وی ادامه داد: زمان مراجعه به اداره جهاد کشاورزی شهرستان متوجه شدم کارشناسان این اداره هنوز درخصوص شرایط راه اندازی گلخانه توجیه نشده‌اند و در برخی موارد اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. وقتی پیگیر کار شدم، به من اعلام شد هنوز زیرساخت‌های نرم‌افزاری لازم برای ثبت درخواست کشاورزان وجود ندارد یا  اینکه نقص زیادی دارد. با کلی دوندگی و صرف وقت زیاد، توانستم قسمتی از کار را در شهرستان انجام دهم و برای پیگیری بقیه کارها به مرکز استان ارجاع داده شدم. هنگام پیگیری در مرکز استان فهمیدم آنجا نیز کارها به این سادگی انجام نمی‌شود؛ گرچه من کاری نمی‌توانستم بکنم اما وجود نقص‌ها و بی‌اطلاعی کارشناسان مرتبط با این جریان کار را مشکل‌تر می‌کرد.

 او اظهار داشت: نه تنها مرکز استان با این جریان مشکل داشت، بلکه تجمیع همه درخواست‌ها و الزام به ثبت همه آن‌ها در یک سیستم با تنها یک سرور در تهران، به ثمر رسیدن کار را برای من و سایر درخواست‌کنندگان سخت و سخت‌تر کرده بود. سؤال من این است که دوستان مسئول اگر قرار است کاری برای بهتر شدن شرایط کنند، چرا این همه مانع برای من و امثال من درست می‌کنند؛ آن هم اقدام به این مهمی که یک روز تأخیرش هم دیر است.

 دستور وزیر برای حذف برخی از استعلام‌ها

برای پیگیری این موضوع با مدیر روابط عمومی اداره کل جهادکشاورزی خراسان رضوی تماس گرفتیم. سیدین در این خصوص گفت: گرچه مواردی از جمله طولانی شدن ثبت درخواست برای ایجاد گلخانه‌های کوچک مقیاس تا همین دو هفته گذشته وجود داشته، اما با دستور شخص وزیر مبنی بر برداشته شدن برخی از استعلام‌ها، فرایند زمانی برای ثبت درخواست به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرده است؛ ضمن اینکه مشکلات نرم‌افزاری گذشته نیز تا حد امکان برطرف شده و در حال حاضر مشکل خاصی در این زمینه دیده نمی‌شود.

پاسخگو نبودن رئیس نظام مهندسی کشاورزی استان!

مدیر روابط عمومی اداره کل جهادکشاورزی خراسان رضوی همچنین برای اینکه اطلاعات ما در این زمینه بیشتر شود، پیشنهاد گفت‌وگو با قنادزاده، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان را مطرح کرد که ما نیز با وی تماس گرفتیم.

 قنادزاده ابتدا تماس خبرنگار ما را پاسخ داد، اما همین که موضوع از طرف خبرنگار قدس مطرح شد، به بهانه جلسه، پاسخگویی در این خصوص را به تماس تا ۱۵ دقیقه دیگر موکول کرد، اما متأسفانه ۱۵ دقیقه بعد که هیچ، چند مرتبه دیگر هم با وی تماس گرفته شد اما او حاضر به پاسخگویی نشد. شاید بشود حال و روز آن کشاورز برای ثبت درخواستش را از نحوه پاسخگویی اینچنین مسئولانی به‌وضوح درک کرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.