یک هفته‌نامه آلمانی به نقل از دولت این کشور گزارش داده برلین هنوز درخواستی از سوی آمریکا برای مشارکت در قالب یک ائتلاف دریایی دریافت نکرده است.

مخالفت‌ها در آلمان با درخواست آمریکا برای مشارکت در ائتلاف ضدایرانی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، یک هفته‌نامه آلمانی به نقل از دولت این کشور گزارش داده برلین هنوز درخواستی از سوی آمریکا برای مشارکت در قالب یک ائتلاف دریایی دریافت نکرده است. در همین حال، اسپوتنیک گزارش داده دولت آلمان درخواست آمریکا را رد کرده است. 

یک سخنگوی سفارت آمریکا در برلین امروز سه‌شنبه گفت: «ما رسماً از دولت آلمان خواسته‌ایم همراه با فرانسه و انگلیس به ایمن‌سازی تنگه هرمز و مقابله با اقدامات ستیزه‌جویانه ایران کمک کنند.»

هفته‌نامه دی‌تسایت نوشته دولت فدرال گفته تا به حال درخواستی از هیچ‌کدام از متحدانش برای مشارکت در یک ائتلاف نظامی جهت محافظت از کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز دریافت نکرده است. 

به نوشته این هفته‌نامه، «آنگرت کرامپ-کارنبراوئر»، وزیر دفاع آلمان گفته که هر درخواستی باید به دقت با توجه به ویژگی‌های وضعیت مورد نظر مورد بررسی قرار بگیرد. وی گفت: «اگر دقیقاً بدانیم چه برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده‌اند می‌توانیم صحبت کنیم و درباره آن تصمیم بگیریم.»

هفته‌نامه دی‌تسایت نوشته در دولت ائتلافی آلمان، به ویژه در حزب سوسیال دموکرات (حزب ائتلاف‌کننده با دولت) تحفظاتی درباره پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا علیه ایران وجود دارد. طبق این گزارش، آلمان به دنبال آن است که فاصله خودش را با سیاست دولت آمریکا موسوم به «فشار حداکثری» حفظ کند. از نظر برلین، همراهی با دولت آمریکا خطر کشانده شدن به یک درگیری دیگر در خاورمیانه را به همراه دارد. 

 سخنگوی سیاست خارجی حزب پارلمانی سوسیال دموکرات گفت: «مشارکت با آمریکا منتفی است. آلمان در ائتلافی به رهبری آمریکا مشارکت نخواهد کرد، چون ممکن است ناگهان خودتان را وسط جنگ با ایران در طرف آمریکایی‌ها ببینید.»

«کریستوفر برگر»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت: «منفعت ما در این است که حضورمان در منطقه یک وجهه اروپایی داشته باشد و روشن شده که ما در کسوت کشورهای اروپایی جزو سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران نیستیم.»

سیاستمداران حزب سبز هم درباره خطر شدت گرفتن تنش‌ها هشدار داده‌اند. رهبر این حزب خواستار استفاده از تمامی ابزارهای دیپلماتیک با ایران شده است. 

«یورگین تریتین»، یکی از اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان گفته اینکه آلمان در تنگه هرمز عملیات نظامی انجام دهد، نیازمند مجوز از سوی سازمان ملل متحد است. 

خبرگزاری آلمان امروز سه‌شنبه گزارش داده بود واشنگتن رسماً از برلین درخواست کرده است که در ماموریت چندجانبه دریایی در تنگه هرمز و خلیج فارس شرکت کند.

سفارت آمریکا در برلین اعلام کرد که «واشنگتن رسما از آلمان، فرانسه و انگلیس برای ملحق شدن به ماموریت مورد نظر این کشور برای تضمین امنیت تنگه هرمز و مقابله با رفتارهای تهاجمی ایران درخواست کرده است.»  

به دنبال افزایش تنشها در خلیج فارس، آمریکا طرح تشکیل یک ائتلاف دریایی برای محافظت از کشتیهای تجاری در این منطقه را به متحدان  و شرکای خود ارائه کرده است. این درحالیست که برخی از متحدان نزدیک این کشور از جمله ژاپن، مشارکت در این طرح را کرده‌اند. انگلیس از متحدان نزدیک آمریکا ابتدا حضور در این ائتلاف را رد کرده بود اما بعد از توقیف نفتکش این کشور توسط نیروی دریایی سپاه خواستار تشکیل چنین ائتلافی شد. 

هفته‌نامه دی‌تسایت نوشته هنوز مشخص نیست شرکت در چنین ائتلافی چه مختصاتی خواهد داشت و گزینه‌های مد نظر مواردی از مأموریت‌های نظارتی تا اسکورت نفتکش‌ها توسط کشتی‌های جنگی را در برمی‌گیرند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.