فرماندار طرقبه شاندیز گفت: دریافت بهای خدمات از گردشگران فرهنگ سازی بوجود می آورد. در این مواقع گردشگران بیشتر آگاه می شوند که حفظ و نگهداری فضای سبزی که در حومه شهر یا روستاها وجود دارد بدون هزینه نیست.

فرهنگ سازی با دریافت پول از گردشگران طرقبه شاندیز / دهیاری ها نیاز به درآمدزایی دارند / بازگشت یک سوم مبلغ خدمات به ازای تحویل هر کیسه زباله

سید حسین حسینی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: مدتی است در ورودی برخی از روستاهای محدوده طرقبه شاندیز که به دلیل دارا بودن آب و هوای مناسب، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کنند، برای تامین هزینه های خدمات از خودروهای ورودی مبالغی گرفته می شود.

وی ادامه داد: گرفتن مبالغ از گردشگران دارای سازوکار مشخصی است. در شورای روستا طرحی  با نظر دهیار تصویب و در بخشداری مطرح می شود. این مصوبه در بخشداری با قوانین و مقررات تطبیق داده شده و اگر مغایرتی نداشته باشد اجرایی می شود. این موارد به عنوان ضابطه های روستایی شناخته شده و اجرا می شوند.

وی بیان داشت: افرادی که وارد روستاهای گردشگری می شوند، یکسری عوارض و استهلاک ایجاد می نمایند. برخی اقدام به تخریب فضای سبز و بعضی از تاسیسات روستایی می کنند. برای ترمیم و بهسازی این موارد نیاز به درآمد زایی است. به عبارت دیگر حضور گردشگران در این روستاها در گذشته نه تنها درآمدی عاید روستا نمی کرد بلکه هزینه هایی را نیز تحمیل می نمود.

وی افزود: بسیاری از روستاها مانند کردینه یا دهبار نه فروشگاه خاصی دارند و نه مرکز خرید آنچنانی، درواقع می توان گفت مکانی برای درآمدزایی روستاییان از گردشگران وجود ندارد که بخشداری بتواند با اخذ مالیات یا عوارض بر آن مرکز خصوصی، درآمدهای روستا را تامین نماید.  

وی تصریح کرد: اوضاع مالی و درآمدی بسیاری از روستا نامناسب است. اکنون بسیاری از دهیاری ها در خرج روزانه خود مانده و حقوق دهیار هم تامین نمی شود. مطابق قانون برای بخشداری ها و دهیاری ها مبلغی در نظر گرفته شده است، اما این مبلغ بسیار اندک است. در این شرایط دهیاری ها باید بتوانند خودشان درآمدزایی داشته باشند.

فرماندار طرقبه شانیز گفت: از محل تجمیع عوارض و براساس جمعیت سرانه روستا مبالغی به دهیاری ها پرداخت می شود که مربوط به خدمات خود روستا و ساکنان آن است. این مبلغ کفاف هزینه های روستا را نمی کند و متعلق به خدمت رسانی به گردشگران نیست.

وی تاکید کرد: گردشگران وقتی به روستا می روند، زباله تولید می کنند، نیاز به سرویس بهداشتی دارند و یکسری از خدمات دیگر را می خواهند. تقبل این موارد برای دهیاری ها هزینه بر است و برای انجام آنها با مشکل بی پولی روبرو هستند.

وی ابراز داشت: در محدوده طرقبه شاندیز ورودی تمام شهرها و روستاهایی که مراکز خرید و رستوران و هتل و ... دارند رایگان است و هیچ مبلغی دریافت نمی شود. چون می توان با اجرای یکسری از مصوبات و اخذ عوارض از مراکز خصوصی، درآمد زایی کرد و مسایلی مانند خدمات رسانی به گردشگران را مدیریت نمود.

وی اضافه کرد: اما روستاهایی که فاقد اینگونه مراکز فعال اقتصادی هستند و فقط جذابیت آب و هوا و محیط طبیعی آنجاست که گردشگران را به سمت آن مناطق سوق می دهد، منبع درآمدی بخصوصی ندارند. دهیاران مجبورند برای انجام یکسری خدمات از جمله پاکسازی طبیعت از زباله و... و. درآمدزایی داشته باشند. به همین دلیل فقط از گردشگران در این روستاها پول گرفته می شود.

وی با ذکر این نکته که از پیشنهادات سازنده در مدیریت شهرستان بینالود استقبال خواهیم کرد، افزود: هر کدام از شهروندان یا گردشگران که روشهای کاربردی و اجرایی دیگری برای دست یابی به بهای خدمات در این روستا ها دارند و روش آنها باعث می شود که هزینه ای بر دوش گردشگران تحمیل نشود، پیشنهاد خود را به فرمانداری این شهرستان ارسال نمایند.

حسینی عنوان کرد: در حال حاضر اخذ ورودی از خودروی گردشگران در روستاهای کنگ، ازغذ دهبار و کردینه اجرایی شده است و از گردشگران بهای خدمات دریافت می شود. میزان آن هم به گونه ای است که به ازای خودروهای سواری مبلغ ۵ هزارتومان، و خودروهای سنگین ۱۰ هزارتومان از گردشگران گرفته می شود.

وی تصریح کرد: این موارد غیرقانونی نیست. هیئت تطبیقی که برای اینگونه موارد در بخشداری ها فعالیت می کنند، متشکل از یک نماینده از قوه قضاییه، بخشدار به عنوان نماینده قوه مجریه و یک نفر هم از شوراهای شهرستان حضور دارد. آنها براساس مقتضیات موجود و با درنظرگرفتن همه جوانب مصوبه ای را تایید یا رد می کنند.

فرماندار طرقبه شاندیز مدعی شد: مبالغی که دریافت می شود برای جمع آوری زباله، نصب سطل زباله، احداث یا ترمیم سرویس های بهداشتی مصرف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دریافت بهای خدمات از گردشگران فرهنگ سازی بوجود می آورد. در این مواقع گردشگران بیشتر آگاه می شوند که حفظ و نگهداری فضای سبزی که در حومه شهر یا روستاها وجود دارد بدون هزینه نیست. به همین دلیل از طبیعت بیش از پیش مراقبت خواهند کرد. در راستای همین فرهنگسازی به دهیاری ها تکلیف شده است که هر گردشگری در هنگام خروج، اگر یک کیسه زباله تقریبا یک کیلویی را تحویل دهد یک سوم مبلغ دریافت شده، به او برگشت داده شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.