یک فیلمنامه نویس و کارگردان سینما گفت: فیلمنامه نویسان قشر مهمی در سینما هستند و فیلمنامه آنها رکن اساسی یک فیلم است و باید با پرداخت دستمزد معقول زحمات آنها را ارزش گذارد چرا که آنها مانند بازیگران نیستند که بی‌خود و بی‌جهت دستمزدشان را بالا ببرند.

فیلمنامه‎‌نویسان مانند بازیگران دستمزدشان را بی‌دلیل بالا نمی‌برند/ضابطه‌مند شدن دستمزدها را در تمام صنوف سینمایی پیگیری کنیم

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، با انتشار لیست حداقل مبالغ دریافتی مجاز از سوی شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران در راستای حمایت از صنف فیلمنامه‌نویسان، این اقدام با نظرات مثبت از سوی نویسندگان و فیلمنامه‌نویسان سینما و تلویزیون روبرو شده است و آن را اقدامی مثبت در جهت حفظ صیانت و ارزش های کاری این قشر از سینما می دانند.

مهدی صباغ زاده از کارگردانان و تهیه‌کنندگان قدیمی سینما و تلویزیون است که اتفاقاً دستی هم بر فیلمنامه‌نویسی دارد و به عنوان پخش‌کننده و تدوین‌گر نیز شناخته می‌شود. وی معتقد است لزوم انضباط بخشیدن به نحوه دستمزدها در سینما به عنوان یک ضرورت همواره مطرح است و باید آن را جدی گرفت. ضمن اینکه عملکرد و سیاست جدید کانون فیلمنامه‌نویسان ایران باید در دیگر صنوف و سطوح سینمایی هم پیگیری و اجرایی شود.

وی همچنین درباره ضابطه مند کردن دستمزدها در راستای ایجاد عدالت پرداخت دستمزدها میان فیلمنامه‌نویسان عنوان کرد: فیلمنامه‌نویسان قشر نسبتاً ضعیفی در سینما هستند که توجه چندانی به آنها نمی‌شود در حالی که اساس یک فیلم خوب فیلمنامه آن است و اگر فیلمنامه‌نویس به کارش اشراف داشته باشد و توانایی خلق اثر خوبی را داشته باشد هیچ کس در یک پروژه زیان نمی‌کند.

فیلمنامه‌نویس «خانه کاغذی» ادامه داد: به نظرم در ساخت یک فیلم خوب هرچقدر هم که خرج فیلمنامه شود، کم است چرا که نقش بسیار مهمی در ساختار اثر دارد. حال در میزان پرداخت دستمزدها باید عواملی مانند موضوع و سوژه‌ای که دستمایه نگارش فیلمنامه شده را در نظر گرفت و وقتی سوژه جذاب و پرفروشی تبدیل به داستان می‌شود فیلمنامه نویس می‌تواند تقاضای دستمزد بالاتری کند. در مقابل اگر با یک فیلمنامه معمولی یا متوسط هم روبه‌رو باشیم تکلیف مشخص است و برای تهیه‌کننده مقدور نیست مبلغ بالایی را برای آن بپردازد اما به هر شکل قیمت گذاری برای فیلمنامه نویسان اتفاق خوبی است که می‌تواند به این مسیر جهت بدهد.

صباغ زاده در ادامه به نسبت رعایت عدالت در پرداخت دستمزدها و درجه کیفی کار فیلمنامه‌نویسان اشاره کرد و افزود: احتمالاً این طرح برای کسانی تصویب شده که عضو کانون فیلمنامه‌نویسان هستند و آنها هم طبعاً افراد حرفه‌ای‌اند و تهیه کنندگان هم نسبت به آنها شناخت دارند که این میزان کف دستمزد را به آنها پرداخت می‌کنند اما برخی که عضو انجمن نیستند حتی به ارقامی کمتر از موارد ذکر شده در این طرح هم تن می‌دهند برای این که بتوانند کار کنند تا به حوزه سینما و تلویزیون وارد شوند. البته در میان فیلمنامه‌نویسان تازه وارد هم گاهی استعدادهایی پیدا می‌شود که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

کارگردان و فیلمنامه نویس «خاک و آتش» درخصوص میزان همخوانی ارقام اعلام شده از سوی کانون فیلمنامه‌نویسان و مبالغ پرداختی معمول و عرفی در سینما گفت: این مبالغ تقریباً پذیرفته شده است اما در نهایت منطق حکم می‌کند که فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده با یکدیگر کنار بیایند. البته این را هم در نظر بگیریم که قشر فیلمنامه‌نویسان مانند بازیگران نیستند که دستمزدشان را بی خود و بی جهت بالا ببرند. پولی که در واقع این دوستان طلب می‌کنند برمبنای اثری است که تولید شده و این میزان دستمزد حق آنهاست.

وی درباره میزان اختصاص بودجه یک فیلم در بخش فیلمنامه‌نویسی گفت: مبلغی که برای فیلمنامه‌نویس از کل یک پروژه کنار گذاشته می‌شود، نسبت به بازیگران و شاید دیگر عوامل خیلی کمتر است اما باید تلاش کنیم زحمات این گروه هم نادیده گرفته نشود، چرا که نوشتن و تمرکز بر فیلمنامه بسیار سخت است و باید ساعت‌ها و روزها برای آن وقت گذاشت تا یک فیلمنامه به رشته تحریر درآید.

صباغ زاده در پایان گفته‌های خود به ضرورت شفاف‌سازی و ضابطه‌مند شدن دستمزدها تأکید کرد و افزود: به نظرم این مسئله نه تنها باید اتفاق بیفتد بلکه باید در همه بخش‌های سینمایی هم پیگیری شود. اگر این اتفاق که در حوزه فیلمنامه نویسی رخ داده در دیگر صنوف سینمایی هم به اجرایی شود حداقل می‌دانیم با چه چیزی روبه‌رو هستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.