هنگامی که عربستان و امارات، قطر را تحریم کردند، چند شرط را برای آشتی با آن تعیین کردند، اما زمان زیادی نگذشته است که خود این کشورها شرط هایشان را زیرپاگذاشتند و با هروله برای امضای توافق به سوی ایران شتافته‌اند.

هروله سعودی-اماراتی به سوی ایران

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پس از سفر هیئتی نظامی از امارات به ایران و دیدار آن با فرمانده نیروی زمینی و دیگر مقامات جمهوری اسلامی که در پی آن توافقاتی صورت گرفت و اختلاف و هماهنگی‌های لازم برای تأمین امنیت مرزی رتق و فتق  و بر اهمیت گسترش روابط دیپلماتیک و سیاسی تأکید شد، رسانه‌ها گزارش دادند که یک مسئول ایرانی در مکه با مسئولان عربستان دیدار کرد و طی آن بر لزوم همکاری میان دو کشور تأکید شد.

این دیدار که میان علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و محمد بن صالح بن طاهر بنتن صورت گرفت، به نوعی مؤید اظهارات چند روز پیش انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات بود. قرقاش گفته بود که تغییر موضع کشورش در قبال ایران با هماهنگی عربستان و با هدف تقویت دیپلماسی و جلوگیری از وقوع جنگ صورت گرفته است.

از لحاظ آمار و ارقام هم، امارات در صدر کشورهای عربی دارای تبادل تجاری با ایران قرار دارد و 90 درصد مجموع این تبادلات در دبی صورت می‌گیرد. در مقابل میزان صادرات ایران به امارات نیز چیزی بالغ بر 5 میلیارد دلار است.

عبدالرحمن راشد نویسنده سعودی نزدیک به دربار پادشاهی تغییر موضع اخیر امارات را اینگونه توجیه می‌کند که اگر امارات تصمیم به آشتی با ایران گرفته این حق آن بوده است و این کشور به منافع خود آگاه تر است و چه بسا این اقدام به نفع همگان باشد، اما اگر این داستان‌ها دروغ باشد، جبهه گیری‌ها علیه ایران ادامه خواهد یافت.

پایگاه خبری-تحلیلی «الخلیج آنلاین» در گزارشی به تحلیل تغییر موضع عربستان و امارات پرداخته، می‌نویسد: هنگامی که عربستان، امارات و دیگر کشورها قطر را تحریم کردند، چند شرط را برای آشتی با آن تعیین کردند که از جمله آن کاهش نمایندگی دیپلماتیک با ایران، قطع همکاری نظامی با آن و خودداری از هرگونه تبادل تجاری بود. اما زمان زیادی نگذشته است که خود این کشورها شرط هایشان را زیرپاگذاشتند و با هروله برای امضای توافق به سوی ایران شتافته‌اند.

جابرالحرمی نویسنده مشهور قطری معتقد است که کشورهای محاصره کننده قطر پس از بحرانی که بوجود آوردند دچار سردرگمی شده و پس از گذشت زمانی کوتاه متوجه شدند که اتهاماتی که متوجه قطر کرده اند، باطل بوده است.

جابر الحرمی می‌گوید: دلیل ادعا و شرط اول برای قطع روابط با قطر و تحریم آن روابط دوحه با تهران بود و امروز می‌بینیم که امارات دیدارهای رسمی را با مقامات ایرانی برگزار می‌کند که این موضوع به مثابه یک خنجر از پشت به عربستان سعودی است.

او توضیح می‌دهد که بهانه جنگ یمن توسط عربستان و امارات قطع باصطلاح دست ایران از آن یعنی مقابله با انصارالله بوده است ولی امارات دست خود را به سمت ایران دراز کرده است و با آن هماهنگ می‌کند.

محجوب الزویری استاد تاریخ ایران و خاورمیانه در دانشگاه قطر بر این باور است که دلیل تناقض امارات و هروله آن به سمت ایران اشتباهی است که از آغاز در حساب و کتاب خود داشته و درک صحیحی از سیاست خارجی آمریکا و روند آن نداشته است.

الزویری می‌گوید: امارات ریاست جمهوری دونالد ترامپ را فرصتی طلایی برای مهار ایران می‌دانست، اما دولت جدید آمریکا به دلیل گسستگی جامع بین‌الملل نتوانست سیاست‌های مورد نظر خود علیه ایران را عملی کند و اقدام خاصی انجام نداد.

استاد تاریخ ایران می‌افزاید: آمریکا هرگز برای جنگیدن به خاطر کشوری دیگر آمادگی ندارد. این چیزی است که امارات گرچه دیر، ولی فهمید، از این رو درصدد تقویت روابط خود با ایران برآمد.

انور القاسم تحلیلگر سیاسی مقیم لندن نیز توجه جدید امارات به سمت ایران را هروله و فرار از کشتی سعودی در حال غرق شدن در باتلاق یمن دانسته، تأکید می‌کند: موضع اخیر امارات بازتاب دهنده یک واقعیت سیاسی با تأخیر است و نشان از انزوای عربستان دارد و در واقع آغازی برای اصلاح مسیری اشتباه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.