مشاور پیشین ولی‌عهد ابوظبی در توییتر خود ادعا کرده که جنگ در یمن برای امارات تمام شده و فقط اعلام رسمی آن مانده است.

مشاور پیشین ابوظبی: جنگ در یمن برای امارات تمام شد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «عبدالخالق عبدالله» که از او به نام مشاور پیشین «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی یاد می‌کنند، ادعا کرد که جنگ در یمن برای کشورش امارات، تمام شده است. 

عبدالخالق شنبه شب در توییتی نوشت: «جنگ در یمن برای امارات تمام شده و همین مانده که رسماً اعلام شود. امارات از حالا همه ثقل سیاسی و دیپلماتیک خود را برای حل [بحران] و تحقق صلح برای ملت یمن به کار خواهد گرفت.»


توییت عبدالخالق

این سیاستمدار اماراتی، گروه انصارالله یمن را به «کودتا» متهم کرد و مدعی شد که مردم یمن از «کودتای گروه حوثی که مورد حمایت ایران است، بسیار رنج کشیده است».

عبدالخالق هنگام اتهام انصارالله یمن به کودتا و سخن از رنج مردم، اشاره‌ای به شمار کشته‌های مردم یمن در طول چهار سال و پنج ماه جنگ علیه یمن اشاره‌ای نکرد. طبق گزارش‌های خبری، شمار کشته‌های جنگ یمن از شصت‌هزار نفر فراتر رفته و چند میلیون یمنی آواره و نیازمند غذای روزانه خود شده‌اند. 

در پاسخ به این توییت عبدالخالق، «آنیا الافندی» خبرنگار الجزائری پرسید: «چند سوال از شما دارم. اول اینکه چرا امارات از ابتدا تمام ثقل سیاسی خود را برای تحقق صلح نگذاشت؟ دوم اینکه جنگ باید رسما تمام شود. آیا این حرف خطاب به عربستان سعودی است؟ و سوم اینکه، آیا در صورت حل‌وفصل اختلافات با ایران، محاصره قطر هم تمام می‌شود؟.»


توییت آنیا

امارات عربی متحده پیشتر و در هشتم ژوئیه 2019 (هفدهم تیرماه) از تصمیم خود برای خروج از یمن خبر داد و گفت راهبردش را از «اول نیروی نظامی»، به «اول صلح» تغییر می‌دهد. این تصمیم امارات پس از آن اعلام شد که روند تنش میان ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس، در پی اقدامات تحریک‌آمیز دولت آمریکا، افزایش یافت تا جایی که ایران یک فروند پهپاد تجسسی پیشرفته آمریکا (تریتون) را که از خاک امارات برخاسته بود، هنگام نقض حریم هوایی ایران، ساقط کرد.

روز جمعه (دهم مرداد)  خبرگزاری «آناتولی» در گزارشی اختصاصی، به نقل از منابع مطلع فاش کرد که هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی هنگام نقض حریم هوایی ایران، به تغییر محاسبات امارات و اصلاح رویکردهای سیاست خارجی این کشور منجر شد. به گفته این منابع، روز ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) پس از آنکه اعلام شد ایران یک هواپیمای [بدون سرنشین] آمریکایی را ساقط کرده است، شاهزاده‌های امارات نشستی سری برگزار کردند و محمد بن راشد آل مکتوم، نایب رئیس امارات و حاکم دبی با انتقاد از سیاست‌های محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی بر لزوم بازنگری در سیاست خارجی امارات تأکید کرده و پس از این جلسه بن زاید به این تغییر، متقاعد شده است (جزئیات بیشتر).

روز گذشته، روزنامه فرامنطقه‌ای آنلاین «رأی الیوم» در گزارشی نوشت، رهبران امارات، چه  در سطح نظامی و چه سیاسی، به این اعتقاد محکم رسیده‌اند که از جنگ در یمن که  وارد پنجمین سال خود شده پیروز خارج نخواهند شد و با وقوع هر جنگی در منطقه، امارات از مهم‌ترین قربانیان آن خواهد بود (جزئیات بیشتر). 

رأی الیوم در سرمقاله روز شنبه (یازدهم مرداد) نوشت، منابع نزدیک به میانجیگران روسی گفته‌اند، مقامات امارات که به مسکو سفر کرده‌اند از همتایان روسی خود خواسته‌اند این پیام روشن را به ایران بفرستند که امارات می‌خواهد سربازان خود را بتدریج از یمن خارج کند و ابوظبی از ایران می‌خواهد که نزد متحدان یمنی خود پادرمیانی کند  تا یمنی‌ها هرگونه حمله به امارات متحده عربی را متوقف کنند و این نامه با پاسخ فوری ایران روبه‌رو شده است.

در ارتباط با تغییر سیاست امارات در منطقه، هفته گذشته یک هیأت نظامی اماراتی به ایران آمد و مقام‌های گارد ساحلی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی در تهران با هم دیدار کردند. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.