بوشهر- اگر به بندر بوشهر سفرکرده باشید به دلیل بهره‌مندی از دریا به‌طور حتم با تنوع و فراوانی صنایع‌دستی وابسته به موجودات دریایی در این استان و در بازارهای محلی مواجه شدید که چشم‌نواز است.

صنایع‌دستی فرصتی برای تولید ثروت و جلوگیری از مهاجرت

قدس آنلاین-گروه استان ها: صنایع‌دستی در این شهر رونق زیادی دارد و وجود صدف فراوان در سواحل این استان سبب شده تولید صنایع‌دستی مرتبط با آن افزایش پیدا کند.

صنایع‌دستی ازجمله لنج های چوبی نیز ازجمله دست‌ساخته‌های مردان و نوجوانان این بندر است که در مقیاس‌های کوچک و به شکل ماکت مشتریان بسیاری دارد.

لنج‌سازان قدیمی بوشهر برای آموزش این حرفه به فرزندان خود که در گویش محلی به آن «گلافی» می‌گویند، ابتدا چگونگی ساخت لنج‌های کوچک تزئینی را آموزش می‌دادند تا آنان با قسمت‌های شناورها بیشتر آشنا شوند. اما کم‌کم با تبدیل‌شدن این لنج‌های کوچک به ماکت‌های تزئینی، کالای سوغاتی و وسیله‌هایی که مردم دیگر نقاط کشور با دیدن آن‌ها بافرهنگ، تمدن و تاریخ مردم ساحل‌نشین خلیج‌فارس آشنا می‌شدند این هنر - صنعت در بندرهای استان بوشهر رونق گرفت و به یک شغل برای کسب درآمد تبدیل شد.

«خوس‌دوزی» نیز در زمره رشته‌های صنایع‌دستی زنان و دختران هنرمند جنوبی است که با الیاف رنگارنگ‌ و سپس وصل کردن آن‌ها روی لباس‌های زنانه طرح‌های زیبایی از لباس‌های محلی و رنگارنگ خلق می‌کنند و دارای نشان مهر اصالت جهانی است.

ضرورت حمایت از صنعتگران

حمزه اباذری یکی از صنعتگران بوشهری در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: تا قبل از مرحله تولید، تهیه مواد اولیه به دلیل افزایش قیمت یکی از مشکلات بر سر راه صنعتگران است.

وی بیان می‌کند: البته در برخی رشته‌ها مانند ساخت ماکت‌های لنج سازی به دلیل اینکه از درهای قدیمی و ضایعات استفاده می‌شود لذا مواد اولیه شاید چندان تأثیری در تولید نداشته باشد اما فروش و بازاریابی محصولات چالشی اساسی است که تمام صنعتگران را با خود درگیر کرده است.

وی بابیان اینکه با حمایت از صنایع‌دستی می‌توان بخش از مشکل بیکاری جوانان را حل کرد ادامه می‌دهد: صنایع‌دستی نیاز زیادی به سرمایه، امکانات و تجهیزات ندارد، می‌توان با حمایت از افراد فعال در این عرصه و تأمین مواد اولیه و ارزان ضمن ایجاد اشتغال، ارزش‌افزوده بالایی تولید کرد.

وی بیان می‌کند: همچنین حمایت از صنایع‌دستی می‌تواند در کاهش مهاجرت روستاییان به علت نبود شغل مناسب در شهرهای کوچک و روستاها و تقویت اقتصاد خانواده روستایی با مشارکت زنان در تولید و فروش محصولات در این بخش داشته باشد. 

اباذری با تأکید بر ضرورت سیاست‌های تشویقی می‌افزاید: رونق رشته‌های صنایع‌دستی درگرو ارائه آموزش‌های مداوم و به‌روز است، اما با توجه به قوانین دست‌وپا گیر و ضرورت پرداخت مالیات، شرکت‌های تعاونی آموزشی با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند.

وی اذعان می‌کند: بر اساس قانون، شرکت تعاونی تولیدی از پرداخت مالیات معاف‌اند، اما شرکت‌های آموزشی باید مالیات پرداخت کنند و این امر فشار زیادی بر فعالان این بخش وارد می‌کند.

وی بابیان اینکه امروز مردم به اهمیت و جایگاه صنایع‌دستی پی برده‌اند و تمایل دارند برای هدیه و سوغات از محصولات صنایع‌دستی هر منطقه استفاده کنند می‌افزاید: اما گرانی مواد اولیه، و یا هزینه‌های فرعی دریافتی موجب افزایش قیمت و به‌تبع آن تأثیر منفی بر فروش می‌گذارد.

حمایت از تعاونی‌ها

رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون استان بوشهر حمایت از تعاونی‌ها در این حوزه را بسیاری ضروری دانسته و عنوان می‌کند: طبق سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی کشور، ۲۵ درصد اقتصاد ملی تا پایان سال ۹۴ باید به تعاونی‌ها اختصاص پیدا می‌کرد؛ کاری که نه‌تنها محقق نشده، بلکه هم‌اکنون فاصله قابل‌توجهی با این هدف کلان ملی وجود دارد.

فرناز مجاب مهم‌ترین مشکل در این زمینه را عدم اجرایی شدن قوانین برنامه‌های چهارم تا ششم توسعه و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی می‌داند.

وی صنایع‌دستی و گردشگری را ازجمله موارد مغفول در حوزه‌های سیاست‌گذاری اعلام  می‌کند و معتقد است با یک برنامه‌ریزی منسجم می‌توانستیم ضمن حفظ و معرفی هویت بومی، اشتغال‌زایی بالایی نیز پدید بیاوریم.

وی یادآور می‌شود: وجود ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی با خلیج‌فارس می‌تواند پتانسیل بسیار بالایی برای بازاریابی صنایع‌دستی و شکل‌گیری صادرات گسترده به سایر کشورها باشد که مستلزم تعریف بازار هدف و حضور در آن به‌صورت پیوسته است و این خود نیازمند برنامه‌ریزی کلان و راهبردی می‌باشد.

مجاب پیشنهاد می‌کند: از طریق سازمان توسعۀ تجارت، یارانه‌های خاصی باید به تعاونی‌های صنایع‌دستی جهت شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی اختصاص یابد.

وی هم‌چنین عنوان می‌کند: در حوزه بازار داخلی نیز پیشنهاد می‌شود دولت از طریق سازمان میراث فرهنگی، نمایشگاه‌های دائمی صنایع‌دستی در استان‌ها، تهران و کلان‌شهرها برگزار کند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی کلان مدیران ارشد استان و کشور برای جام جهانی ۲۰۲۲ که در قطر برگزار می‌شود افزود: هم‌جواری کشور قطر با استان بوشهر می‌تواند فرصت مهمی برای گردشگری فراهم آورد که به تعریف مأموریت ویژه برای صادرات صنایع‌دستی منجر گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.