شکست آمریکا در تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس گره بحران را پیچیده تر می‌کند و چه بسا ترامپ را به اقدامی حساب نشده برانگیزد.

شکست آمریکا در تشکیل «ائتلاف دریایی» چه نتایجی دارد؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، تلاش‌های دولت آمریکا و دونالد ترامپ از زمان خروج از توافق هسته ای برای کسب حمایت بین المللی جهت مقابله با ایران ادامه دارد و این کشور تمام توان خود را برای فشار حداکثری به جمهوری اسلامی ایران به کار بسته است.

آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای تمام تحریم‌هایی که به موجب آن لغو شده بود را بازگرداند و مدعی شد که میزان صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند.

این در حالی است که دیگر طرف های توافق هسته‌ای اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران با هدف وادار کردن آن به امضای توافقی جدید را رد کردند که این موضوع آمریکا را به انزوا در عرصه بین المللی کشانده و عصبانیت موسسات آمریکایی و به ویژه کنگره را برانگیخته است.

پایگاه تحلیلی- خبری الخلیج آنلاین در گزارش در این خصوص می‌نویسد: پس از گذشت یک سال از اعمال تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران و نفت آن، آمریکا به زعم خود وارد مرحله جدیدی از فشارها از طریق جمع کردن ناوهای جنگی در خلیج فارس و تنگه هرمز شده است. به گونه ای که در ماه مه گذشته ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» و کشتی «یو اس اس ارلینگتون» را به منطقه فرستاد و با سر وصدای زیاد، از ارسال بمب افکن های «بی 52» و سامانه های موشکی پاتریوت سخن گفت.

در ماه ژوئن نیز انگلیس با پیوستن به آمریکا اعلام کرد که با استفاده از کشتی های جنگی «دانکان» و «مونتروز» از کشتی‌های حامل پرچم انگلیس در تنگه هرمز حفاظت خواهد کرد. دیگر کشورهای اروپایی نیز سعی کردند با محافظه کاری خود را از ورود به این معرکه دور نگهدارند.

در مقابل ایران خلاف انتظار و پیش بینی‌های دولت ترامپ، بر پاسخ کوبنده به هرگونه تجاوزگری و تنش نظامی تأکید و پهپاد متجاوز آمریکایی را برفراز تنگه هرمز با موشک زمین به هوا سرنگون کرد که آمریکا از پاسخ به این اقدام جمهوری اسلامی -علی رغم تهدیدهایی که می‌کرد- درماند.

علاوه براین، ایران در پاسخ به توقیف نفتکش خود در تنگه جبل‌الطارق توسط انگلیس، یک نفتکش انگلیسی را در تنگه هرمز توقیف و فیلم لحظه هلی برن نیروهای خود بر روی این کشتی را منتشر کرد که کارشناسان این اقدام را توهین به انگلیس تلقی کردند.

پاسخ های غیرقابل انتظار ایران برای آمریکا، واشنگتن را به تلاش برای تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی دریایی به بهانه تأمین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز واداشت و لندن هم تلاش خود را برای جذب حمایت کشورهای اروپایی در این خصوص به کار گرفت، اما از زمانی که ژنرال دانفورد رئیس ستاد مشترک نیروهای امریکایی این موضوع را اعلام کرد، واشنگتن با دشواری در جذب حمایت متحدان خود مواجه شده است.

کشورهای اروپایی به جز انگلیس تصمیم خود را گرفتند و اعلام کردند که در هیچ یک از تلاش‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس مشارکت نخواهند کرد؛ به گونه‌ای که فلورانس بارلی وزیر ارتش فرانسه گفت: پاریس یک پایگاه دریایی در امارات دارد و نمی‌خواهد کشتی‌ها را همراهی کند چراکه هر گونه برنامه آمریکا بر کاهش تنش‌ها تأثیر منفی می‌گذارد و ایران آن را اقدام خصمانه تلقی خواهد کرد.

آلمان نیز خود را از این ماموریت آمریکایی دور نگهداشت و تأکید کرد که این اقدام تلاش‌های اروپا برای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک را پیچیده می‌کند.

«اسعد اسماعیل شهاب» کارشناس نظامی عراقی علت خروج ترامپ از توافق هسته ای و تلاش او برای تشکیل ائتلاف در تنگه هرمز و خلیج فارس را مربوط به عقده دونالد ترامپ از باراک اوباما و نقض تمام توافقات به جا مانده از او می‌داند و می‌گوید: شکست آمریکا در تشکیل ائتلاف دریایی گره بحران را پیچیده‌تر می‌کند و چه بسا ترامپ را به اقدامی حساب نشده برانگیزد. اوباما سال 2013 موفق شد با همکاری 41 کشور مانوری بین المللی را در آب های خلیج فارس برگزار کند، از این رو اگر امروز نیروهای آمریکایی بدون تحقق دستاوردی به پایگاه های خود برگردند، این فرصت به دموکرات‌ها داده خواهد شد تا از آن برای شکست ترامپ در انتخابات 2020 استفاده کند.

اسماعیل شهاب می افزاید: استرالیا آخرین متحد سنتی آمریکا بود که برای پیوستن به ائتلاف دریایی دست رد به سینه ترامپ و مایک پمپئو زد، به گونه‌ای که ناخرسندی در چهره «لیندا رینولدز» وزیر خارجه این کشور هنگام کنفرانس مطبوعاتی با پمپئو نمایان بود و با اشاره به درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی گفت: ما به شدت از افزایش تنش در منطقه نگرانیم. درخواستی که آمریکا دارد بسیار خطرناک است و از این رو آن را بسیار بادقت بررسی خواهیم کرد تا ببینیم مصلحت ما چیست.

کارشناسان و تحلیلگران تاکید کرده اند که شکست واشنگتن در تشکیل ائتلاف نظامی علیه ایران و بازگشت نیروهای آن به پایگاه هایشان بدون تحقق هیچ یک از اهداف خود، موجب افزایش قدرت ایران در جامعه بین‌الملل و تأثیرگذاری بیشتر آن بر معادلات خاورمیانه به ویژه پس از عقب نشینی امارات از مقابله با آن و ترک ائتلاف سعودی خواهد شد.

عربستان سعودی و امارات به دنبال آن بودند که آمریکا را به اقدام نظامی علیه ایران تحریک کنند ولی تردید دولت ترامپ و ناتوانی آن در جلب حمایت بین‌المللی و افکار عمومی، ابوظبی را برآن داشت تا در حساب و کتابش تجدید نظر و از مواضع خود عقب‌نشینی کند. اقدامی که شاخص ها نشان از آن دارد که عربستان نیز ناامید از آمریکا، پا جای پای امارات خواهد گذاشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.