اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه کسری بودجه دولت یک واقعیت است و باید برای ان راهکاری پیدا کرد، گفت: اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی به دولت داده شده اما هنوز از آن استفاده نکرده‌ایم و در حال بررسی آثار آن هستیم

کسری بودجه یک دهم یارانه پنهان است/می‌توان با اصلاح ساختار بودجه منابع مورد نیاز را تأمین کرد/دولت هنوز از مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی استفاده نکرده است

اسحاق جهانگیری در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره انتقاد کارشناسان اقتصادی از اقدام دولت در برداشت از صندوق توسعه ملی برای جبران کسری بودجه خود در حالی که مقام معظم رهبری به دولت تکلیف کرده اند اصلاح ساختار بودجه را برای تأمین منابع خود در دستور قرار دهد و از دیگر سو منطق حکم می‌کند ذخایر  صندوق توسعه باید برای روزهای سخت تر در آینده حفظ شود

گفت: اصلاح ساختار بودجه حرف بسیار دقیقی است و در بودجه، گیرهای جدی وجود دارد. بودجه طی سنوات گذشته با مسائل مشکلات عدیده روبرو شده و باید هم در زمینه منابع و هم مصارف  آن اصلاحات جدی اتفاق بیفتد.

جهانگیری با اشاره به اینکه گفته می‌شود حدود یک‌هزار میلیارد تومان یارانه پنهان وجود دارد، اظهار داشت: کل کسری بودجه در بدترین حالت یک دهم این عدد نیست و معنایش این است  که می‌توان با اصلاح ساختارها حتی کسری بودجه را هم از منابعی که کشور وجود دارد، تأمین کرد.  

وی ادامه داد: این تصمیمات ساده نیستند و نمی‌توان در یک یا چند جلسه درباره آن‌ها تصمیم گیری کرد. جوانب متعددی دارد و آثار آن بر زندگی مردم، رشد اقتصادی، تورم و کار فعالان اقتصادی باید بررسی شود که زمان‌برخواهد بود اما به دلیل دستور مقام معظم رهبری، در دستور کار قرار دارد و در باره اصلاح ساختار بودجه، شورای عالی اقتصاد مقاومتی مصمم به تصمیم گیری است.

جهانگیری با اشاره به واقعیت وجود کسری بودجه گفت: با توجه به شرایط موجود امسال منابع و مصارف بودجه سازگار نیست، منابع کاهش پیدا کرده است که باید راهکاری پیدا کنیم.

دولت هنوز از مجوز برداشت ازصندوق توسعه ملی استفاده نکرده است

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: در جلسه سال گذشته شورای عالی سه قوه وقتی برداشت از صندوق به ۳۲ درصد رسید؛  تدبیری شد و مصوبه‌ای ارائه شد که حدود پنج میلیارد دلار وصولی صندوق در سال ۹۶ به عنوان منابع صندوق هزینه نشود و نگهداری شود برای شرایط سخت سال های آینده مورد استفاده قرار گیرد.  

جهانگیری با اشاره به اینکه امسال اجازه استفاده از صندوق توسعه ملی داده شده است، گفت: دولت هنوز  از آن استفاده نکرده و هم دولت و هم بانک مرکزی معتقد است نحوه استفاده از این منابع نباید به تورم دامن بزند و در این زمینه حساسیت دارد.  

استفاده از این منابع نباید به نقدینگی و تورم دامن بزند

وی افزود: در کنارش گفته شده ما می‌توانیم اوراق اسلامی منتشر کنیم و از منابع مردم برای تأمین کسری قرض بگیریم و این راهکارها در اختیار دولت قرار دارد و دولت بررسی می‌کند و امیدوارم در زمان تصمیم‌گیری جوری باشد که دغدغه که مطرح شده که این موضوع ممکن است موجب  افزایش نقدینگی و تورم لحاظ شود، اتفاق نیفتد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.