یکی از اصلی‌ترین نیازهای جوامع بشری از ابتدای شکل‌گیری، تعریف قواعد و ضوابط در حوزه‌های مختلف بوده که به مرور به عنوان قوانین تدوین و شناخته شدند.

درآمدزایی غیرقانونی در پارکینگ وکیل‌آباد

بر همین اساس بی‌تردید قاعده‌مند بودن هر فعالیتی در اجتماعات بشری یک اولویت انکارناپذیر است، چراکه در صورت نبود ضابطه‌ای مشخص، هر عضو جامعه به تناسب شرایط و منافع خود مرتکب رفتاری خواهد شد که نتیجه‌ای جز هرج ومرج را به دنبال نخواهد داشت.

حال با این مقدمه کوتاه می‌خواهیم به موردی اشاره کنیم که به ظاهر نقض این اصل مهم است، چراکه رفتار مورد نظر بیانگر نوعی بی‌توجهی آشکار به ضوابط تعریف شده است.

 سابقه خبر

در چند ماه گذشته به دنبال گلایه شهروندان و مسافران گزارش‌هایی در رسانه ها به چاپ رسید که حکایت از تعرفه بالای نرخ پارکینگ در محدوده باغ وحش وکیل‌آباد داشت و خودروهای ورودی به آن باید ۵هزار تومان پرداخت کنند، حال آنکه بر اساس ضوابط تعریف شده باید پولی که از شهروندان گرفته می‌شود به نسبت زمان استفاده از پارکینگ باشد. از همان ابتدا مشخص شد این پارکینگ زیر نظر شهرداری نبوده و نرخ تعیین شده به خواست مدیران پارکینگ بوده و مدتی بعد هم مسئولان حوزه نظارت و بازرسی صنعت ومعدن استان خبر از تشکیل پرونده برای این مجموعه و ارسال آن به تعزیرات حکومتی دادند. با این وصف تصور می‌شد از آن زمان به بعد باید شاهد رعایت ضوابط قانونی در این محل باشیم، اما به استناد گلایه‌های مطرح شده توسط شهروندان و نیز مشاهدات میدانی خبرنگار ما مشخص شد متولیان پارکینگ همچنان به همان رویه سابق در حال فعالیت هستند.

 شنیده‌ها و دیده‌های تأمل برانگیز

بازدید میدانی از محل این پارکینگ در کنار باغ وحش وکیل‌آباد بیانگر ادامه فعالیت متولیان با خیالی آسوده‌تر از پیش است، آن‌ها بدون توجه به گلایه رانندگان که بیشتر زائران و مسافرانی از دیگر نقاط کشور هستند، مبلغ ۵هزار تومان می‌گیرند و چون می‌دانند هیچ مسافری فرصت ماندن در شهر و طرح شکایت از آن‌ها را ندارد، به درآمدزایی خود ادامه می‌دهند.

البته این بازدید میدانی در کنار گلایه شدید مسافران که معتقدند اینجا گران‌ترین پارکینگ خاکی و بی‌امکاناتی است که تاکنون دیده‌اند، نکات تأمل برانگیز دیگری هم داشت؛ به طور مثال افراد مستقر در محل مدعی هستند این پارکینگ متعلق به یک نهاد نظامی است و هیچ پرده یا تابلویی در محل نیست که بیانگر مجوزدار بودن آن باشد، خبری از جدول تعرفه‌ها هم نیست که خود نشانه غیرمجاز بودن آن است. نکته دیگر اینکه هر چند از حضور مأموران راهور در نقاط پرتردد خوشحالیم و از دیدن چند مأمور در این محدوده استقبال می‌کنیم، اما وقتی این حضور پررنگ را با چند تقاطع و میدان پرترددشهر و حتی محل‌هایی چون میدان نمایشگاه در همان نزدیکی مقایسه می‌کنیم که باوجود ترافیک‌های سنگین کمتر شاهد حضور پرتعداد (حتی کم تعداد) مأموران راهور هستیم و نیز وقتی ادعای مأمور پارکینگ را کنار این موضوع قرار می‌دهیم، چند پرسش تأمل برانگیز در ذهن ایجاد می‌شود ...

از سوی دیگر بر اساس ادعای یک منبع آگاه در شهرداری، این محل مجوزی با عنوان پارکینگ از مدیریت شهری دریافت نکرده و حتی در مقطعی، از ادامه فعالیت آن جلوگیری شده، ولی اینکه چگونه بدون گرفتن مجوز مجدد به فعالیت خود ادامه می‌دهد جای سؤال دارد!

سکوت قانون یا مجریان قانون

نکته پایانی اینکه هرچند سرپیچی از قانون در هر نقطه‌ای از کشور تخلف محسوب می‌شود، ولی به دلیل موقعیت خاص مشهد این رفتار غیرمعمول می‌تواند ذهنیت مسافران و زائران بی‌شماری را نسبت به مشهد عوض کند و بی‌قانونی یک فرد را به حساب همه مردم و مسئولان این شهر بنویسند و تصورشان این باشد که در مشهد یا اجرا نمی‌شود و یا مجریان آن ضعیف عمل می‌کنند که تخلفی به این آشکاری نه برای یک بار که به‌صورت مداوم انجام می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.