سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به رد درخواست غیر قانونی آمریکا برای توقیف نفتکش ایرانی آدریان دریا از سوی دستگاه قضایی دولت محلی جبل الطارق، گفت: از طریق سفارت سوئیس به آمریکایی‌ها در مورد ایجاد مزاحمت برای این کشتی یا تلاش برای توقیف آن هشدار جدی داده‌ایم.

هشدار ایران به آمریکا درباره تلاش این کشور برای توقیف نفتکش آدریان دریا/گام سوم در حال طراحی است/

قدس آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه) برگزار شد، با تبریک عید سعید غدیر و سالروز ورود آزادگان به کشورمان گفت: امروز مصادف با کوتاه ۲۸ مرداد است که از آن زمان تا به امروز دشمنی‌ها و دسیسه‌های آنها علیه ملت ایران وجود دارد و آنها همچنان ملت ایران را نشناخته‌اند.

وی با تشکر از همه مردم و مسئولان در جهت حمایت از وزیر امور خارجه و محکوم کردن تحریم وی از سوی آمریکا گفت: این تحریم یک تحریم بی‌مبنا است و نشان داد که آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد بدعت در جهان هستند.

موسوی با اشاره به سفره های وزیر امور خارجه با بیان اینکه ظریف سفری را به قطر و دیگر کشورها در جهت دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران داشت، گفت: در سطح ریاست جمهوری نیز برنامه‌هایی در ارتباط با کشورهای همسایه خواهیم داشت.

وی با اشاره به تلاش های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای گفتگو در سطح منطقه و جهان گفت: باب گفتگو از سوی ایران همواره باز است و ایران همواره به دنبال گسترش همکاری هایی دوجانبه و منطقه ای برای کاهش تنش های موجود است؛  ما به دنبال صلح و آرامش هستیم.  

وی افزود: در سطح رئیس‌جمهور برنامه‌هایی هم در رابطه با کشورهای همسایه و شمالی خواهیم داشت که بعدا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

موسوی درباره «طرح فنلاند» که توسط ظریف ارائه برای کاهش تنش در خلیج فارس ارائه شده، خاطرنشان کرد: بعد از تحولات منطقه‌ای، ضمن آنکه خواستار افزایش تنش در منطقه نبوده و نیستیم، اقداماتی را هم ما و هم سایر کشورهای دیگر شروع کردیم.

وی افزود: کشورهای مختلفی در قالب‌های مختلف و با اهداف مختلف سعی کردند به کاهش تنش در منطقه کمک کنند. ایران هم چون همیشه خواستار تنش نبوده و دنبال آرامش و ثبات در منطقه حساس خلیج فارس بوده است، قبول کرده صحبت‌ها را بشوند.

کشورها به سمت ائتلاف‌های پرتنش در خلیج فارس نروند

موسوی با بیان اینکه اقدامات خطرناکی هم است که نسبت به آنها هشدار داده و می‌دهیم، تاکید کرد:  برخی کشورها به دنبال ائتلاف‌سازی‌هایی که موجب افزایش بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه استراتژیک خاورمیانه می‌شود، نروند.

برای سفر مکرون زود است، شاید ظریف به پاریس برود

موسوی درباره سفر مکرون به تهران هم ابراز داشت: بعد از اتفاقاتی که رخ داده است، کشورهای مختلف ابتکارات مختلفی را شروع کردند که از جمله آنها، مکرون بوده است که تلاش کرد هم تنش‌ها کاهش یابد و هم اقداماتی در راستای اجرای تعهدات برجامی اروپایی‌ها به ویژه فرانسوی‌ها باشد. ایران از این اقدامات استقبال کرده است.

وی ادامه داد: چند دور گفت‌وگوهای تلفنی انجام شد چند دور هم نمایندگان ویژه به کشورهای یکدیگر سفر کردند. مکتوباتی نیز رد و بدل شد اما هنوز برای سفر آقای مکرون زود استف اما احتمال دارد آقای ظریف سفر کوتاهی به پاریس داشته باشد.

وی با رد کارگزاری بندر چابهار به روسیه و شایعات در این خصوص گفت: مطالب مطرح شده اخباری ضدونقیض هستند که نباید به آنها توجه کرد، جمهوری اسلامی تمامیت ارضی خود احترام می گذارد،  البته ممکن است رزمایش های دریایی مشترک در یک منطقه برگزار شود اما این به معنای واگذاری بخشی از کشور نیست.

حنای آمریکایی ها دیگر رنگی ندارد

سید عباس موسوی با اشاره به تلاش آمریکا برای توقیف مجدد کشتی نفتکش ایرانی آدریان دریا(گریس۱) و رد این درخواست از سوی دستگاه قضایی جبل الطارق، گفت: این موضوع در کنار رای دادگاه برزیل در الزام شرکت‌ها به نادیده گرفتن تحریم آمریکا و دادن سوخت به کشتی های ایرانی نشان داد حنای آمریکایی ها در تحریم ایران دیگر رنگی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احتمال و امکان توقیف مجد نفتکش ایرانی آدریان دریا در ادامه مسیر از سوی آمریکا، تاکید کرد: قطعا آمریکایی ها نمی توانند در آب‌های بین المللی کشتی را توقیف کنند و هر اقدامی در این زمینه حتی بیان آن یک نوع تهدید امنیت کشتیرانی در آب‌های آزاد است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از طریق مجاری رسمی به ویژه سفارت در این باره به دولت آمریکا هشدارهای لازم و جدی است که در صورت چنین اقدامی با عواقب سختی مواجه خواهند شد.  

مذاکرات ایران در خصوص تعهدات اروپا به نتیجه نرسیده است

وی در خصوص روند مذاکرات با طرف اروپایی پیرامون برجام با توجه به نزدیک شدن به مهلت ایران در گام دوم گفت: مذاکرات و رایزنی های در خصوص تعهدات اروپا در برجام تا این لحظه به نتیجه نرسیده است.

گام سوم کاهش تعهدات ایران در حال طراحی است

موسوی ادامه داد: البته زمان کمی تاپایان فرصت ایران به اروپا در گام دوم وجود دارد و ما منتظریم تا ببینیم رایزنی ها به کجا می‌رسد، همانگونه که گفتم تماس های از سوی آقای مکرون با آقای روحانی صورت گرفته است اما هنوز به نتیجه نرسیده است،  گام سوم هم متناسب با اقدامات طرف مقابل در حال طراحی است.

برای آزادی کشتی متخلف انگلیسی باید صبر کنیم تا حکم دادگاه صادر شود

وی در خصوص سرنوشت کشتی انگلیسی که  به دلیل تخلف توسط کشورمان توقیف شده است با توجه به آزادی نفت کش حامل نفت ایران گفت: ارتباط خاصی میان این دو کشتی وجود ندارد، خوشحالیم که موضع ما در قبال کشتی گریس۱ که به طور غیرقانونی توقیف شده بود، اثبات شد. برای آزادی کشتی متخلف انگلیسی باید صبر کنیم تا حکم دادگاه صادر شود. امیدواریم هر چه سریع تر بررسی های تخلفات کشتی انجام و حکم صادر شود.

وی درباره وضعیت بحرین گفت: ایران از همه ابزارهای دیپلماتیک و در چارچوب وظایف خود، از همه کشورهای آزادیخواه و مظلوم  جهان دفاع می‌کند. موضوع بحرین بدون دخالت در امور داخلی از دغدغه‌های دولت و ملت ایران است. امیدواریم این اقداماتی که هم ما شروع کرده ایم و همه کشورهای دیگر حساسیت دارند، با استقبال بحرین روبه‌رو شود تا حقوق مردم بحرین رعایت شود.  

بحران یمن راهکار نظامی ندارد

موسوی درباره برگزاری نشست سه جانبه ایران، هیئت انصارالله و چهار کشور اروپایی در تهران گفت: ایران از یکی دو سال قبل در راستای راه حل سیاسی حل بحران در یمن، اقدامات دیپلماتیکی را شروع کرد و طرح‌هایی را داد که یکی از این طرح‌ها  گفت‌وگوهای انصارالله و چهار کشور اروپایی مورد موافقت قرار گرفت و پنج دور این گفت‌وگوها انجام شد.  

وی در ادامه  با بیان اینکه از فرصت حضور هیئت انصارالله در تهران، بهره‌برداری و مذاکرات دوجانبه‌ای خوبی انجام شد، گفت: گفت‌وگوهای خوب، صریح، ثمربخش و مفیدی در تهران انجام شد. توافقات خوبی صورت گرفت. اعلام آمادگی‌های خوبی مطرح شد تا به راهکارهایی برای حل بحران دست یابیم.  

وی ادامه داد: امیدواریم طرف متجاوز نیز به راهکار سیاسی باور داشته باشد و بدانند بحران یمن بعد از پنج سال راهکار نظامی ندارد و چیزی جز تخریب زیرساخت و قتل زنان و کودکان و ناامنی عاید دیگری نداشته است و باور داشته باشند که ۵۰ سال هم بجنگند به پیروزی نخواهند رسید.  
وی در خصوص سفر های ظریف اظهار داشت: آقای ظریف قبلا به قطر، عمان و حتی عراق سفر کرده بودند. در این سفرها، طرح مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای و هم طرح امضای پیمان عدم تعرض مطرح شده بود. این پیشنهاد می‌تواند هم به صورت جداگانه با این کشورها اجرا شود و هم می‌تواند به صورت کلی و دسته‌جمعی باشد. ایران اعلام کرده برای رفع یک تهدید واهی و اینکه باعث شود جلوی یک تهدید نامشروع را بگیرد، این اطمینان را بدهد که ایران هیچ گاه خواستار ناامنی در این کشورها نیست.  

موسوی ادامه داد: این پیشنهادات در سطوح مختلف در برخی از کشورها مطرح شده است. واکنش‌هایی داشته ولی اینکه با کشور خاصی کار شروع کنیم، چنین کاری فعلا شروع نشده است.  

وی درباره معرفی سفیر یمن در تهران و احتمال معرفی سفیر جدید ایران در یمن نیز گفت: سفیرشان معرفی شده است. ایران قبلا در یمن سفیر داشته و روابط‌مان نیز در حد سفیر است ولی به دلیل مشکلات به وجود آمده و تعرضات به سفارتخانه ایران، مراودات با مشکلاتی روبه‌رو شده بود که در حال رفع آنها هستیم.  

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره طرح دیروز مجلس علیه آمریکا برای گرفتن غرامت از  آنها به دلیل جنایت و اقدامات علیه ایران نیز گفت: از این طرح خبر ندارم ولی مطالبات ما از آمریکایی‌ها بسیار زیاد است. از ۲۸ مرداد تا کنون اقدامات خصمانه از سوی آمریکا کم ندیده‌ایم و خسارات زیادی به ما وارد شده است. امیدواریم از طریق پیگیری‌های حقوقی بتوانیم به حقوق‌مان دست یابیم.  

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیشنهاد مکرون از روحانی برای حضور در اجلاس G۷ گفت: در رایزنی‌ها و گفت‌وگوها، طیف مختلفی از مسائل مطرح می‌شود. من از این مسئله اطلاعی ندارم ولی بعید است ایران کار نمایشی انجام دهد که نتیجه‌ای نداشته باشد. با این وجود، اگر ایران نیاز به اقدامی که در راستای منافعش باشد، حتما انجام خواهد داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.