محمد حسن قدیری ابیانه گفت: توقیف نفتکش که مانع سودآوری نفتکش در حمل بار شده است، معطل ماندن نفت ایران برای فروش و بازگشت پول آن و هزینه هایی که ایران برای انجام امور حقوقی برای رهایی از کشتی ربایی متحمل شده است از جمله زیان هایی است که انگلستان بر ایران تحمیل کرده؛ از این رو آزاد سازی کشتی ایران به تنهایی کفایت نمی کند و مسوولان آن باید از این جهت تحت پیگردهای حقوق بین الملل قرار بگیرند.

انگلیس به ما یادآوری کرد که داشتن رابطه نمی تواند مانع خصومت بشود

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس بین الملل در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: اقدام انگلستان در توقیف نفتکش ایرانی کاملا غیر قانونی و مغایر با قوانین بین الملل بود، آنها به این بهانه که اتحادیه اروپا فروش نفت به سوریه را تحریم کرده است دست به چنین اقدام غیر قابل قبولی زدند؛ در حالی که اروپاییان باید بدانند اتحادیه اروپا نمی تواند برای جهان قانون وضع کرده و برای ایران تعیین تکلیف کند؛ قوانین آنها فقط برای مجموعه خودشان یعنی اعضای اتحادیه اروپا لازم الاجراست نه سایر کشورها.

وی درخصوص زیان های ناشی از توقییف کشتی ایران بیان داشت: اقدام آنها در توقیف نفت کش ما موجب ضرر و زیان اقتصادی ایران از چند جهت شده است که باید مورد پیگیرد حقوقی قرار بگیرد.توقیف نفتکش که مانع سودآوری نفتکش در حمل بار شده است، معطل ماندن نفت ایران برای فروش و بازگشت پول آن و هزینه هایی که ایران برای انجام امور حقوقی برای رهایی از کشتی ربایی متحمل شده است از جمله زیان هایی است که انگلستان بر ایران تحمیل کرده؛ از این رو آزاد سازی کشتی ایران به تنهایی کفایت نمی کند و مسوولان آن باید از این جهت تحت پیگردهای حقوق بین الملل قرار بگیرند.

این استراتژیست اظهار داشت:پرداخت جرایم و زیان های وارد شده برایران توسط دولت انگلیس نباید از دستور کار دولت و پیگیریهای مربوطه خارج شود؛ کشتی ربایی همانند موضوع کودک ربایی است؛ مثلا اگر کودکی برای مدت زمانی ربوده و سپس به نهاد خانواده بازگردانده شود آیا آزادسازی  کودک مانع مجازات کودک ربا می شود؟ قطعا آمریکاییها باید بدانند اگر مرتکب عمل خلاف انگلیسی ها شوند ایران پاسخ لازم را به آنها خواهد داد و از مواضع خود به هیچ وجه عقب نشینی نمی کند.

محمد حسن قدیری ابیانه گفت: بخش اول توقیف کشتی انگلیس توسط ایران منجر به فروریختن ابهت انگلستان شد.قطعا اگر آمریکا دست به چنین اقدامی بزند ازموضع گیری و اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران در امان نخواهد ماند. لازم به ذکر است که عده ای همواره براین باور هستند که داشتن رابطه با یک کشور به معنی ختم خصومت است؛ در حالی که ایران وانگلستان همواره باهم روابط دیپلماتیک داشته اند اما سران انگلیسی نشان داده اند لحظه ای دست از توطئه علیه ایران برنمی دارند وانگلستان در تمامی توطئه ها و تحریم ها نقش ویژه ای علیه جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده است.

وی درپایان خاطر نشان کرد: حضور فعال انگلیس در امضای همه قطع نامه ها و تحریم های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، حمایت از صدام و  تروریستها و پناه دادن به آنها در کنار تبلیغات گسترده علیه ایران و کشتی ربایی به عنوان جدیدترین اقدام ضد ایرانی بیانگر آن است که انگلیس با داشتن رابطه دیپلماتیک همچنان اهل خصومت است لذا اینکه عده ای گمان می کنند داشتن رابطه  با انگلیس می تواند به پایان خصومت ما بیانجامد خیالی خام است. می توان از خصومت ها کاست.بی شک رهایی کشتی ایران به علت تلاش دیپلماتیک نبود، بلکه به رخ کشیدن قدرت ایران در برابر اقدامات شنیع غرب عامل اصلی ادامه ندادن این بازی خطرناک  بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.