مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: امروزه اگر کتابخانه‌های عمومی تغییر کارکرد نداشته باشند، تبدیل به یک ساختمان بلااستفاده می‌شوند.

لزوم تغییر کارکرد کتاب‌خانه‌های عمومی در جامعه امروز
به گزراش قدس آنلاین ؛ حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان ، عنوان کرد: در حوزه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی شاهد رشد چشمگیری در زمینه متراژ کتابخانه‌ها، منابع، عضویت، امانت و در مجموع کیفیت کارها هستیم. مشهد بزرگترین شهرستان استان است و همیشه منشا اتفاقات خوب وموثردر حوزه کتاب و کتابخوانی است.
وی بیان کرد: یکی از نکات شایان توجه، آشنا نبودن مردم با چنین تشکیلاتی است. بسیاری از اوقات برخی از مدیران ما نسبت به وجود اداره کتابخانه‌های عمومی در شهرستان‌ها و اینکه از چه طریقی باید پیگیر مباحث مرتبط باشند بی‌اطلاع هستند و بعداً متوجه وجود چنین فضایی می‌شوند. در این مورد رسانه‌ها باید بیشتر به سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی امر چه در حوزه کتاب و کتابخوانی چه سایر حوزه‌ها که شاید در این فضا مظلوم واقع شده باشند و کسی آن‌ها را نشناسد بپردازد. ایسنا مجموعه‌ای همیشه جوان است، یعنی اگر چه قدمتش بالاست اما مدیران و تحریریه آن همواره جوانی خاص و طراوت و شادابی خبری دارند.
مدیر کل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار کرد: یک مسئله در کتاب‌خانه‌های عمومی، استفاده از ظرفیت و فضای کتاب‌خانه‌ها است. در گذشته از کتاب‌خانه‌های عمومی به دلیل فضای آرام‌بخش و خاص برای مطالعه، امانت کتاب یا دست‌یابی به کتاب‌های مرجع استفاده می‌شد؛ تصور مردم در دانشگاه‌ها نیز هنوز همین است، اما امروزه کارکرد کتاب‌خانه‌ها این نیست و ما به نسل جدید کتاب‌خانه‌ها دست پیدا کرده‌ایم. کتاب‌خانه‌ها به فرهنگسراهای اجتماعی تبدیل شده‌اند، در مسائل اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش تسهیل‌گر دارند و محیطی برای رشد استعدادها، افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی افراد هستند. اگر کتاب‌خانه‌ها این نکته را نداشته باشند عملاً کارایی خاصی ندارند و یک ساختمان بلااستفاده و کم‌توجه هستند. 
سبزیان گفت: اکنون در همه کتاب‌خانه‌های عمومی بخش ویژه‌ای به نام بخش کودک داریم. در این بخش همه منابع مخصوص کودکان است و با توجه به سن آن‌ها انتخاب می‌شود، یک فضا برای بازی و فعالیت‌های فکری کودکان ایجاد شده و بخش‌های دیگری نیز وجود دارد. فضای کتاب‌خانه در اختیار کسی که صرفاً با فضای کتاب‌داری آشنا است، نیست بلکه در اختیار کتاب‌داری است که از بسیاری از موارد دیگر را نیز آگاهی دارد؛ مشاوره کودک و مشاوره در انتخاب کتاب و نوشتن می‌تواند بدهد و یک متصدی است که متناسب با نیاز مخاطبین از اساتید و چهره‌های مختلف دعوت می‌کند، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های کتاب‌خوانی برگزار می‌کند و اتفاقاتی را با محوریت کتاب رقم می‌زند. لذا این کارکرد اصلی امروزه کتابخانه‌ها است و ظرفیتی که بسیاری از بخش‌ها از آن غفلت می‌کنند.
وی اضافه کرد: برای مثال، اکنون در آستانه انتخابات قرار داریم، اینکه نقش مردم در انتخابات چه می‌تواند باشد و برای چه باید رای بدهند نیاز به آگاه‌سازی، گفت‌وگوی صریح و بی‌پرده مردم دارد، اینکه محیطی برای تضارب آرا باشد و افراد ایده‌ها، حرف‌ها و دغدغه‌های خود را مطرح کنند. مثلاً ما موضوعی به نام طلاق داریم که در کشور ما تبدیل به بحران یا ابر بحران شده است و همه در رابطه با این موضوع در تلاشند و درخصوص آن می‌توان از ظرفیت کتاب‌خانه‌ها بهره گرفت.
مدیر کل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی خراسان رضوی عنوان کرد: ضمن اینکه کتاب‌خانه‌ها امروزه می‌توانند نقش پیشگیرانه داشته باشند در عین حال می‌توانند محیطی برای بررسی آسیب‌های موجود در جامعه باشند. یکی از اقداماتی که مسئولین کتاب‌خانه‌های ما دارند انجام می‌دهند شناسایی آسیب‌های محیط پیرامونی کتابخانه است. اکنون در اکثر بخش‌هایی که کتاب‌خانه عمومی داریم، شورای اجتماعی محلات که شهرداری تشکیل داده در آن کتاب‌خانه برگزار می‌شود و از جمله دستور کارهایی که مبنای نظر دارند موضوع بررسی آسیب‌ها و متناسب با آن برنامه‌ریزی با محوریت کتاب در فضای کتابخانه‌ای است.
سبزیان بیان کرد: قصد داریم طرح سمن‌های معین کتاب‌خانه‌ها را با همکاری اداره کل اجتماعی استانداری شروع کنیم. امروز ما در کشور سازمان‌های مردم نهادی داریم که در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی مخصوصاً کتاب فعالیت می‌کنند. این سازمان‌ها ثبت شده‌اند و در حال فعالیت هستند اما بستری برای ظهور و بروز آنان نیست و جایی را ندارند که از آن فضا استفاده کنند یا موضوعی برای خود در نظر بگیرند و کار کنند. به دنبال این هستیم که کتاب‌خانه‌ها براساس درجه بندی‌ای که صورت گرفته چند سمن معین داشته باشد. سمن، فعالیت‌های مردم نهاد و مردم محور خود را با همکاری کتاب‌خانه و مسئول کتاب‌خانه در آنجا انجام بدهد و بازویی شود برای خود کتاب‌خانه، ارتباط مردم با کتاب‌خانه، شناخت آسیب‌های محیط پیرامونی، برنامه ریزی کردن و تبدیل این دستاوردها به سوژه‌ای که بشود از طریق آن با برگزاری خوانش‌های کتاب‌خوانی، تدوین سیر مطالعاتی، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی این مشکل را برطرف کنیم.
مدیر کل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از محوری‌ترین فعالیت‌های حوزه امور کتاب‌خانه‌ها و بخش فرهنگی بحث خوانش‌های کتاب در کنار نشست‌های کتاب‌خوانی است. یکی از راه‌های ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی معرفی کتاب، مخصوصاً از زبان نویسنده یا راوی کتاب است. تقریباً پنج یا شش جلسه خوانش کتاب برگزار شد، نویسندگان حضور پیدا کردند، راجع به کتاب‌ها صحبت کردند و کتاب‌ها، حتی کتاب‌هایی که در نگاه عمومی در کشور مورد استقبال نبودند، مورد استقبال قرار گرفتند.
سبزیان افزود: در هفته گذشته برای نخستین بار این کار را به شهرستان‌ها تعمیم دادیم و از شهرستان کاشمر شروع کردیم. شاهد استقبال خوبی بودیم و این نشان داد که امروزه نمی‌شود فقط به مرکزنشین‌ها توجه کرد. گاهی در سیاست‌گذاری‌ها بسیاری از افراد تهران را مبنا قرار می‌دهند و برای کشور تصمیم می‌گیرند، در استان علاوه بر اینکه فضای مشهد مبنای نظر ما است، برای شهرستان‌هایی که ظرفیت برگزاری این برنامه‌ها را دارند نیز برنامه خواهیم داشت که این کار از کاشمر شروع شده است، ان‌شاء‌الله شهرستان‌های دیگر نیز مورد نظر قرار دارند.
وی گفت: اتفاق خوب فرهنگی در استان برگزاری جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، برای دومین سال متوالی است. این جشنواره هم از حیث تکثر و تنوع منابع و هم به لحاظ تعداد شرکت‌کنندگان، بزرگترین جشنواره و مسابقه کتاب‌خوانی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شده است، یعنی برای همه رده‌های سنی منبع معرفی می‌کند، علت آن نیز این است که متولی برگزاری این جشنواره نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی است با محوریت کتاب‌خانه‌ها.
مدیر کل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی خراسان رضوی ادامه داد: سال گذشته نزدیک به 900 هزار نفر در کشور شرکت کردند که 161 هزار نفر از استان خراسان رضوی بودند و این استان رتبه نخست را کسب کرد. امسال در کشور بیش از 1 میلیون و 300 هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند که 216 هزار نفر از استان خراسان رضوی بودند و این استان برای دومین بار رتبه نخست را کسب کرد. بر همین مبنا امسال درمشهد میزبان اختتامیه جشنواره کتاب‌خوانی رضوی بودیم.
سبزیان عنوان کرد: در دوران برگزاری جشنواره کتاب‌خوانی رضوی شاهد اتفاقات خوبی در استان بودیم. مردم از این جشنواره استقبال کردند، خانوادگی شرکت کردند، خیابانی تحت عنوان خیابان کتاب‌خوانی رضوی تشکیل شد، در یکی از روستاها بانوان آمدند، جمع خوانی صورت گرفت و در زندان‌ها، سربازخانه‌ها و ارتش این جشنواره برگزار شد. تعبیری از امیرالمومنین راجع به پیامبر است که«طبیب به دنبال بیمار می‌رود» به واسطه برگزاری این جشنواره همکاران ما در اداره کل و نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی پیش مردم رفتند به جای اینکه آن‌ها مراجعه کنند و این خروجی خوبی داشت. از خبرگزاری ایسنا تشکر می‌کنیم چون هم یک رسانه دوست دار کتاب است هم در معرفی هم در انعکاس برنامه‌ها خوب عمل می‌کند. 
وی درخصوص منابع موجود در زمینه علوم قرآنی بیان کرد: کتاب‌خانه‌های عمومی باید از منابعی که عموم مردم به آن نیاز دارند و مورد توجه ایشان است استفاده کنند. تفاسیر در همه کتاب‌خانه‌ها موجود است. کتاب‌خانه‌های عمومی در بخش مرجع، عمده این آثار مخصوصاً آثار قرآنی و تفسیری را دارند، حتی جالب این است که در کتاب‌خانه جدید التاسیس مولانا در تایباد منابع اهل سنت را نیز داریم. یعنی با هماهنگی حوزه منابع و خود برادران اهل سنت، منابع تفسیری، کلامی و روایی اهل سنت را نیز در این کتاب‌خانه داریم که یک کار بی سابقه و خوب در جمهوری اسلامی ایران است.
مدیر کل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی خراسان رضوی اضافه کرد: در نرم افزار سامانه سامان کلیه کتاب‌های موجود در کتاب‌خانه‌ها قابل رصد است. به نظر می‌رسد آثار قرآنی هم در زمینه عمومی هم در زمینه تخصصی وضعیت خوبی دارند. معمولاً چند دوره از کتاب‌های تفسیر در کتاب‌خانه‌ها موجود است که یک دوره می‌رود بخش مرجع و سایر دوره‌ها در دسترس عموم قرار می‌گیرد. افراد در صورت دسترسی نداشتن به کتابی می‌توانند پیشنهاد بدهند که در فلان کتاب‌خانه این کتاب موجود نیست، در چنین شرایطی قابلیت پوشش دادن است.
سبزیا ادامه داد: اکنون معاونت امور کتاب‌خانه‌ها برنامه‌ یک خرید کلی کتاب برای کتاب‌خانه‌های عمومی استان را دارد. این برنامه در دستور کار است و در حال برنامه ریزی است که تا آخر تابستان این اتفاق بیفتد افراد می‌توانند منابع موردنیاز خود را معرفی کنند و در صورت معرفی چند نفر، قطعاً این کتاب مبنای نظر ما قرار خواهد گرفت. فضای کتاب‌خانه‌های عمومی مبتنی بر رضایت عموم مردم است، اگرپیشنهادی صورت بگیرد یا درخواستی باشد قطعاً مد نظر قرار خواهد گرفت.
وی عنوان کرد: کتاب‌خانه سیار برای مناطق روستایی، محروم و حاشیه‌ای است. چند روز پیش در ارزیابی‌ها، کتاب‌خانه سیار شهید روشنک مشهد که در حاشیه شهر قرار دارد، رتبه اول امانت را در میان کتاب‌خانه‌های کشور کسب کرد. کار بسیار خوبی که اکنون دارد صورت می‌گیرد وامیدواریم بتوانیم تا پایان امسال بخشی از آن و تا پایان سال آینده همه آن را انجام بدهیم، زیرا در بودجه عمومی شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است، کتاب‌خانه‌های سیار است. اتفاقات خوبی از این حیث رقم می‌خورد، افراد مراجعه می‌کنند و استقبال خوبی از این کتاب‌خانه سیار صورت می‌گیرد.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.