روزنامه دیلی تلگراف در مطلبی با اعلام اینکه نشست گروه ۷ در میان اختلاف شدید اعضا برگزار می‌شود، درباره صدور بیانیه پایانی مشترک این نشست ابراز تردید کرد.

دیلی تلگراف: نشست جی ۷ در بحبوحه اختلاف شدید اعضا بر سر چالش‌های راهبردی برگزار می‌شود

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در گزارشی به برگزاری نشست گروه هفت پرداخت و نوشت: بعید به نظر می‌رسد نشست گروه هفت در آخر این هفته سبب صدور بیانیه‌ای مشترک شود؛ زیرا اختلافات عمیقی بین هفت کشور ثروتمند جهان بر سر هر مسئله از برکسیت (خروج انگلیس از اتحادره اروپا) گرفته تا مسائل تجاری، تغییرات آب و هوایی و چگونگی مقابله با چین، ایران و روسیه وجود دارد.

احتمال دارد بیانیه پایانی مشترک نشست جی ۷ صادر نشود

در این مطلب آمده است: این نخستین بار از زمان تشکیل گروه پنج در سال ۱۹۷۵ خواهد بود که نشست اقتصادهای پیشرو در جهان نمی‌تواند بیانیه‌ای در ارتباط با اهداف مشترک صادر کند. این روند ضربه‌ای به اجماع پس از جنگ سرد در ارتباط با تجارت آزاد، دموکراسی و جهانی‌سازی خواهد بود که این گروه زمانی نماینده و ارائه کننده آن بود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در این نشست میزبان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا، برای برگزاری چهل و پنجمین نشست کشورهای پیشروی صنعتی در جهان در شهر ساحلی بیاریتز در آخر هفته خواهد بود.

نخستین نشانه‌ها درباره اختلافات هفته گذشته پدیدار شد، زمانی که دونالد ترامپ درخواستش را از روسیه برای عضویت مجدد در این گروه تکرار کرد. مکرون فورا این درخواست را رد کرد و هشدار داد پذیرش روسیه در این گروه یک «اشتباه راهبردی» خواهد بود.

بوریس جانسون -که به صورت گسترده‌ای یک هم پیمان اروپایی نادر برای ترامپ محسوب می‌شود- درباره بازگشت روسیه به گروه هفت موضعی متعادل از خود نشان داد و پس از دیدار با مرکل در این هفته گفت: «با توجه به آنچه که در سالزبری (مسمومیت جاسوس سابق دوجانبه روس) رخ داده است، این مسئله باید بررسی شود.»

اما اختلافات درباره چگونگی مقابله با پوتین تنها بخشی از مشکلات بزرگتر است.

جمعه شب یک سری توئیت‌های ترامپ سبب بروز نگرانی‌هایی در ارتباط با این موضوع شد که تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین می‌تواند سبب ایجاد رکود در اقتصاد جهانی شود. او گفت در پی اعمال تعرفه‌های گمرکی از سوی پکن بر اقلام آمریکایی به ارزش ۷۵ میلیارد دلار، به شرکت‌های آمریکایی «دستور» داده است تا چین را ترک کنند.

مکرون آتش‌سوزی در برزیل را در صدر اولویت‌های خود برای این نشست قرار داده است و او همچنین گفته است می‌خواهد از این نشست برای پیشبرد اصلاحاتی در نظام مالیاتی جهانی استفاده کند که سبب شده است شرکت‌های فعال در زمینه فن‌آوری همانند گوگل، آمازون و فیس‌بوک قطع نظر از این که در کجا فعالیت می‌کنند، کمترین مالیات را بپردازند.

غلبه بر ترامپ -که با اختلاف زیاد بزرگترین اقتصاد جهان را در اختیار دارد و نفوذ قابل توجهی بر دیگر پوپولیست‌ها از جمله ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل، داراست- عاملی مهم در روند دستیابی به این اهداف محسوب می‌شود. اما ترامپ در مقایسه با دیگر همکارانش در گروه هفت رویکردی به شدت شکاکانه درباره تغییرات آب و هوایی دارد و ایده «مالیات دیجیتالی» را تلاشی برای حمله به شرکت‌های تجاری آمریکا می‌داند.  او تهدید کرد در واکنش به این موضوع تعرفه‌های گمرکی علیه فرانسه اعمال خواهد کرد.

اعضای گروه هفت بر سر چالش‌های فزاینده راهبردی نیز با یکدیگر اختلاف نظر دارند. در سال ۲۰۱۸, ترامپ آمریکا را از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران خارج کرد و سیاست اعمال فشار حداکثری را به منظور تحت فشار قرار دادن تهران برای پذیرش محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تر هسته‌ای و پایان دادن به برنامه موشکی بالستیکش اتخاذ کرد.

به نوشته دیلی تلگراف، اعضای اروپایی گروه هفت همچنان به توافق هسته‌ای ایران پایبند و در تلاش برای زنده نگه داشتن توافق -با وجود فشارهای آمریکا- برای تداوم مراودات تجاری با ایران هستند.

مکرون برای تلطیف گفتگوهای جدی، دست به دامن آشپزان شده است

مکرون ممکن است برای تلطیف آنچه که انتظار می‌رود گفتگوهایی بحث‌برانگیز باشد به غذاهای خوشمزه فرانسوی متکی باشد. کاخ الیزه پنج سرآشپز محلی و ماهر را برای آماده کردن غذاهای خاص برای ضیافت نهار و شام در جایی استخدام کرده است که قرار است جدی‌ترین گفتگوها در آنجا انجام شود.

گروه هفت -متشکل از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، آمریکا و انگلیس- نشست سالانه سران پیشرفته‌ترین اقتصادها در جهان را در دهه ۱۹۷۰ آغاز کرد. روسیه در سال ۱۹۹۸ به این گروه پیوست و سبب شد این نشست گروه هشت نام بگیرد. اما عضویت روسیه در این گروه در پی الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به حالت تعلیق در آمد و این کشور در سال ۲۰۱۷ به صورت دائمی این گروه را ترک کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.