نشست احیای حقوق عامه در قانون اساسی فردا برگزار می شود.

نشست احیای حقوق عامه در قانون اساسی جمهوری اسلامی

قدس آنلاین: کارگروه حقوق و قانونگذاری مدیریت طرح‌های پژوهشی موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی فردا دوشنبه هشتم مهرماه 1398 نشست احیای حقوق عامه در قانون اساسی را برگزار می کند.

احیای حقوق عامه از مواردی است که ذیل بند دوم اصل 156 قانون اساسی در زمره وظایف قوه‌قضائیه ذکر شده‌است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز این مهم را در فرمایش‌های خود در دیدار با رئیس قوه قضائیه کشور و حکم انتصاب رئیس قوه قضائیه مورد تأکید قراردادند و در این خصوص فرمودند:

«یک نکته این است که شما به قانون اساسی مراجعه کنید و وظایف قوّه را در «قانون» ببینید. وظیفه‌ قوّه فقط قضاوت کردن و محکمه‌داری نیست؛ وظیفه‌ قوّه فراتر از اینها است. در قانون اساسی احیای حقوق عامّه جزو وظایف قوّه‌قضائیّه است؛ احیای حقوق عامّه، خیلی دامنه‌ی وسیعی دارد؛ از مسئله‌ اقتصاد تا مسئله‌ امنیّت تا عرصه‌ بین‌المللی، جایگاه حقوق عامّه است. دفاع از حقّ مردم در عرصه‌ بین‌الملل چیز خیلی مهمّی است؛ این جزو وظایف شما است.»  بیانات در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه در 5 تیر 98.

در این راستا و با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی نشستی با حضور آیت الله عباس کعبی (عضو هیئت رئیسة مجلس خبرگان رهبری)، دکتر غلامحسین اسماعیلی (رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه)، دکتر محمد اسحاقی (معاون پژوهش و آموزش موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی)، دکتر فیروز اصلانی (عضو هیات علمی دانشگاه تهران) و دکتر سید محمد مهدی غمامی (عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می‌کند.

محورهای این نشست عبارتند از:

1- احیای حقوق عامه در بیانات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی)

2-  احیای حقوق عامه و تحول در قوه قضائیه

3- مفهوم و مصادیق حقوق عامه در قانون اساسی

4- مفهوم احیای حقوق عامه، سازکارهای اجرای آن در قانون اساسی

5- احیای حقوق عامه و مرز صلاحیت‌های قوای سه‌گانه در قانون اساسی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.