قزوین_ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: باید یک برنامه ریزی اساسی در حوزه مصرف آب و بهره وری آن در بخش کشاورزی داشته باشیم و سیاست سازمان این است تا صنایع آب بر به کناردریاها منتقل شوند تا هزینه مصارف آب کاهش یابد.

یک برنامه ریزی اساسی در حوزه مصرف آب صورت بگیرد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از قزوین، حسن عباس نژاد ظهر روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی با رسانه های استان که در سالن جلسات اداره کل محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت محیط زیست در کشور وضعیت مناسبی نیست و بسیاری از موضوعات نوظهور در کشور وجود دارد که همچون زنجیری به هم وابسته است و اگر مشکلی در یک زنجیره ایجاد شود در سایر حوزه ها نیز با مشکل رو به رو خواهیم شد.

وی افزود: برای نمونه در سال های آینده با کمبود فیزیکی آب مواجه خواهیم شد و این زنگ خطری است که باید به آن توجه کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: تنها ۳۰ درصد از آب های سطحی را می توانیم ذخیره و نگهداری کنیم و ما بقی آب نیز برای سیل صرف می شود و در مدیریت سطحی آب با مشکلاتی مواجه هستیم؛ بالای ۸۰ الی ۹۰ درصد آب های تجدیدپذیر نیز استفاده می شود و همین موضوع موجب فرونشست در کشور شده است.

عباس نژاد یادآور شد: تاثیرگذاری ظرفیت های انسانی بالای ۲ و نیم درصد ظرفیت های زیستی ما است و این موضوعی است که باید به آن توجه کرد.

وی تصریح کرد: ۷۰ درصد آب های سطحی ما از دست می رود و یا به سیل تبدیل می شود که این امر مشکلاتی از جمله فرسایش خاک را در کشور به وجود می آورد؛ در کشور سالانه بیش از ۲ و نیم میلیارد تن فرسایش خاک داریم که هزینه هر تُن در کشور برابر ۲۰ دلار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: سرعت کویری شدن هوا در کشور ۲ میلی به حواشی است و سالیانه ۳۵ هکتار اراضی را از دست می دهیم و این شرایط موجب افزایش فرسایش خاک در کشور است.

عباس نژاد ادامه داد: منطقه الله آباد یک نمونه بارز کانون کویرزایی در منطقه بوده که علت آن به بی توجهی های ما است و بسیاری از تالاب ها و اکوسیستم های ما خشک شده است و اکوسیستم ها در منطقه شکننده است.

وی خاطرنشان کرد: مصرف بیش از حد آب های زیرزمینی را در استان داریم؛ در استان قزوین ۲ آمار در خصوص مصرف آب وجود دارد و شرکت آب منطقه‌ای میزان مصرف آب در استان را یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون متر مکعب عنوان کرده درحالی که آمار پایش حفاظت محیط‌ زیست مصرف ۲ میلیارد مکعب آب از منابع زیرزمینی در استان را نشان می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: عمده و ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود و بهره وری از آب در این حوزه حدودا ۴۰ درصد است و استان قزوین یک استان صنعتی و کشاورزی است و باید به این تفکر برسیم که از آبی که استفاده می شود آیا بهره بری لازم را در صنعت صورت می گیرد یا خیر؟ بهره وری ما از آب در حوزه صنعت تنها ۲۰ درصد است و ۲ درصد آب در صنعت استفاده می شود.

عباس نژاد ادامه داد: باید یک برنامه ریزی اساسی در حوزه مصرف آب و بهره وری آن در بخش کشاورزی داشته باشیم و سیاست سازمان این است تا صنایع آب بر به کناردریاها منتقل شوند تا هزینه مصارف آب کاهش یابد.

وی ادامه داد: برخی از حوزه‌های زیست محیطی در حال حاضر مورد مطالعه کافی و کارشناسی قرار نگرفته است؛ تا زمانی که مطالعات جامع و تفصیلی روی مدیریت پسماند انجام نشود نمی‌توان تصمیم مناسبی در خصوص جمع آوری و ساماندهی آن اتخاذ کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.