محمود واعظی با تاکید بر اینکه تهران نگرانی‌های ترکیه در مورد تهدید گروه های تروریستی در مرزهای این کشور با سوریه را درک می‌کند، در واکنش به توافق دیروز اردوغان و پوتین گفت: معتقدیم باید تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و تصمیماتی که در این خصوص اتخاذ می‌شود به گونه‌ای باشد که باعث تجزیه کشور سوریه با جمعیت فعلی و اقدامات اخیر نشود

موضع تهران درباره توافق اردوغان و پوتین درمورد شمال سوریه/ ارائه گزارش سران قوا درباره لوایح FATF به رهبری

قدس آنلاین: محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره موضع دولت  در خصوص توافق اخیر روسای جمهور ترکیه و روسیه درباره مناطق شمال سوریه با بیان این که موضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص روشن است اظهار داشت: ما نگرانی‌های امنیتی ترکیه درباره تهدیداتی که از سوی مرزهای خود با سوریه احساس می‌کند را به رسمیت می‌شناسیم و فکر می‌کنیم مسائل باید به گونه‌ای پیش برود که ترکیه نگرانی امنیتی نداشته باشد از طرف دیگر معتقدیم باید تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و تصمیماتی که در این خصوص اتخاذ می‌شود به گونه‌ای باشد که باعث تجزیه کشور سوریه با جمعیت فعلی و اقدامات اخیر نشود.

وی گفت: به نظر می‌رسد آن چه دیروز از سوی روسای جمهور ترکیه و روسیه توافق شد، گامی در راستای عدم تجزیه سوریه و رفع تهدیدات مرزی ترکیه است. بنابراین این که الان دوباره جنگ شروع نمی‌شود و از سوی آقایان پوتین و اردوغان اعلام شده که بنای بر گرفتن خاک سوریه را ندارند، مورد استقبال ما است؛ به هر حال در این نشست ذکر شده که ایران نیز برای پایدار ماندن این آتش بس کمک کند.  

وی در پاسخ به پرسشی دیگری درباره ابراز ناراحتی اردوغان از بیان برخی اظهارات در داخل ایران در خصوص حمله اخیر ترکیه به مناطق شمالی سوریه و انتظارات او از رئیس جمهوری ایران در خصوص جلوگیری از بیان این اظهارات خاطر نشان کرد: سخنانی که آقای اردوغان مطرح کرده‌اند در ارتباط با موضع دولت ایران نیست بلکه مربوط به نوع تبلیغات و اظهارنظرهای است که به صورت پراکنده مطرح می‌شود. آقای اردوغان در سخنرانی دیگری از موضع گیری آقای رئیس جمهوری تشکر کردند.

واعظی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار خوبی با ترکیه و سوریه دارد اظهار کرد: باید مراعات کنیم که  جایگاه و نقشی برای خود قائل شویم که به درگیری های اخیر دامن نزنیم بلکه آرامشی در این مناطق ایجاد کنیم. ما باید نقش میانجیگری خود را با توجه روابطی که با دو کشور داریم ایفا کنیم.   و فکر می‌کنم رسانه‌ها باید مقداری این موضوع را مورد توجه خود قرار دهند.

وی که در حاشیه جلسه هیئت دولت با خبرنگاران گفتگو می‌کرد در خصوص اجرای یا عدم اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران گفت: اروپایی‌ها و دیگران مرتبا پیغام می‌فرستند و با ما درباره این‌که قبل از اتمام فرصت دو ماهه ایران بتوانیم به یک چارچوب مشترک دست یابیم صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: مذاکرات در حال انجام است و از سویی دیگر آقای رییس جمهوری کمیته‌ای برای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی تشکیل داده‌اند. قطعا اگر به یک چارچوب دلخواه نرسیم، در زمان خود برای برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی اقدام می‌کنیم.

رییس دفتر رییس جمهوری درباره میزان احتمال برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات با توجه به شرایط فعلی، اظهار کرد: تا الان احتمال برداشتن این گام وجود دارد.

واعظی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات دیروز معاون اول رئیس جمهوری در خصوص تایید لوایح مرتبط با FATF از سوی مقام معظم رهبری تاکید کرد: موضع دولت در این خصوص روشن است. در حال حاضر موضوع عضویت ما در FATF مطرح نیست بلکه آن چه برای ما مهم است چهار لایحه‌ای است که تصویب شده و براساس قوانین خودمان است و مراحل آن نیز طی شده است.

وی خاطرنشان کرد: نظرات مختلفی که قبل از ارسال این چهار لایحه به مجلس ارسال کردیم و همچنین مطالبی که کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی  بیان کردند را اعمال کردیم و خوشبختانه این لوایح در مجلس به تصویب رسید.

واعظی افزود: آن چه مدنظر ما است این است که ما خود برای شفاف سازی، مبارزه با پولشویی و رفع اتهاماتی که درباره کمک برخی گروه‌ها به ما می‌زند به این لوایح نیاز داریم؛ روی این حساب نظر قاطع دولت این است که این لوایح در راستای منافع ملی و تسهیل روابط بانکی ما است اما متاسفانه برخی آنها را که لوایحی بانکی و اقتصادی هستند، تبدیل به موضوعی سیاسی و جناحی کردند و با آن مخالف می‌کنند.

وی  تاکید کرد: آن کسانی که با تصویب این لوایح مخالفت می‌کنند، در هر کجا که هستند، با توجه به این که دولت و مجلس آن‌ها را تصویب کردند باید مسئولیت مخالفت خود را بپذیرند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به طرح موضوع لوایح چهارگانه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ادامه داد: این لوایح دو مرتبه در شورای هماهنگی اقتصادی مطرح شد و مورد بحث قرار گرفت و وزرای مختلف نیز در باره آنها توضیحاتی دادند ما نیز نتیجه این جلسات را تقدیم رهبری کردیم.

به گزارش ایسنا، واعظی با اشاره به تعیین فرصت چهار ماه برای ایراد در خصوص تصویب لایحه چهارگانه مرتبط با FATF اظهار کرد: با توجه به این که در آخرین تصمیماتی که اتخاذ شد، مهلتی چهارماه به ایران داده شد، اگر در طول این مدت اقدامات لازم را انجام ندهیم دیگر جلسه‌ای برای رسیدگی به موضوع ایران تشکیل نمی‌شود و به صورت اتوماتیک ما در لیست سیاه قرار می‌گیرم و عملا خودمان، خود را  در خصوص روابط بانکی‌مان با دنیا تحریم می‌کنیم.

وی تصریح کرد: باید با شفافیت  به مردم اعلام کنیم که دولت و مجلس کارهایی که لازم بوده را انجام داده‌اند و همان جا که در این خصوص مانع تراشیده باید سریعا مسئولیت را بپذیرند و به مردم اعلام کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا این لوایح به تایید مقام معظم رهبری رسیده است گفت: این لوایح در جلسه سران قوا تصویب شده و گزارش آن جلسات نیز به اطلاع رهبری رسیده است.

وی در واکنش به انتشار خبر ممنوعیت به کار گیری منشی زن برای مدیران مرد و بالعکس اظهار کرد: چنین بخشنامه‌ای را ندیدم و سوال هم کردم کسی نمی‌دانست. نمی‌دانیم این خبرها چطور تولید می‌شود. اتاق فکرها علیه دولت بسیار فعال هستند و هرچه به انتخابات مجلس نزدیک‌تر می‌شویم این نوع خبرسازی‌ها بیشتر می‌شود. کشور با یک دشمن جدی خارجی مواجه است که از همه قدرتش برای تحریم و فشار بر مردم حداکثری استفاده می‌کند، اختلافات داخلی سم بوده و درست بازی کردن در زمین دشمن است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: متاسفانه در آستانه انتخابات مجلس، اتاق فکرهایی خیلی زودرس درست شده است و فکر می‌کنند هر چه به دولت بیشتر حمله بکنند خودشان توفیق به دست می آورند، اینکه فکر می‌کنند با حمله به دولت بیشتر به‌ آنها رای می دهند در اشتباه هستند.

واعظی بیان کرد: خیلی از مردم تفاوتی بین دولت قوه و قضاییه و مجلس قائل نیستند و همه را یکی می‌دانند و در نهایت نتیجه این رفتارها مایوس کردن مردم است. وقتی که اینقدر منفی خوانی برای مسئولانی که به‌ آنها خدمت می‌کنند، می‌شود اینکه مردم هم عملا سر صندوق رای نمی‌آیند.

وی با اشاره به دستگیری روح الله زم مدیر سایت خبری آمدنیوز، گفت: یک فردی که یک شبکه جنگ روانی علیه ایران درست کرده بود که سرویس‌های اطلاعاتی مختلف پول به او می‌دادند، از او حمایت خبری می‌کردند و برایش محافظ گذاشته بودند اما با هوشمندی سپاه دستگیر شد، در حالی که  همه باید از این استفاده کنیم و به اقتدار امنیتی خودمان افتخار بکنیم، آن را تبدیل به موضوع جناحی کرده‌اند و افراد از آن علیه هم استفاده می‌کنند و مدام می‌گویند که فلانی دستگیر شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: این بیشتر یک جنگ روانی علیه دولت است اما دولت بنا ندارد وارد این اختلافات بشود چرا که آن را برای کشور مضر می‌داند.

وی درباره اینکه آیا موضع دولت در قبال هجمه‌ها سکوت خواهد بود، گفت: سکوت که قاعدتا درست نیست، اما رسانه‌ها و ما باید توضیح بدهیم و این آدم‌هایی که نفرت پراکنی و شایعه سازی می‌کنند را بیشتر افشا کنند.

واعظی با اشاره به سخنان دیروز سخنگوی قوه قضاییه گفت: من به طور جدی از قوه قضاییه می‌خواهیم بگویند اگر به جای این افراد با طرز فکری مشخص شخص دیگری این حرف‌ها را زده بود، چه بلایی سر آن می‌آوردند؟

وی تاکید کرد: قوه قضاییه به عنوان مدعی العموم باید نسبت به کسی که افکار عمومی را به هم ریخته و به ارگان رسمی کشور حمله و تهمت می‌زند، برخورد کند، اگر با آنها برخورد شود دیگر این کار را نمی‌کنند.

 واعظی اظهار داشت: دولت زیاد شکایت کرده است، اما این شکایت‌ها بستگی به طرف مقابل دارد، در برخی از این شکایت‌ها اتفاقی نمی‌افتد، البته در یک مورد اتفاق افتاده است اما در سایر شکایت‌ها نه.

وی درباره حادثه‌ای که برای دختر سفیر ایران در روسیه اتفاق افتاده است،   نیز گفت: این خبر دیشب به ما رسیده است، اما از چند و چون آن خبر نداریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.