بــا واریز کمک هزینه معیشــتی به حساب سومین گروه از خانوارهای هدف، در شــب گذشته فرایند شناسایی و تأیید دیگر ایرانیانی که خود را مشــمول دریافت این کمک هزینه می‌دانند اما مبلغی به حسابشان واریز نشده، آغاز می‌شود.

آزمون رفاه برای یارانه نگرفته ها

اقتصــاد/ فرزانــه غلامی

بــا واریز کمک هزینه معیشــتی به حساب سومین گروه از خانوارهای هدف، در شــب گذشته فرایند شناسایی و تأیید دیگر ایرانیانی که خود را مشــمول دریافت این کمک هزینه می‌دانند اما مبلغی به حسابشان واریز نشده، آغاز می‌شود.

 با آغاز سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، دولت در سه مرحله و در تاریخ ۲۸ آبان، ۳۰ آبان و دیروز دوم آذر مبالغی را برای حمایت معیشتی از ۶۰ میلیون ایرانی (۱۹ میلیون خانــوار) واریز کرد؛ مبالغی که بر اســاس محاسبات دولت به ازای هر خانوار تکنفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار، سه نفره ۱۳۸ هزار، چهارنفره ۱۷۲ هزار و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان برآورد و واریز شده است.

 به گفته ســخنگوی ســتاد شناسایی مشــمولان طرح حمایــت معیشــتی پس از پایــان فرایند واریــز مبالغ اعلامی به حساب مشمولان که مددجویان کمیته امداد، بهزیســتی، زنان سرپرست خـانـــوار، بـازنشســـتگان، مســتمری‌بگیران، معلمان، روســتاییان و عشایر، کارگران، کارمندان و اقشار کم درآمد را در برمی‌گیرد، دور تازه شناسایی و اعلام صلاحیت شــهروندان بــرای دریافت این کمک هزینه در همین هفته آغاز می‌شود.

 خانوارها منتظر آزمون وسع باشند

 حســین میرزایی به خبرنگار ما گفت: در همین یکی دو روز آینده سامانه#۶۳۶۹ *با هدف استعلام وضعیت، اطلاعات خانوارهای مشــمول و بررسی صحت و سقم آن فعال می‌شــود. در ایــن میان خانوارهــا و افراد مشمولی که مبلغ تعیین شده به حسابشان واریز نشــده میتوانند پس از ثبت کد ملی در #۶۳۶۹ *و از طریق سامانه‌ای که آدرس اینترنتی آن اعلام خواهد شــد، درخواست خود را بــرای دریافت کمک معیشتی مطرح کنند تا پس از بررســی اطلاعات خانوار و «آزمون وســع» اگر مستحق دریافت این کمــک هزینه معیشتی باشند به آنان اعلام شــود؛ ضمن اینکه از ابتدای آغاز طرح حمایتی، حق این خانوارها برای دریافت مبالغ اعلامی محفوظ است.

 وی همچنیــن تأکید کرد: مــردم در این خصــوص مراقــب پیامک‌هــای جعلــی کلاهبرداران و سوءاستفاده‌کنندگان باشند و تنها پیامک‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مالک تأیید و یا رد صلاحیت، قطع و یا برقراری یارانــه و دریافت کمک هزینه معیشتی قرار دهند و تا اطلاع ثانوی، پیامکی ارسال نخواهد شد.

 یارانه نقدی ماهانه به ۵ هزار میلیارد تومان رسید

گفتنی است؛ بر اســاس محاسبات انجام شــده، دولت ماهانــه یک‌هــزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بــرای اجرای طرح حمایت معیشــتی از ۱۹ میلیون خانوار هدف در برابر آســیب‌های اقتصادی ناشی از اصلاح قیمــت و افزایــش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین هزینــه خواهد کرد.

 به گزارش ایسنا و در حالی که دولــت درآمــد حاصل از آزادســازی قیمت بنزین را ۳۰ هــزار میلیارد تومان اعلام کرده، چنانچه این رقم تا پایان امســال احصا شده باشــد، درآمد دولت ماهانه ۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود. بر همین اساس با توجه به اینکه دولت ماهانه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بابت یارانــه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به ۷۸ میلیون ایرانی میپردازد، به علاوه یکهزار و ۹۰۰ میلیارد تومان طرح حمایت معیشــتی، حجم پرداخت نقدی یارانــه برای دولت به بالای ۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

 وزیر صمت، مدعی کنترل بار روانی گرانی بنزین است آغاز حمایت معیشتی دولت از ۶۰ میلیون ایرانی در برابر نوسان‌های تورمی احتمالی ناشی از رشد ۳۰۰ درصدی بنزین در حالی اســت که وزیر صمت روز گذشــته مدعی کنترل بــار روانی گرانی بنزین روی قیمت سایر کالاها شده است؛ هر چند گزارش‌هایی مبنی بر سوءاســتفاده بوده که بازرســی و دســتگاه‌های نظارتی آن را مورد رصد قرار داده و برخوردهای لازم اعمال شده است.

 به گفته رضا رحمانی، پس از تغییر قیمت بنزین روی بار روانی ایجاد شــده، تشدید بازرســی‌ها و حضور به هنــگام و اثرگذار دستگاه‌های مختلف در تنظیم بازار کشور به جد کار کردیم و خوشبختانه در چند روز اخیر و براســاس آمارهای موجود جو روانی بازار به خوبی کنترل شده است.

 اصناف پیشگام اجرای بازرسی‌ها وزیــر صمت، وفــور و در دســترس بودن انواع کالا، رصد رونــد تولیدات کالایی در کشــور و مواجهه با جو روانی بازار را ســه دغدغه اصلی ســتاد تنظیم بازار در دوره اخیر دانست و ادامه داد: همه دستگاه‌های مســئول در این حوزه به ویــژه در بخش نظارتی بازار، تعزیرات حکومتی و دادستانی پای کار آمده و در اجرای صحیح برنامه‌های کنترلی بازار همراه ما بوده‌اند.

بازرسی‌ها در سه لایه مشــخص در حال انجام است که البته پیشگام اجرای این طرح خود اصناف هستند و سازمان حمایت، بازرسان سازمان صمت اســتان‌ها و تعزیــرات حکومتی در لایه‌های بعدی مســئولیت‌های محوله را پیگیری می‌کنند.

 وفور کالا در بخش ذخایر

 به گفته وی و بر اساس آمار، در روند کلی تولیدات کشــور مشکلی به وجود نیامده و در بحث وفور کالا هم چه در بخش ذخایر و چه موارد موجود در شبکه توزیع و انبارها مشکلی نداریم. رحمانی اظهار کــرد: ۱۶ قلم کالا از ۱۰۰ قلم کالای رصد شده بالای ۵ درصد افزایش قیمت داشــته‌اند، این تخلف است و باید برخورد شود.

رهبری دستور فرموده‌اند همه دستگاه‌ها در این موضوع جدی وارد عمل شوند، بنابراین علاوه بر برنامه جاری برای طرح بنزین، بازار شب عید نیز از هم اکنون در حال برنامه‌ریزی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.