دولت مدعی است پس از افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین ۶۰ میلیون یارانه‌بگیر را از کمک حمایتی بهره‌مند کرده، اما بسیاری از شهروندان این ادعا را رد می‌کنند؛ شهروندانی از قشر ضعیف و متوسط جامعه، کارمندان و کارگران گاه حداقلی-بگیر، رانندگان تاکسی و ...

شرط جدید دولت برای پرداخت یارانه معیشتی

فرزانه غلامی/

 دولت مدعی است پس از افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین ۶۰ میلیون یارانه‌بگیر را از کمک حمایتی بهره‌مند کرده، اما بسیاری از شهروندان این ادعا را رد می‌کنند؛ شهروندانی از قشر ضعیف و متوسط جامعه، کارمندان و کارگران گاه حداقلی-بگیر، رانندگان تاکسی و ...

تقریباً ۱۰ روز از اجرای ناگهانی برنامه اصلاحی دولت در حوزه بنزین می‌گذرد. بر اساس اطلاع‌رسانی صورت گرفته در این روزها سه گروه ۲۰ میلیون نفری از خانوارهای یارانه-بگیر از قبیل مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان، مستمری‌بگیران، معلمان، روستاییان و عشایر، کارگران، کارمندان و اقشار کم درآمد متناسب با بعد خانوار کمک‌های معیشتی ۵۵ هزار، ۱۰۳ هزار، ۱۳۸ هزار، ۱۷۲ هزار و ۲۰۵ هزار تومانی دریافت کرده‌اند، واقعیت ماجرا اما این است که نه تنها یارانه‌بگیران زیادی از لیست کمک حمایتی دولت جا مانده‌اند بلکه مبالغ پرداختی به خانوارها، متفاوت از ارقام اعلامی است و تاکنون اطلاع‌رسانی شفافی در خصوص ملاک‌های حذف این خانوارها و دلیل تفاوت در مبالغ پرداختی از سوی دولت شده است.

**** کمک حمایتی از بالای شهر شروع شده!؟

بررسی میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد زیر پوست شهر به جز مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، در میان دیگر گروه‌ها جاماندگانی وجود دارند که از سویی نگران آثار تورمی ناشی از افزایش قیمت بنزین هستند و از سویی دولت فعلاً آنان را مستحق دریافت کمک معیشتی ندانسته است.

شهروندی که به گفته خودش از سال ۶۳ راننده تاکسی است، دولت را خطاب قرار می‌دهد و به طعنه می‌گوید: آقایان! شاید پرداخت کمک معیشتی را از نیاوران و شمیران شروع کرده‌اید! ما که یارانه ۴۵ هزار تومانی را دریافت می‌کنیم کجای لیست کمک حمایتی شما قرار داریم؟ آقای رئیس جمهور! به مردم بگویید این ۶۰ میلیون مستحق، چه کسانی بوده‌اند!

یک کارگر خدماتی هم به خبرنگار ما می‌گوید: همان ۴۵ هزار تومان یارانه ماهانه نقش بسیار کمی در تأمین معیشت خانوار سه نفره من دارد. شاید برای پرداخت یکی از قبوض انرژی به دردمان بخورد حالا کمک معیشتی را به ما پرداخت نکرده‌اند. شاید در این دو سه سال به دهک‌های ثروتمند وارد شده‌ایم که دولت خبر دارد ولی خودمان را نامحرم می‌داند و اعلام نمی‌کند!

خبرنگار یکی از رسانه‌ها هم با حقوق ۲ میلیون تومانی ظاهراً کمک هزینه معیشتی دولت را دریافت نکرده است. به گفته وی اطلاع‌رسانی دولت در این زمینه به شدت ضعیف است و این ضعف سبب شده اصلاح قیمت بنزین که یکی از بایدهای اقتصاد کشور بود، به اقدامی ضد تبلیغی برای دولت تبدیل شود.

زنی که سرپرست خانواری چهار نفره و بازنشسته آموزش و پرورش است، در تماس با قدس می‌گوید: اگر دولت صریح و شفاف بگوید چرا فردی شبیه من شایسته کمک حمایتی نیست و سهم من قرار است به فرد مستحق‌تری پرداخت شود باوجود فشار شدید اقتصادی، از حقم می‌گذرم، اما انتظار نداشته باشید در بی‌خبری و با سؤال‌های بی‌پاسخ بتوانم از حقم بگذرم!

علاوه بر پرس‌وجوی میدانی خبرنگار ما، منابع خبری متعددی از جا ماندن بسیاری از یارانه‌بگیران از لیست کمک حمایتی دولت روایت کرده‌اند. خبرگزاری مهر در این خصوص و از زبان جا ماندگان از لیست یارانه حمایتی می‌نویسد: «بنده با ۳ میلیون تومان حکم شامل دریافت نشدم اما رئیسنا دو اداره دولتی با حقوق بالای ۱۰ میلیون تومان شامل دریافت یارانه کمک هزینه معیشتی شده‌اند»، «من در خط فاطمی - گلوبندک مشغول به کار هستم که ۷۰ راننده دارد، اما فقط پنج نفر این کمک معیشت دولت را دریافت کردند. با چه شیوه‌ای افراد را شناسایی می‌کنند؟»، «معلوم نیست ملاک پرداخت چه بوده؟ من نه خانه دارم نه ماشین. حقوق هم که الحمدلله به ۳ میلیون تومان نمی‌رسد آن هم با دو تا بچه و اجاره‌نشینی در تهران در حالی که مدیر شرکتمان گفت همان روز اول گرفته».

در ادامه گزارش مردمی مهر آمده است: «۶۰ میلیون قشر کم درآمد؟ با ۳۰ سال سن و دو پسر و خانمم با شغل کافی نتی در سراوان از شهرهای کوچک استان سیستان و بلوچستان که کل درآمد ماهیانه‌ام یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هست، این یارانه به من تعلق نگرفت»، «من بیمه بیکاری می‌گیرم برایم واریز نشده»، «تا همین الآن برای من، برادرانم و خانواده‌ام ریالی بابت کمک معیشتی واریز نشده در صورتی که راننده استیجاری هستیم»، «من یک زن خانه‌دارم که دو ساله با بیماری خودایمنی درگیرم و هر دو هفته یک‌بار آزمایش میدم، کلی هزینه دارو و جراحی دادم، الانم فقط ۱۰ روز یک‌بار باید یه ورق قرص بخرم ۴۰ هزار تومان، چرا کمک معیشتی شامل حال من نشد؟»

خبرگزاری ایسنا هم به نقل از شهروندان می‌نویسد: واریز دور اول کمک‌های حمایتی دولت در حالی انجام شد که در مواردی پرداخت با مبالغ اعلام شده تناسب نداشت و تاکنون توضیحی در این زمینه از دستگاه‌های مربوط دریافت نشده است. به عنوان نمونه خانوار سه نفره می‌گوید ۱۰۳ هزار تومان دریافتی داشته در حالی که باید این رقم ۱۳۸ هزار تومان باشد یا در مورد خانوارهای با تعداد بالاتر نیز این اتفاق افتاده و کمتر از حد تعریف شده واریز شده است. این تناقض در پرداخت در حالی وجود دارد که باید وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول شناسایی گروه‌هدف و اعلام آن برای دریافت در این زمینه پاسخگو باشد و توضیح بدهد، ولی تاکنون اطلاعاتی دراین باره دریافت نشده که مبنای پرداخت و تعیین رقم آن در خانوارها بر چه اساسی بوده است.

**** مجلس؛ بازیچه‌ای بی‌انگیزه برای دولت

ولی داداشی، عضو کمیسون اصل ۹۰ مجلس هم با اشاره به اینکه دولت عملکردی پر از ابهام در پرداخت یارانه حمایتی از خود نشان داده است، به خبرنگار ما می‌گوید: هنوز هیچ اعتراضی در این زمینه به کمیسیون ارجاع نشده است، اما آمادگی ورود به این موضوع را داریم. دولت باید شفاف‌سازی کند تا حقوق مردم پایمال نشود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اما با بیان اینکه امیدی به مجلس فعلی برای پیگیری مطالبات بحق مردم نیست، به خبرنگار ما می‌گوید: با روندی که مجلس در پیش گرفته به نظر می‌رسد قصد ندارد مطالبات مردم را در اولویت قرار دهد. نمایندگان در خصوص افزایش قیمت بنزین بارها اعتراض کردند اما مجلس به بازیچه دولت تبدیل شده و امروز ضعیف‌ترین عضو کابینه (وزیر صمت) را به مجلس فرستاد. رحمانی توضیحاتی پیش پا افتاده ارائه کرد که دانش آموز کلاس اول هم می‌توانست این گونه ارائه دهد!

ناصر موسوی لارگانی اضافه می‌کند: این جلسه بی‌حاصل بود و هیچ خروجی برای مردم نداشت. قطعاً جلسه، دردی از مردم دوا نمی‌کند و مجلس هم دیگر جایگاهی برای دفاع از حقوق مردم ندارد. ما خواستار حضور رئیس جهمور بودیم اما بازیچه دولت شده‌ایم. امروز در صحن علنی اعتراض کردیم که ملاک حذف کارگر، کارمند و معلم از کمک حمایتی چه بوده و این ۶۰ میلیون نفر مگر چه کسانی بوده‌اند؟ آیا ایران دیگری وجود دارد؟ مردم از کجا بدانند تمام درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به حسابشان واریز می‌شود؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید می‌کند: دولتی که پرداخت یارانه نقدی را مصیبت بزرگ می‌دانست حال به مردم بگوید چرا از درآمد ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی حاصل از اجرای قانون هدفمندی در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۴۰ هزار میلیارد تومان را به حساب مردم می‌ریزد؟ حتی معلوم نیست این کمک‌های حمایتی قرار است تا کی ادامه یابد و آیا اگر سال آینده هم قیمت بنزین افزایش یابد باز هم کمک حمایتی بنزینی افزایش می‌یابد؟

**** امروز معیارهای حذف را اعلام می‌کنیم

خبرنگار ما در تماس تلفنی با سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی وزارت رفاه تنها به این جواب رسید که امروز سه‌شنبه، معیارهای حذف برخی خانوارهای یارانه بگیر و نحوه دهک‌بندی خانوارها اطلاع‌رسانی می‌شود و در آزمون وسع، شهری و روستایی بودن، میانگین سن خانوار و توان خانوار و... لحاظ شده است.

حسین میرزایی از ارائه توضیحات بیشتر در این خصوص خودداری می‌کند. او البته در این روزها به رسانه‌ها گفته بود ۱۶ میلیون یارانه‌بگیر از دریافت کمک معیشتی دولت محروم شده‌اند. حدود ۷۶ میلیون ایرانی مبنای آزمون وسع و تصمیم دولت در خصوص دریافت طرح حمایت معیشتی بوده‌اند که ممکن است به‌دلیل تغییرات ساختار خانواده همچون موالید جدید یا انصراف‌ از دریافت یارانه از دریافت بسته‌های معیشتی جا مانده باشند و در هر صورت معترضان می‌توانند در ۱۰ روز آینده برای دریافت کمک حمایتی، اعلام نیاز کنند تا نتیجه بررسی‌ها به این افراد اعلام شود.

میرزایی اضافه کرده بود: افرادی که یارانه می‌گیرند به شرط آنکه جزو سه دهک بالای درآمدی نباشند، می‌توانند مشمول طرح باشند. اما افرادی که یارانه نمی‌گیرند چند دسته هستند. نخست کسانی که جا مانده‌اند و نتوانسته‌اند ثبت‌نام کنند. گروه دوم انصرافی‌هایی هستند که در برهه‌های مختلف از دریافت یارانه انصراف داده‌اند. گروه سوم افرادی هستند که تا سال ۹۵ بنا به بررسی پایگاه اطلاعات ایرانیان نامشان در بانک اطلاعاتی صنوفی چون صرافی‌ها، طلافروشان، پزشکان، اعضای هیئت علمی، وکلا و... بوده و حذف شده‌اند. اگر افراد محذوف باشند و ما از فهرست یارانه‌بگیران حذفشان کرده باشیم ابداً بسته معیشتی هم نمی‌گیرند.

بر اساس اعلام وی تهران پایین‌ترین رتبه مشمولان دریافت بسته را داراست به طوری که حدود ۵۷.۲ درصد مشمول طرح شده‌اند، سپس استان البرز با ۶۳.۶ درصد و یزد با ۶۴.۹ درصد کمترین مشمولان بسته حمایتی هستند. در همین حال استان‌های سیستان و بلوچستان با ۸۲.۱ درصد، خراسان شمالی ۷۹.۲، خراسان جنوبی ۷۸.۴ درصد، گلستان ۷۸ و لرستان با ۷۷.۹ درصد بیشترین میزان مشمولان بسته معیشتی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن سلیمانب ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    0 0
    میگویند حقوق بالای 3میلیون ملاک حذف یارانه است اگربازنشسته ای 4میلیون بگیرد ومستاجرباشد چی میشود