سالها پیش در تقاطع های اصلی و معابر مهم شهرها، ثانیه شمارهایی نصب شده بودند. این ثانیه شمارها به جهت گزارش زمان حرکت و توقف خودروها، با استقبال زیاد شهروندان روبرو گردیده بودند.

آیا ثانیه شمارها دوباره در معابر نصب می شوند؟

 اما دیری نپایید که فصل خزان ثانیه شمارها از راه رسید و تمامی آنها جمع آوری شدند. البته موارد انگشت شماری در برخی از شهرستان ها هنوز فعالیت می کردند اما عملا دوره رنگ عوض کردن چراغهای راهنمایی با دستور ثانیه شمارها به پایان رسیده بود.

در روزهای اخیر و با اجرای طرح جدید سهمیه بندی بنزین، این فرضیه گوش به گوش می چرخد که اگر ثانیه شمارها دوباره به فعالیت خود ادامه دهند می توانند در کاهش مصرف بنزین و مدیریت سوخت کمک شایانی به مالکین خودروها بکنند. به عنوان مثال در چراغ قرمزهایی با توقف زیاد رانندگان می توانند اتوموبیل خود را خاموش کرده و یا لحظه حرکت را در زمان سبز شدن چراغ، بدانند تا از غفلت چند ثانیه ای و معطل شدن خودروهای پشت سر جلوگیری شود.

به همین  منظور با سردار حمیدرضا دهنوی، رئیس پلیس راهور خراسان رضوی به گفت و گو پرداختیم و نظر او را در مورد نصب مجدد ثانیه شمارها بر تقاطع های اصلی شهر جویا شدیم.

 سیستم کنترل معابر منطقه ای است / نصب ثانیه شمار در تقاطع ها امکان پذیر نیست

سردار حمیدرضا دهنوی در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: در حال حاضر نحوه کنترل معابر به صورت منطقه ای است. به عبارت دیگر مدت زمان توقف خودروها در چهارراههای شهر ثابت نیست و به ترافیک آن منطقه بستگی دارد.

وی ادامه داد: در سیستم منطقه ای نمی توان زمان ثابتی را برای چراغ های راهنمایی تعریف کرد. در صورت اجرای دوباره این طرح ممکن است ثانیه شمارها عددی مانند ۵۰ ثانیه را نشان دهند اما به یکباره آن عدد صفر شود و رانندگان غافلگیر شوند و یا اینکه شمارش معکوس به صفر برسد اما چراغ سبز نشود و مدت زمان زیادی عدد صفر و چراغ قرمز بر تقاطع حاکم باشند.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی بیان داشت: نصب مجدد ثانیه شماره بر تقاطع های شهر احتمال توقف و معطلی رانندگان و ترافیک خیابان ها را افزایش می دهد، همچنین باعث بروز تصادفات ناخواسته زیادی خواهد شد.

دهنوی در خصوص دوربینهای نصب شده در برخی از چهارراه ها که توقف خودروها بعد از خط ایست را ثبت می کنند گفت: عکس های گرفته شده توسط این دوربین ها ما را برای شناسایی راننده متخلف و جریمه او مجاب نمی کند. به این دلیل که ممکن است دوربین دچار نقص فنی باشد و یا ازدحام تقاطعی آنقدر زیاد باشد که خودرویی که از خط ایست در زمان قانونی عبور کرده است به دلیل ترافیک متوقف شود و نتواند در زمان چراغ سبز از تقاطع عبور کند.

وی افزود: به همین دلیل تنها رانندگانی به این صورت جریمه می شوند که تخلف توسط دوربین ثبت شود و کاربر در سازمان ترافیک این تخلف را ببیند و آن را تایید کند. این کار باعث خواهد شد که خودرویی به اشتباه جریمه نشود و در حق کسی اجحافی صورت نگیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.