هر چند طب سنتی در دهه‌های اخیر بیشتر مورد توجه مردم و فعالان حوزه سلامت قرار گرفته اما برخی معتقدند این عرصه همچنان دچار نابسامانی است و برای اثبات این ادعا نیز به رشد قارچ‌گونه مطب‌ها و عطاری‌ها در کشور اشاره می‌کنند.

 محمود مصدق/

هر چند طب سنتی در دهه‌های اخیر بیشتر مورد توجه مردم و فعالان حوزه سلامت قرار گرفته اما برخی معتقدند این عرصه همچنان دچار نابسامانی است و برای اثبات این ادعا نیز به رشد قارچ‌گونه مطب‌ها و عطاری‌ها در کشور اشاره می‌کنند. مراکزی که بسیاری از آن‌ها فاقد مجوزند. شاید به همین دلیل است که تمامی اعضای فراکسیون حمایت از طب سنتی مجلس شورای اسلامی به تازگی خواستار تشکیل «سازمان نظام طب سنتی» شده‌اند تا با رفع برخی از مشکلات، به تدریج این حوزه به سامان برسد و بتوان از ظرفیت طب سنتی به ویژه در شرایطی که کشور با تحریم‌های ظالمانه آمریکا مواجه است بیشتر در حوزه سلامت جامعه استفاده کرد.

درخواست تشکیل سازمان نظام طب سنتی در حالی است که در وزارت بهداشت و درمان برای رتق و فتق امور این حوزه دفتری با عنوان طب ایرانی دایر است که البته پیشتر، جایگاه این حوزه تا سطح معاونت پیش رفته بود.

حال پرسش این است که با وجود دایر بودن دفتر طب ایرانی، تشکیل سازمان نظام طب سنتی چه ضرورتی دارد و علاوه بر این آیا دیگر متولیان بهداشت و درمان نیز همچون اعضای فراکسیون حمایت از طب سنتی مجلس به چنین ضرورتی اعتقاد دارند؟

تدوین طرح سازمان نظام طب سنتی در دست اقدام است

نصرالله پژمان‌فر، رئیس فراکسیون حمایت از طب سنتی در پاسخ به قدس می‌گوید: از آنجا که طب سنتی زیرمجموعه طب نوین و طب شیمیایی قرار گرفته، فرصتی برای طرح مبانی و کارهایش ایجاد نشده است به همین منظور از مجلس تقاضای ساماندهی این حوزه را کرده‌ایم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ایجاد «سازمان نظام طب سنتی» را یکی از ضروری‌ترین اقدامات برای ساماندهی طب سنتی می‌داند و می‌افزاید: همان طور که پزشکی نوین مجموعه یا سازمانی به نام نظام پزشکی دارد که این سازمان ضمن نظارت بر فعالیت پزشکان از حقوق صنفی آن‌ها دفاع می‌کند ما فعالان حوزه طب سنتی هم خواهان چنین نظامی هستیم چون نمی‌توانیم در شرایط فعلی که بین این دو- فعالان طب نوین و سنتی- تعارض‌هایی وجود دارد و دائم دامنه ظرفیت طب سنتی را کاهش می‌دهند انتظار داشته باشیم که پزشکی نوین متولی طب سنتی باشد و بخواهد رفتارها را ممیزی کند. به هر حال در تلاشیم تا این فرصت را به صورت قانونی و نظام‌مند ایجاد کنیم تا این صنف نیز برای خود دارای تشکیلاتی شود تا نقش مراقبتی داشته باشد و از این حوزه دفاع کند. بر این اساس تدوین طرح نظام طب سنتی را در دست اقدام داریم که البته تا نهایی شود و در دستور کار مجلس قرار گیرد عمر این مجلس تمام می‌شود و به مجلس آینده کشیده خواهد شد.

وی می‌گوید: در حال حاضر در سازمان نظام پزشکی تنها آن‌هایی می‌توانند عضو شوند که نظام پزشکی را گذرانده و در کنارش طب سنتی را فرا گرفته باشند اما این موضوع کافی نیست یعنی با توجه به تعداد دانش‌آموختگان پاسخگوی نیازها نیست. ضمن اینکه ما افرادی را داریم که تجربیات و توانمندی‌هایی در طب سنتی دارند که مسیر طب نوین را طی نکرده‌اند اما می‌توانند اقداماتی درمانی انجام بدهند که این اقدامات مورد تأیید وزارت بهداشت هم هست و پزشکان ما توانمندی‌های آن‌ها را تأیید کرده‌اند و آن را تصادفی نمی‌دانند.

پژمانفر با انتقاد از اقدام وزارت بهداشت در کاهش سطح و جایگاه طب سنتی از معاونت به دفتر طب ایرانی می‌گوید: این اقدام جز افزایش اقدامات بی‌کیفیت، زیرزمینی شدن فعالیت‌ها و سخت‌تر شدن کنترل فعالان این حوزه نتیجه‌ای نخواهد داشت و دود این موضوع هم سرانجام به چشم مردم می‌رود.

وی مقصر اصلی بعضی از سوء استفاده‌هایی که در حوزه طب سنتی صورت می‌گیرد را دولت می‌داند و می‌گوید: اگر در حوزه طب سنتی یک سامانه و نظامی ایجاد می‌کردیم و آموزش‌های لازم را می‌دادیم در این صورت توانمندی حکمای طب سنتی احراز و با متخلفان برخورد می‌شد.

تشکیل سازمان نظام طب سنتی ضرورت نیست

اما حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هیچ ضرورتی برای تشکیل سازمان نظام طب سنتی نمی‌بیند و به قدس می‌گوید: دوستان پیش از هر چیزی باید طب سنتی را تعریف کنند و هر وقت تعداد دانش‌آموختگان رشته طب ایرانی به حدی رسید که احتیاج شد تا کارهای دیگری انجام شود آن وقت موضوع تشکیل سازمان نظام طب سنتی را مطرح کنند. اما اکنون ضرورتی برای چنین سازمانی احساس نمی‌شود.

وی با اشاره به ایجاد رشته دانشگاهی در زمینه طب سنتی از سوی وزارت بهداشت می‌گوید: الان این وزارتخانه در حال تربیت پزشک سنتی است و دانش‌آموختگان این رشته مجوز فعالیت هم می‌گیرند اما در حال حاضر تعدادشان در حدی نیست که برای آن‌ها سازمان دایر شود ضمن اینکه آن‌ها الان هم می‌توانند عضو سازمان نظام پزشکی کشور شوند.

شهریاری با اشاره به اینکه خیلی از کشورهای دنیا از طب سنتی ما به خوبی استفاده کرده‌اند ولی ما این کار را نکرده‌ایم، تصریح می‌کند: با وجود این طب سنتی واقعی ما این ظرفیت را دارد که در کنار طب نوین به سلامت جامعه کمک کند چون مردم از این روش هم برای درمان خود استفاده می‌کنند. ضمن اینکه طب سنتی برای بعضی از بیمارها تأثیرگذار است بنابراین باید دانشکده‌های طب سنتی را توسعه بدهیم و نیروی انسانی بیشتری در این حوزه تربیت کنیم تا امیدوار باشیم کارهایی که در این عرصه انجام می‌شود اصولی و در راه خدمت به جامعه است.

معاونت طب سنتی وزارت بهداشت را احیا کنیم

دکتر عیسی مالمیر، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ هم چنین نگاهی دارد و به قدس می‌گوید: ایجاد سازمان نظام طب سنتی به نظر منطقی نیست و ضرورتی ندارد. در واقع بنده با بروکراسی و ایجاد ساختارهای جدید مخالفم چون ساختار کاری را پیش نمی‌برد اما به نظر می‌رسد یک متولی واحد بتواند عرصه طب سنتی را ساماندهی کند. یعنی بر این معتقدم ساختاری که قبلاً با عنوان معاونت طب سنتی فعالیت می‌کرد می‌تواند وظایفی را که فراکسیون حمایت از طب سنتی مد نظر دارد انجام بدهد. بنابراین آنچه بیش از هر چیزی احساس می‌شود احیای معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به اینکه طب سنتی و طب نوین مکمل یکدیگر هستند و هیچ کدام از آن‌ها نمی‌تواند دیگری را نفی کند، تصریح می‌کند: بارها دوستان پزشکم را دیدم که داروهای گیاهی تجویز می‌کنند بنابراین خودشان به این روش پزشکی باور دارند؛ منتها از هرج و مرجی که در طب سنتی وجود دارد نگران هستند. به نظر می‌رسد اگر ما این عرصه را به صورت علمی و مطابق با معیارهای علمی و استانداردهای جهانی ساماندهی کنیم قطعاً دست اندرکاران طب نوین نیز می‌پذیرند و از این روش درمانی حمایت می‌کنند و این گونه طب سنتی در کنار طب نوین شکوفا می‌شود.

==

وزیر بهداشت در گفت‌وگو با قدس خبر داد

آموزش رایگان ۲۰ میلیون داوطلب از هر خانوار با مسائل بهداشتی پزشکی

پروین محمدی: دکتر نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ما به جزئیات اجرای برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» اشاره کرد و گفت: با هدف جامعه‌محور شدن علوم پزشکی و سپردن امور به مردم و جلب مشارکت جامعه در راستای اجتماعی کردن و جاودانه کردن نظام بهداشتی مملکت، همزمان با هفته بسیج طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» در دانشگاه‌های قزوین، کاشان و سمنان به صورت پایلوت به اجرا درآمده و سپس در تمام استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاها اجرا خواهد شد.

وی در این خصوص توضیح بیشتری داد و افزود: با آموزش رایگان ۲۰ میلیون نفر از افراد داوطلب در خانوارها یعنی از هر خانواده یک نفر و آشنایی آن‌ها با مسائل بهداشتی پزشکی می‌توانیم خودمراقبتی را به مردم آموزش دهیم و آن‌ها را در برابر بیماری‌ها مقاوم کنیم و به این وسیله آمار ابتلا به بیماری‌ها را کاهش داده و سلامت را جایگزین درد و رنج و بیماری در خانواده‌ها کنیم.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر الگوی بیماری‌ها از واگیردار به غیرواگیر و افزایش آمار سرطان‌ها، تصادفات، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، فشارخون، پوکی استخوان و... از چاله بیماری‌های واگیردار به سیاه‌چاله بیماری‌های غیرواگیر افتاده‌ایم و باید هرچه سریع‌تر برای رهایی از این معضل چاره‌ای بیندیشیم که تنها راه برای مقابله با این وضعیت و تضمین سلامت جامعه، ارتقای دانش بهداشتی عموم مردم و آموزش خودمراقبتی به آن‌هاست.

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت بیماری‌ها در جامعه اظهار کرد: از ۳۸۰ هزار مرگ در سال، ۳۱۳ هزار مرگ به خاطر بیماری‌های غیرواگیر رخ داده است که ۹۸ هزار مورد آن مربوط به فشار خون است و فقط ۲۵ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های واگیردار اتفاق افتاده است. از این رو مقابله با بیماری‌های غیرواگیر یکی از اولویت‌های حوزه سلامت است که با لطف پروردگار و مشارکت مردان بلندهمت و زنان غیور این مرز و بوم در یک بسیج ملی باید به آن بپردازیم تا در مقابله با تحریم‌ها از پای نیفتاده و با ارتقای سلامت در جامعه همچنان در برابر استکبار استوار باقی بمانیم.

دکتر نمکی با تأکید بر اینکه در ابعاد بسیار کوچک می‌توان کارهای بزرگ انجام داد، تصریح کرد: با اقداماتی همچون کنترل بیماری‌ها در مناطق سیل‌زده، کنترل فشارخون، اجرای برنامه کنترل پوسیدگی دندان‌های کودکان، طرح تربیت تکنسین فوریت‌های پزشکی زن برای نخستین بار در کشور، راه‌اندازی بانک اطلاعاتی سلامت تا پایان سال، اجرای سیاست تأمین داروهای اساسی و...، اجرای پرونده الکترونیک سلامت که سال‌ها بر زمین افتاده بود و ریل‌گذاری نظام ارجاع و پزشک خانواده می‌توانیم در شرایط کنونی با مدیریت هزینه‌ها اجازه ندهیم فشارها و تحریم‌ها سلامت مردم را با مخاطره روبه‌رو کنند.

وزیر بهداشت اظهار امیدواری کرد با اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» اصلی‌ترین اولویت حوزه سلامت که تقدم پیشگیری بر درمان و اولویت درمان سرپایی بر درمان بستری است به اجرا درآمده و مردم از رفاه و سلامت بیشتری برخوردار شوند.

وی تأکید کرد: برای تحقق این مهم باید مردم، همه سازمان‌های ذی‌ربط و به ویژه رسانه‌ها مشارکت داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.